۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از اراضی کیش بازپس گرفته شد

 مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: افزایش ۱۳۰ درصدی ارزش اراضی ، کاهش وابستگی درآمد به فروش زمین و پرهیز از خام فروشی زمین یکی ازدستاورد های سیاستهای مدیریتی کیش درسه سال گذشته است.

 علی اصغر مونسان در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد گفت: این اراضی از سالها قبل برای اجرای طرح های مختلف تولیدی ، صنعتی و گردشگری به اشخاص مختلف واگذار شده اما طرحی در انها اجرا نشده بود.
وی با بیان اینکه بخش عمده ای از این اراضی چند دست معامله شده بود افزود: با باز پس گیری این اراضی 3300 میلیارد تومان ناشی از اختلاف میان قیمت زمان واگذاری و قیمت روز این اراضی را به دولت بازگرداندیم.
مونسان خاطرنشان کرد:حذف حاشیه قیمت اراضی واگذاری از سوی منطقه آزاد کیش و قیمت بازار از دیگر اقدامات انجام شده در جهت حذف رانت در این بخش بوده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه شاهد کاهش ۹۱ درصدی واگذاری اراضی سال ۹۴ نسبت به سال ۹۱ هستیم بیان کرد: علاوه بر این شاهد افزایش ۱۳۰ درصدی در ارزش اراضی و کاهش وابستگی درآمد به فروش زمین و نیز پرهیز از خام فروشی زمین بوده‌ایم.
وی با اشاره به تدابیر اتخاذ شده برای جلوگیری از ورود کالاهای بی کیفیت به بازارهای کیش گفت: استقرار واحد استاندارد و بررسی دقیق کیفیت کالاها این مشکل را به حداقل رسانده است ضمن اینکه در گذشته شاهد ورود و عرضه کالاهای بی کیفیت چینی از داخل کشور به کیش بودیم که این روند هم اکنون متوقف شده است.
مونسان بازنگری در شرایط صدور کارت های بازرگانی و بررسی دقیق صلاحیت متقاضیان فعالیت در این بخش را از دیگر تدابیر اتخاذ شده برای ارتقای سطح کیفی کالاهای عرضه شده در کیش است.
وی با اشاره به این که مناطق آزاد هیچ بودجه‌ای از دولت دریافت نمی‌کنند و خود منطقه باید درآمدزایی داشته باشد، گفت: میزان درآمد منطقه آزاد کیش در سال ۱۳۹۰ معادل ٦٧٨ میلیارد ریال بود که در سال گذشته به ٢٧٢٧ میلیارد ریال رسید.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: در بخش اقتصادی و سرمایه‌گذاری در قالب ٦٢ پروژه معادل ۶۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال جذب سرمایه داشته‌ایم. علاوه بر این، در حوزه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز در سال ۱۳۹۱ معادل ٦٩٠٠ میلیارد ریال جذب سرمایه داشتیم که در سال گذشته به ۲۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال رسید.
مونسان در ادامه با اشاره به میزان واردات و صادرات در منطقه آزاد کیش اعلام کرد: ابتدا باید انتقاد خود را از صحت و درستی مباحث عنوان شده در مورد میزان صادرات و واردات بیان کنم.
از سال ۹۱ میزان صادرات ۴۸.۴ میلیون دلار بود که این رقم در سال ۹۴ به ۱۰۵ میلیون دلار رسید که نشان‌دهنده رشد ۱۱۷ درصدی بخش صادرات تولیدی است.
وی همچنین به بخش واردات کالا در منطقه اشاره کرد و افزود: در سال ۹۲ میزان واردات کالا ۵۵۹ میلیون دلار بود که در سال ۹۴ این رقم به ۴۵۲ میلیون دلار رسید که از کاهش ۱۹ درصدی این اتفاق خبر می دهد.
