دسته: اقتصادی

ایران و روسیه ظرفیتهای خوبی برای توسعه همکاری های هوا و فضا دارند

 رئیس مرکز ملی فضایی ایران گفت: ایران و روسیه از ظرفیت های خوب و شاخصی برای توسعه همکاری های هوا و فضا برخوردارند و باید از این پتانسیل ها حداکثر استفاده را کرد.

منوچهر منطقی روز پنج شنبه در نشست تخصصی هوایی و هوانوردی روسیه در کیش افزود: کشورمان از پتانسیل های بسیاری در صنایع هوایی از نظر نیروی انسانی، تولیدات تجهیزات فرودگاهی و تعمیر و نگهداری هواپیما برخوردار است، که می تواند بسترساز توسعه همکاری های مشترک با روسیه باشد.
وی در تشریح سیاست های ایران در توسعه همکاری های صنایع هوایی با روسیه گفت: در بخش هواپیماهای 150 نفره به بالا خواستار مشارکت در تولید قطعات و در هواپیماهای 50 الی 100 نفره به دنبال گردآوری قطعات (مونتاژ) هواپیما هستیم .
منطقی گفت: در زمینه بالگردهای متوسط و نیمه سنگین در پی استفاده از ظرفیت های مشترک با روسیه در بخش تولید بوده و در بخش پهپادها نیز تجاری سازی و توسعه همکاری های اقتصادی را دنبال می کنیم.
وی ادامه داد: طراحی هواپیمای 150 نفره در سه سال گذشته در ایران آغاز و در بخش ساخت اجزاء موتور هواپیما نیز اقدامهای خوبی انجام شده است.
رئیس مرکز ملی فضایی گفت: سرهم بندی (مونتاژ) هواپیماهای 50 الی 70 نفره از 26 سال گذشته در ایران آغاز شد و کشورمان دارای قابلیت های خوبی در تعمیر هواپیماهای قدیمی و تبدیل آنها به هواپیماهای باری و آتش نشانی است.
وی تصریح کرد: مذاکراتی برای خرید و تولید مشترک هواپیماهای سوپرجت و به کارگیری آنها در شرکت های هواپیمایی ایران صورت گرفته است و 4 شرکت هواپیمایی خواستار تهیه این هواپیماها در ناوگان حمل و نقل خود هستند.
 منطقی اظهار کرد:تشکیل کمیسیون مشترک علمی و فناوری بین دو کشور ایران و روسیه نقش بسیار مهمی در توسعه همکاری های های دو کشور از جمله در حوزه صنایع هوایی و هوانوردی داشته است و در این کمیسیون کمیته های هوایی و فضایی به طور مستقل طرحهای دو کشور را دنبال می کنند.
رئیس مرکز ملی فضایی ایران اظهار کرد: سه بالگرد جدید در مرحله طراحی قرار دارد که در آینده وارد فرآیند تولید می شود.
وی ادامه داد: 30 هزار نفر دانشجو در 31 دانشگاه کشور در مرکز آموزش عالی مرتبط با هوا و فضا شاغل به تحصیل بوده د و تاکنون 16 هزار نفر در این رشته دانش آموخته شدند و حدود 400 نفر هیات علمی نیز در این رشته ها شاغل هستند .
به گفته این مسئول در سازمان ملی فضایی، از مجموع 180 مرکز هوا و فضا در ایران 125 مرکز در بخش طراحی و مهندسی و 15 مرکز در بخش تعمیر و نگهداری صنایع هوایی فعالیت می کنند.
منطقی با تاکید بر اینکه مهندسان ایرانی از توانمندی های خوبی در طراحی و تولید و توسعه در ابعاد مختلف برخوردارند افزود: از مجموع 4 میلیون و 800 هزار نفر دانشجوی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ایران 1.5 میلیون نفر در رشته های مهندسی مشغول به تحصیل هستند .
وی خاطر نشان کرد: ایران از نظر تعداد مهندسان بعد از روسیه و آمریکا سومین کشور در جهان محسوب می شود.
نشست تخصصی هوایی و هوانوردی ایران و روسیه و 'روز روسیه' امروز در مرکز همایش های بین المللی کیش با حضور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ، بیژن بنکدار دبیر اجرایی نمایشگاه هوایی ایران و تعدادی از مدیران صنایع هوایی روسیه در مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد .
هشتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران 26 الی 29 آبان ماه جاری با حضور بیش از یکصد شرکت داخلی و خارجی در کیش در حال برگزاری است.

برچسب ها :