بازده اقتصادی در ایران ترغیب کننده سرمایه گذاران خارجی است

 رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تاکید بر مهیا بودن جذب سرمایه گذار خارجی در کشور بازده اقتصادی موجود در کشور را به دلیل ثبات نرخ ارز یکی از دلایل ترغیب سرمایه گذاران خارجی خواند.

 شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه و هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور، توسعه بازار بدهی دولتی را اقدامی مهم خواند و گفت: توسعه بازار بدهی دولتی یکی از اقدامات مهمی بود که انجام شد البته تلاش ما این است که بخش خصوصی، در این بخش نقش بیشتری نسبت به دولت داشته باشد لذا تامین مالی شرکت های خصوصی در بازار باید هدف ما باشد.
وی افزود: خوشبختانه اوراق مختلفی در بازار بدهی انتشار یافت که از جمله آن اوراق و اسناد خزانه بود که بسیار برای سرمایه گذارن خارجی جذاب است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، نقش بازار بدهی را اهرمی خواند و تصریح کرد: نقش بازار بدهی به عنوان نقش اهرمی است و قطعا برای رشد اقتصادی بسیار مهم است.
محمدی ادامه داد: کشورهای توسعه یافته اغلب منابع مالی بسیار خوبی در اختیار دارند اما با این وجود این دولت ها بدهی دارند زیرا نرخ ها متفاوت است. در واقع  یک دولت می تواند منابع خود را با یک نرخ سرمایه گذاری اما با نرخ متفاوتی تامین مالی کند که قطعا به رشد اقتصادی کمک می کند.
وی افزود: بازار بدهی ما از حجم 35 هزار میلیارد تومانی برخور دار است که اگر چه نسبت به دیگران هنوز حجم بالایی ندارد اما مقدمه و شروع بسیار مناسبی است که امیدواریم در آینده با بیشتر شدن بخش خصوصی بتوانیم آن را توسعه بیشتری ببخشیم.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اصلاحات انجام شده در این سازمان بیان کرد: اصلاحات زیادی در حال شکل گیری است و همکاران ما در شرکت بورس و سپرده گذاری مرکزی برنامه ریزی های ویژه ای در حوزه برنامه ریزی انجام داده اند که امیدواریم بر اساس آن بتوانیم خرید و فروش استقراضی را ایجاد کنیم و بازارگردانی کنیم.
محمدی ادامه داد: یکی از تحولات مهمی که اخیرا توسط سازمان بورس ابلاغ شده و از لحاظ افشا و شفافیت بسیار مهم است بخش اطلاع رسانی شرکت های تولید است لذا شرکت های تولید مکلف هستند که هر ماه تولید و فروش خود را افشا کنند زیرا وظیفه سازمان بورس افزایش شفافیت و حمایت از شرکت ها در این بخش است که این طرح به بهترین نحو انجام می شود.
وی اطلاع رسانی شرکت ها را اجباری خواند و گفت: اطلاع رسانی شرکت ها اقدامی است که اخیرا اجباری شده است لذا باید شرکت ها در این راستا اطلاع رسانی داشته باشند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کاهش زمان صدور مجوزها را اقدام دیگری در راستای توسعه سرمایه گذاری خواند و گفت: یکی از اقدامات خوب سه ماهه اخیر سامانه زمان سنجی است که در آن شروع و پایان در خواست در سازمان بورس اندازه گیری می شود زیرا در بازار سرمایه سرعت صدور مجوزها باید افزایش یابد لذا باید فرایندها تسریع و تسهیل شود که خوشبختانه عملیاتی شده است و امیدواریم در سایر ارکان نیز عملی شود.
وی توصیف فرصت های اقتصادی را برای جذب سرمایه گذاران خارجی یک الزام خواند و گفت:  بدیهی است که اگر منابع مالی در کشور وجود داشته  باشد، رشد اقتصادی ما قابل توجه خواهد بود. بر همین اساس و با توجه به کاهش نرخ تورم، بازده ما در ایران قابل توجه است تا جایی که در کمتر کشوری چنین نرخ بازدهی وجود دارد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: با توجه به ثبات بازار نرخ ارز و پیش بینی که از صادرات نفت و بازار این بخش وجود دارد، چشم انداز بازار ارز با ثبات است لذا بازدهی که نصیب سرمایه گذار خارجی می شود مشخص است که می تواند در جذب سرمایه گذاران خارجی موثر عمل کند.
محمدی اطلاع رسانی مناسب را یکی از الزامات جذب سرمایه گذار خارجی خواند و گفت: چنین بازدهی که در ایران وجود دارد، در جای دیگری نیست لذا اگر بتوانیم بسترهای اطلاع رسانی مناسب داشته باشیم و امور سرمایه گذاری را تسهیل کنیم می توانیم بگوییم که بازده ما برای سرمایه گذاران خارجی ترغیب کننده است.
وی حضور سرمایه گذار خارجی در کشور را دارای فواید بی شماری برای بخش اقتصادی کشور خواند و تصریح کرد: افزایش شفافیت یکی از دستاوردهای جذب سرمایه گذار خارجی است ضمن اینکه استاندارد شدن گزارشگری ما نسبت به نهادهای بین المللی نیز از جمله بازخوردهای جذب سرمایه گذار خارجی است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایجاد امنیت اقتصادی را از دیگر تبعات رشد سرمایه گذاری خارجی در کشور خواند و گفت: حضور سرمایه گذارن خارجی چه به شکل مستقیم و چه به شکل سبد دارایی بسیار برای ما مهم است و می تواند باعث رشد کشور و ایجاد امنیت اقتصادی شود ضمن اینکه بحث هایی نظیر گسترش دامنه و مقیاس اقتصادی فعالیت ها نیز قطعا از تبعات مثبت بازار خارجی است که ما فکر می کنیم برای ما متصور و محتمل است.
محمدی برگزاری سومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه و هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور را گامی مثبت در راستای ایجاد بستر مناسب برای جذب سرمایه گذار خارجی خواند و بیان کرد: امیدواریم با اطلاعاتی که در اینگونه همایش ها و نمایشگاه ها به اشتراک می گذاریم بتوانیم اطلاعات بیشتری را کسب کنیم و راه را برای سرمایه گذاران خارجی همواره کنیم و شاهد تعامل و همکاری بیشتری در سطح بازار سرمایه باشیم.
شایان ذکر است که سومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه و هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور که عصر دوشنبه 10 آبان ماه گشایش یافت تا 13 آبان  ادامه دارد.

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.