توسعه هندورابی برمحور حفاظت از محیط زیست انجام می شود
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در پاسخ به سوالی مبنی بر توسعه جزیره هندورابی و ایرادات وارده توسط مسئولان سازمان محیط زیست در این خصوص و جلوگیری از توسعه آن تا زمان رفع ایرادات وارده تصریح کرد: جزایر متعددی در خلیج فارس وجود دارد که برخی از آن‌ها بدون استفاده و برخی دیگر کم‌استفاده مانده‌اند. علاوه بر این در بخش دریایی نگرانی‌هایی وجود دارد که مباحث مربوط به بنادر یکی از این موارد است که نگرانی‌هایی را در زمینه مرجان‌ها ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: سازمان محیط زیست در مورد جزیره هندورابی شکایتی را مطرح کرد اما پس از انجام بازدیدها متوجه شدند که موارد موردنظر توسط منطقه آزاد کیش رعایت شده است. در خصوص طرح توسعه جزیره هندورابی ۲۵ درصد درگیر توسعه و تنها ۳ درصد آن درگیر ساخت و ساز است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به ماده 112 قانون اشاره کرد و گفت: براساس این ماده تمام امتیازات و مسئولیت های دستگاه های ذی ربط در منطقه به سازمان واگذار شده است و ما به نیابت از آنها اقدام می کنیم.
وی با تاکید بر اینکه تمامی اقدام های که در راستای توسعه چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی شده باید از محیط زیست تائیدیه دریافت کنند، اظهار کرد: در هندورابی گونه با ارزش خاصی در خشکی نداریم و بیشتر نگرانی ها زیست محیطی در بخش دریا است.
مونسان با تاکید بر اینکه توسعه در جزایر باید صورت بگیرد افزود: 49 هزار قطعه مرجان کوچک و بزرگ در حال جابجایی است و تا زمانیکه آنها به طور کامل جابجا نشوند در اجرای پروژه موج شکن یک متر هم حرکت نخواهیم کرد.
توسعه زیرساخت های کیش دردوبخش هوای ودریایی
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: بخش فرودگاهی برای جزیره کیش از  اهمیت بالایی برخوردار است که در حال ساخت ترمینال مسافری هوایی با ظرفیت چهار و نیم میلیون مسافر هستیم که تا سال 96 به بهره برداری می رسد.
وی با تاکید براینکه این ترمینال دومین ترمینال بزرگ کشور پس از فرودگاه امام خمینی (ره ) در کشور است تصریح کرد: با ایجاد این ترمینال ظرفیت پذیرش مسافر در جزیره از یک میلیون و 800 هزار مسافر به شش میلیون مسافر خواهد رسید.
مونسان در مورد بندرگاه کیش نیز گفت: طول اسکله های موجود بندرگاه در سال 92 یک هزار و 150 متر بوده که تلاش داریم در پایان سال 95 این میزان به یک هزار 935 متر برسد.
مونسان همچنین درباره توسعه پس‌کرانه‌ها در منطقه خاطرنشان کرد: یکی از ایرادات وارده به جزیره نبود پس کرانه‌ها بود اما در حال حاضر زمینه افزایش پس کرانه‌ها فراهم شده و در حال گام برداشتن به این سمت هستیم.
وی با اعلام اینکه ظرفیت پهلو گیری شناورهای پنج هزار تنی در سال 92 به 12 هزار تن رسیده است، افزود: دربرنامه توسعه بندرگاه تجاری کیش پروژه دردست احداث ما ایجاد زیرساخت ها برای افزایش ظرفیت پهلوگیری شناورها در بندرگاه کیش به  35 هزار تن است تا کشتی های اقیانوس پیما از سراسر دنیا بتوانند درکیش پهلو بگیرند.
توسعه زیرساخت های انرژی همگام با نیازهای جمعیتی
مدیرعامل منطقه آزاد کیش گفت : یکی از مشکلات مهم جزیره کیش در سالهای گذشته تامین آب شیرین بوده که در سه سال گذشته تلاش کردیم این مشکل حل شود.
وی ظرفیت تولید آب شیرین در سال 92 را 21 هزار متر مکعب عنوان کرد و یادآورشد: این میزان در سال 95 به 35 هزار متر مکعب رسیده است.
مونسان در مورد شبکه آب جزیره اضافه کرد: این شبکه در سال 92 از 228 کیلومتر به 248 کیلومتر در سال 95 رسیده است و حجم ذخیره آب شرب در سال 92 از 30 هزار متر مکعب به 50 هزار متر مکعب در سال 95افزایش پیدا کرده است که شاهد رشد 67 درصدی در تولید وذخیره آب شیرین هستیم.
