کمبود نقدینگی در حوزه تجاری سازی مشکل شرکت های دانش بنیان

 رئیس پردیس بین الملل دانشگاه صنعتی شریف کیش با تاکید بر اینکه با فعالیت های دانش بنیان و پوشش فعالیت های تحقیقاتی به روز می توان زمینه ای برای تحقق تجاری سازی محصولات دانش بنیان فراهم ساخت ،کمبود نقدینگی در حوزه تجاری سازی را مشکل اصلی این شرکت ها دانست.

علی سلک غفاری روز شنبه در مورد حضور شرکت های دانش بنیان در هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور در کیش و فرصت مناسب برای تعامل بین بازار سرمایه و فعالیت اقتصادی شرکت های دانش بنیان و فرا دانش بنیان گفت : با توجه به برگزاری این رویداد ، پردیس شریف کیش پیشنهادی به معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان منطقه آزاد داد که بتوانند فرصتی را فراهم سازند تا تعدادی از شرکت های دانش بنیان موفق تحت حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری با هدف ایجاد تعامل با بازار سرمایه در نمایشگاه حضور پیدا کنند.
وی تصریح کرد : از آنجا که تولید علم ، محصولات دانش بنیان و فعالیت های تحقیقاتی توسط دانشگاه ها صورت می گیرد وجود دانشگاه های اثر گذاری چون صنعتی شریف و تهران در کیش یکی از فرصت های مهمی است که در سایر مناطق ازاد وجود ندارد بنا بر این باید از آن به بهترین شکل استفاده کرد.
رئیس پردیس بین الملل دانشگاه شریف کیش این ظرفیت را فرصت ویژه ای برای منطقه آزاد کیش برشمرد و گفت : با فعالیت های دانش بنیان و پوشش فعالیت های تحقیقاتی به روز می توان زمینه ای برای تحقق تجاری سازی محصولات تولیدی فراهم ساخت .
غفاری اظهار کرد : در راستای تحقق بندهای 11 و 21 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب که بخشی عمده آن مربوط به مناطق آزاد و فعالیت های دانش بنیان در این مناطق است ، یکی از ابزارهای تحقق این ماموریت دانشگاه ها هستند .
وی ماموریت عمده پردیس صنعتی شریف کیش را به عنوان قدیمی ترین پردیس بین المللی در کشوررا عبور از دانشگاه های نسل سوم و رسیدن به دانشگاه های نسل چهارم و کار آفرین ، نو آور و فناور دانست و گفت : این امر زمانی محقق می شود که حمایت سرمایه ای از محصولات دانش بنیان و تحقیقاتی صورت گیرد.
غفاری استقبال از این پیشنهاد از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری و منطقه آزاد را خوب عنوان کرد و گفت : این پیشنهاد منجر به ایجاد تفاهم نامه همکاری بین این پردیس و معاونت علمی شد و فضایی برای حضور 25 شرکت دانش بنیان در نمایشگاه فراهم شد .
رئیس پردیس بین الملل شریف در مورد مفاد این این تفاهم نامه به ایرنا گفت : حمایت و معرفی شرکت های دانش بنیان ، امکان در اختیار گذاشتن تسهیلات برای این شرکت ها نظیر دادن مجوز فعالیت افقتصادی سریع و مطمئن ، دفاتر و امکاناتی که برای فعالیت این شرکت ها مورد نیاز است از مفاد مهم این تفاهم نامه بود.
وی به حوزه های فعالیت های این شرکت ها اشاره کرد و افزود : بیشتر این شرکت ها در حوزه های نفتی ، فناوری اطلاعات ، الکترونیک ، لوازم و تجهیزات پزشکی و لوازم دارویی فعالیت می کنند و چند غرفه زیرمجموعه های معاونت علمی همچون حوزه صندوق حمایت فناوری نانو که طرح های خوبی داشتند و به دنبال سرمایه گذار بودند در نمایشگاه اینوکس 2016 حضور پیدا کردند.
غفاری گفت : طرح هایی که ارائه شد به تولید اولیه محصول رسیده و در شرف تجاری سازی است که با سرمایه ای کم می توان محصولات فناورانه ای تولید کرد .
وی به زیر ساخت های خوب موجود در منطقه ازاد کیش اشاره کرد و گفت : معافیت های مالیاتی ، تسهیلات ورود و خروج کالا ، صادرات و تبادلات ارزی کمک می کند تا کیش دروازه ورود به تجارت جهانی فعالیت های دانش بنیان باشد .
غفاری اضافه کرد : شرکت های دارویی ، سیالات حفاری پارس در حوزه نفتی و روان سازی های حفاری و همچنین شرکت همانند ساز بافت محصولات دانش بنیان دارند ، ، در حوزه روان سازهای حفاری تفاهم نامه ای هم با این شرکت بسته شده تا آزمایشگاه مرجع این شرکت به دانشگاه منتقل شود و فعالیت های مشترک تحقیقاتی صورت گیرد.
وی اضافه کرد : در آینده نزدیک نیز علاوه بر برگزاری دوره های مشترک با دانشگاه های خارجی چون کمبریج و امپریال کالج مقدماتی فراهم شود که طرح های صنعتی به دانشگاه بیایند و با کمک و حمایت استادان و تحقیقات دانشجویان ارشد و دکتری محصولات آن به صنعت کشور ارائه شود.
به گفته رئیس پردیس بین الملل دانشگاه صنعتی شریف ، مسائلی که می توان در حوره تحقق بندهای اقتصاد مقاومتی بر آن متمرکز شد حوزه انتقال فناوری از خارج از کشور از طریق برگزاری دوره های مشترک با مراکز تحقیقاتی فعال و مرتبط با صنعت است .
غفاری فضای پس از برجام را برای فعالیت های دانش بنیان و تحقیقات مشترک با سایر دانشگاه های خارجی مناسب عنوان کرد و افزود : امکان برگزاری دوره های مشترک با این دانشگاه ها بوجود آمده است و منطقه آزاد کیش نیز با ارائه امکانات و تسهیلات برای ورود و خروج بدون ویزا برای خارجیان سبب ایجاد این علاقه مندی شده است .
وی حضور دانشگاه های خوب در کیش ، برگزاری دوره های مشترک و انتقال فناوری ها را نیاز به فراهم ساختن زیر ساخت های لازم برای تبادلات ارزی ، توسعه پروازها ، هتلینگ و خدمات گردشگری با کیفیت متناسب با شرایط و استاندارهای بین الملی عنوان کرد .
وی مشکل عمده شرکت های دانش بنیان را کمبود نقدینگی درحوزه تجاری سازی عنوان کرد و به ایرنا گفت : این نمایشگاه فرصت مناسبی بود که با معرفی ظریت های موجود در بحث تجاری سازی محصولات دانش بنیان حوزه هایی که مربوط به سرمایه گذاری هستند از آن استفاده کنند.
غفاری در مورد چگونگی اختصاص بودجه برای فعالیت شرکت های دانش بنیان اظهار کرد : معاونت علمی ریاست جمهوری بودجه ای برای فعالیت و حمایت از این شرکت ها در اختیار دارد که پر داخت آن تابع نوع فعالیت ، موقعیت ، موفقیت شرکت و همچنین تایید معاونت علمی است .
سومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی و هشتمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور 10 تا 13 ابان ماه در کیش برگزار شد .

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.