اقدامات بی‌سابقه در کیش/ از تقدیر امام جمعه تا پیاده‌ سازی اقتصاد مقاومتی

 جزیره کیش که در سال های نه چندان دور همواره با حاشیه های فراوان اقتصادی و فرهنگی روبه رو شده بود، در دولت یازدهم با کمترین حاشیه در مسیری از توسعه قرار گرفته که پیش از این کمتر سابقه داشت.

کیش حالا هم از نظر اقتصادی و هم از نظر فرهنگی و گردشگری، بی حاشیه است و رضایت مسئولان بالا دستی و مردم را جلب کرده؛ این اتفاق حاصل برنامه ریزی بدون حاشیه سازمان منطقه آزاد کیش است که در دوران فعالیت خود تلاش کرده اند توسعه جزیره را به دور از جنجال های تبلیغاتی انجام دهند.
در راستای همین سیاست ها بود که علی اصغر مونسان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب، سال "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" نامگذاری شده بود، کمیته ای تحت عنوان اقتصاد مقاومتی تشکیل داد تا میزان تحقق این موضوع در عمل و نه در شعار، پیگیری و گزارش شود.
اکنون یکی از اولین گزارش های دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی در این جزیره نشان می دهد که کیش در مسیر اقتصاد مقاومتی گام های بلندی برداشته است.
بر این اساس، عقد تفاهم نامه با وزارت بهداشت در زمینه ایجاد مراکز انتقال فناوری های پیشرفته درمانی و تاسیس موسسه مطالعات توسعه و تحقیقات کاربردی فناوری پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان و اتصال صنعت جزیره کیش به دانشگاه، ایجاد مشوق با اعطای تخفیف در عوارض و نرخ واگذاری اراضی، تسهیل شرایط واگذاری زمین و اعطای تسهیلات به منظور جذب شرکت های دانش بنیان اقدامات است که در جزیره انجام شده.
استقرار 70 شرکت دانش بنیان در برج صدف کیش و ساخت پارک علم و فناوری در جنوب جزیره  با مساحت 67 هکتار نیز در حال برنامه ریزی است. همچنین بهره برداری از 10 طرح صنعتی تا پایان سال 95 دست کم 30 درصد تولیدات منطقه را افزایش خواهد داد که در نوع خود گام بلندی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.
در این بین اما اقدامات فرهنگی کم سابقه سازمان منطقه آزاد کیش حتی تقدیر و تحسین امام جمعه جزیره را هم به دنبال داشته است.
نماد این اقدامات را می توان در ساخت مصلای بزرگ جزیره مشاهده کرد. این مصلا 28خرداد در دومین جمعه از ماه مبارک رمضان افتتاح شد و انگیزه سازمان منطقه آزاد در بهره برداری سریع و بهینه از آن به اندازه ای بود که حجت الاسلام و المسلمین علیدادی امام جمعه کیش در توصیفی بی سابقه انگیزه مدیران را حتی بالاتر از ستاد نماز جمعه عنوان کرد و گفت: در راس مدیریت هایی که با انگیزه ای حتی قویتر از ستاد نماز جمعه کار کرده اند مدیرعامل مکتبی٫ متعهد و با انگیزه کیش قرار دارد که عملیات احداث این پروژه بزرگ را از بدو ورود در دستور کار قرار داد.
او همچنین گفت: پس از 5 هزار و100 روز حضور در جزیره کیش با ساخت این مجموعه بزرگ مذهبی که میزبان اجتماعات بزرگ مسلمانان است امروز شاهد یکی از بهترین روزها برای جزیره کیش هستیم.
به جز ساخت مصلا، اقدامات فرهنگی و ارزشی دیگری نیز در کیش به انجام رسیده است؛ یکی از آخرین نمونه های این اقدامات، برگزاری گرد همایی بانوان کیش و حامیان حریم خانواده در روز ملی عفاف و حجاب بود  که در آن، شرکت کنندگان در قالب یک تریبون آزاد به بیان نقش حجاب در بهتر شدن زندگی، تاثیر آن در بهبود روابط خانوادگی و اعتلای جایگاه زنان در جامعه پرداختند.
این اقدامات فرهنگی و نیز اقتصادی در حالی است که ميزان رضايتمندي از سفر به كيش و خدمات ارائه شده در اين جزيره نه تنها کاهش نداشته بلکه به طور چشمگیری افزایش یافته است. به طور مثال رضایتمندی مسافران در نوروز 95 به ٩٥ درصد رسید.
شاید دلیل این ارتقای میزان رضایتمندی گردشگران را بتوان بیش از هر موضوعی ناشی از سیاست دولت یازدهم در توجه به این جزیره دانست؛ سیاستی که بر اساس آن به کیش، ضمن حفظ تمامی ارزش های فرهنگی کشور، به عنوان رقیبی داخلی برای دبی و آنتالیا نگریسته می شود و بر اساس همین نگاه، گردشگران کیش به عنوان مسافرانی که شایسته احترام و بهترین خدماتند، شناخته می شوند. هرچند که این رقابت چندان عادلانه نیست؛ چرا که رقبای خارجی کیش محدودیتی برای جذب گردشگر ندارند، اما کیش در چار چوب قوانین کشور سیاست گردشگری حلال را در پیش گرفته و پیاده می کند.
این در حالی است که این نوع نگاه در گذشته نمود چندانی نداشت؛ در نظر برخی مسئولین سابق، کیش نه تنها شایسته توسعه نبود بلکه جزیره ای بود برای قشری خاص که از نگاه حکومت طرد شده و غیر موجه بودند.
بر اساس آمار، حدود 230 هزار نفر در نوروز 95 از طریق هوا و دریا وارد کیش شدند. در همین مدت نزدیک به 19 هزار خودرو هم خود را به جزیره رساندند که در مجموع می توان آمار گردشگران نوروزی کیش را حدود 300 هزار نفر برآورد کرد.
سیاست های امروز جزیره کیش نه رویا پردازانه است و نه منفعلانه؛ بلکه کاملا واقع بینانه و بر اساس ملاحظات خاص داخلی کشورمان تدوین شده و اجرایی می شود. به همین دلیل است که تحقق اقتصاد مقاومتی، پرهیز از اقدامات نمایشی و تبلیغات آنچنانی و توسعه فرهنگی جزیره همزمان با احترام به مسافر و گردشگر در اولویت های سازمان منطقه آزاد قرار گرفته است.

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.