وی افزود: ظرفیت تصفیه فاضلاب 2500 مترمکعب در شبانه روز بوده که این میزان درسال 95 به 12هزار و 500مترمکعب رسیده است.
وی با اشاره به رشد 500 درصدی ظرفیت تصفیه فاضلاب افزود:  شبکه فاضلاب کیش از 140 کیلومتر در سال 92 به 200 کیلومتر رسیده است .
مونسان با یاد آوری مشکل تامین برق در سالهای گذشته وعدم اتصال کیش به شبکه سراسری برق کشور گفت: جزیره کیش تا سال 92 دارای یک نیروگاه برق بود که با رشد جمعیت بخش تولید و مصرف به نقطه سربه سر رسیده و شاهد ناپایداری انرژی برق بودیم که توانستیم در طول یک سال و نیم گذشته، نیروگاه دوم کیش را ایجاد کنیم.
مدیرعامل منطقه آزاد کیش افزود: این نیروگاه با ظرفیت 100 مگا وات برق و 20 هزار متر مکعب آب شیرین آماده بهره برداری است که به دنبال تامین سوخت آن هستیم.
وی گفت: مجموع ظرفیت تولید برق از 137 مگاوات در سال 92 به 235 مگا وات رسیده است و تعداد مشترکان نیز از 26 هزار و 444 نفر به 36 هزار 678 نفر افزایش پیدا کرده است.
مونسان تصریح کرد: ظرفیت تولید برق در طول سه سال گذشته 71 درصد و تعداد مشترکان 42 درصد رشد داشته است.
پایداری رشد 8 درصدی گردشگری کیش از سال92 تا کنون
وی همچنین درباره جذب یا کاهش میزان گردشگر به منطقه آزاد کیش عنوان کرد: از سال ۹۲ تاکنون ۸ درصد افزایش گردشگر را در منطقه داشته‌ایم و در این زمینه علاقه‌مند به جذب حداکثری و رشد بالاتر هستیم اما فضای رشد گردشگری متاثر از اقتصاد کشور است. آمار قابل اشاره دیگر این است که در عید نوروز سال جاری حدود ۲۵۰ هزار مسافر به منطقه آمدند که ۹ برابر جمعیت منطقه است.
مونسان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر نبود فاصله معنادار قیمتی جهت هزینه‌های تحمیل شده به گردشگران در سفر به کیش نسبت به ترکیه و امارات بیان کرد: در مجموع این صحبت را قبول دارم اما برخی قیاس‌ها در این زمینه درست نیست. ما در برخی ایام با افزایش جمعیت گردشگر و در برخی ایام دیگر با کاهش آن مواجهیم. در این زمینه باید بدانیم که نباید قیمت‌ها در فصل شلوغ کیش را با قیمت‌ها در فصل خلوت دیگر مناطق توریستی قیاس کنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: زمانی که نرخ بلیت‌ها آزاد شد به یکباره با افزایش قیمت بلیت‌ها مواجه شدیم اما بلافاصله دستور دادیم که حق افزایش توسط هواپیمای کیش وجود ندارد و در همان زمان حجم پروازها را افزایش دادیم تا از اتفاقات نامطلوب در این زمینه جلوگیری کنیم. موضوع دیگری نیز که وجود دارد بحث توریست‌های خارجی است. هتل‌ها در مناطق توریستی خارج از ایران درآمدهای ارزی بالایی دارند که این موضوع از جذب توریست‌های خارجی تامین می شود اما در کیش با چنین اتفاقی روبرو نیستیم و عمده درآمدها از گردشگران داخلی است.
تکذیب شایعات درخصوص وزارت ورزش / ممنوعیت ورود خودروهای آمریکایی
مونسان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر شایعات مطرح شده در خصوص احتمال جایگزینی او در وزارت ورزش و جوانان اظهار کرد: مباحث مطرح شده در این زمینه صحت ندارد و کاملا شایعه است هرچند باید در این خصوص عنوان کنم که اگر دولت تشخیص دهد و بخواهد از بنده در جای دیگری استفاده کند قطعا در خدمت آن‌ها خواهم بود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاران مبنی بر ممنوعیت ورود خودروهای آمریکایی به این منطقه گفت: در سال ۹۴، جمعا ۴۳ دستگاه خودروی آمریکایی به منطقه آزاد کیش وارد شد که رقم بالایی نیست اما پس از حساسیت‌های ایجاد شده و دستور ممنوعیت واردات این مدل خودرو از این به بعد واردات خودروهایی آمریکایی را نخواهیم داشت.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش همچنین در مورد اضافه کردن ۷ منطقه آزاد تجاری و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی طبق موافقت مجلس با یک فوریت لایحه آن به مناطق قبلی گفت: هرچند این مساله به بنده ارتباطی ندارد اما به عنوان یک کارشناس در این رابطه معتقدم که این مساله عامل توسعه منطقه‌ای خواهد شد.
رشد ۱۷.۶ درصدی واحدهای صنعتی درکیش
مونسان در ادامه صحبت‌هایش با تشریح وضعیت اقتصاد منطقه آزاد کیش عنوان کرد: متوسط حجم سرمایه‌گذاری سالانه در این منطقه ۳۶ هزار میلیارد ریال و مجموع صادرات و ترانزیت سالانه ۳۳۰ میلیون دلار است. علاوه بر این تولید ناخالص داخلی به قیمت بازار ۷۲.۵۰۹ میلیارد ریال به صورت سالانه و متوسط درآمد سالانه خانواده شهری ۳۹۸ میلیون ریال است در حالی که این رقم به صورت متوسط در کل کشور ۲۴۱ میلیون ریال است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در مورد سرمایه گذاری در بخش های صنعتی یادآور شد: شاهد ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال جذب سرمایه در قالب ۶۵ طرح صنعتی بوده‌ایم و در مورد صنعت منطقه آزاد کیش نیز باید به تاسیس شهرک صنعتی ۶، توسعه صنعت پاک، اشتغال زایی و نیز افزایش صادرات اشاره کنیم که در مجموع شاهد ۱۷.۶ درصد تغییر از سال ۹۲ نسبت به سال ۹۴ هستیم.
مونسان همچنین به افزایش ثبت شرکت های خارجی اشاره کرد و گفت: این مساله در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در راستای سرمایه خارجی مدنظر قرار گرفته و شاهد توسعه تجارت در بخش بین الملل هستیم و در مورد آمار مربوطه مبنی بر ثبت شرکت های خارجی باید اعلام کنم که در سال ۹۲ تعداد این شرکت‌ها ۸، سال ۹۳ ، ۷، سال ۹۴، ۲۷ و تعداد شرکت های خارجی در سه ماهه اول سال ۹۵ ، ۱۰ مورد بوده است.
مونسان همچنین با اشاره به فعال‌سازی فاز سوم شهرک نوبنیاد گفت: این فعال‌سازی از مهر ۹۲ لغایت اسفند ۹۴ مدنظر قرار گرفته و علاوه بر این شاهد ساخت ۴۰۰ قطعه زمین در قالب بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی و نیز سرمایه گذاری بیش از ۸ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی بوده‌ایم.
وی در ادامه با مقایسه عملکرد درصدی اقلام بودجه در بخش جاری، عملیاتی و عمرانی گفت: شاهد کاهش ۱۶.۷ درصدی بودجه در بخش جاری، کاهش ۳۸.۹ درصدی بودجه در بخش عملیاتی و افزایش ۲۱.۸ درصدی در بخش عمرانی خود در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۲ هستیم و این اتفاق در حالی رخ داده که ۸۰ درصد بودجه کشور در بخش جاری و ۲۰ درصد آن در بخش عمرانی هزینه می شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در پایان صحبت‌هایش با اشاره به فعالیت‌های پیشگیرانه در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و مقابله با مقوله تکدی‌گری عنوان کرد: علاوه بر این مساله اجرای طرح حذف موتورسیکلت را مدنظر قرار دادیم و کیش تنها شهر فاقد موتورسیکلت بنزینی در کشور است تا این گونه با فعالیت‌های پیشگیرانه در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و نیز جلوگیری از افزایش آلاینده های هوا در جهت نهادینه شدن ساختارها گام برداریم.
گفتنی است درپایان این نشست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش وخبرنگاران از پروژه های جزیره کیش بازدید کردند.
 

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.