شرکت های دانش بنیان 40 درصد صنعت تجهیزات پزشکی ایران را تشکیل می دهند

 نشست تخصصی توسعه و ارتقاء تولید و صادرات تجهیزات پزشکی در نخستین همایش ملی تولید و صادرات تجهیزات پزشكي در سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.

 ملیحه کیانفر، مدیر کمیته های تخصصی دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن ابراز خرسندی از شرکت های دانش بنیان در عرصه تولید و خودکفایی کشور گفت: موسسه مرکزی در سال 2016 مقاله ای را درباره فرصت های سرمایه گذاری در ایران به چاپ رسانده است که در آن تمامی فرصت های سرمایه گذاری در ایران تا سال 2030 مورد بررسی قرار داده است. نکته جالب اینجاست که در این مقاله فرصت هایی دیده شده که شاید ما کمتر به آن دقت کرده ایم به خصوص در حوزه شرکت های دانش بنیان و بخش های تجهیزات پزشکی و فناوری IT نکاتی در این مقاله دیده شده که قطعا قابل توجه است.
 وی افزود: در این مقاله ایران دارای فرصت 1 تریلیون دلاری در بخش سرمایه گذاری شناخته شده است لذا من فکر می کنم بخش مهمی از این مسئولیت بر عهده ماست که می توان ابعاد مهمی از آن را در این همایش پوشش داد.
 مدیر کمیته های تخصصی دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اهمیت رشد شرکت های دانش بنیان اظهار کرد: حمایت از شرکت های دانش بنیان در این بخش طی سه مرحله تعریف شده لذا ما سعی داریم که علاوه بر دیگر شرکت ها بخش های دانش بنیان را بیشتر مورد توجه و حمایت قرار دهیم.
 کیانفر تصریح کرد: تمام شرکت هایی  که درعرصه فناوری فعال هستند مورد حمایت قرار می گیرند لذا طرح هایی که  بنا بر ضرورت ها در کمیته های تخصصی حوزه سلامت معرفی می شوند، مورد حمایت قرار می گیرد.
 وی با اشاره به ارائه تسهیلات مختلف به شرکت های دانش بنیان در عرصه تجهیزات پزشکی گفت: در مرحله نخست شرکت ها قبل از اینکه به یک شرکت دانش بنیان تبدیل شوند، مورد حمایت قرار می گیرند به این نحو که در مرحله نخست ما سعی می کنیم که تسهیلاتی را فراهم کنیم تا آنها بتوانند به رشد برسند و به یک شرکت تبدیل شوند که در این راستا جایزه 25 میلیونی برای آنها در نظر گرفته شده است.
 مدیر کمیته های تخصصی دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شرکت های دانش بنیان را تشکیل دهنده 40 درصد این صنعت در کشور دانست و اظهار کرد: حمایت از طرح های ویژه این شرکت ها مرحله دیگر حمایتی است لذا با توجه به اینکه شرکت های دانش بنیان نزدیک به 40 درصد کل این صنعت را شامل می شوند، حمایت ها پررنگتر اعمال می شود لذا ما در مراحل بعدی به عنوان بازوی تخصصی این بخش برای شکوفایی آنان وارد عمل می شویم.
 در ادامه این نشست، مهرام بادامچی، مدیر اداره صنایع پزشکی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به اهمیت صنعت تجهیزات پزشکی گفت: بالغ بر 27 هزار شرکت تولیدی در کل دنیا درون این صنعت فعال هستند که که اشتغال گسترده ای از افراد متخصص را ایجاد کرده اند. وی افزود: نرخ رشد بازار تجهیزات پزشکی بین سال های 2015 تا 2022 حدود 2/5 درصد بوده که بیانگر اهمیت این بخش است. در واقع بازار دارویی در سال 2022 حدود 1 هزار و 121 میلیارد دلار خواهد بود اما تجهیزات پزشکی بالغ بر 530 میلیارد دلار گردش مالی را داراست لذا باید برای این بخش اقتصادی اقدامات موثرتری به انجام رساند.
مدیر اداره صنایع پزشکی وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش عمده اقتصاد این بخش را در دست 10 شرکت مطرح خواند و افزود: 10 شرکت در دنیا 37 درصد بازار دنیا را در حوزه تجهیزات پزشکی در دست دارند.
 شایان ذکر است که نشست تخصصی توسعه و ارتقاء تولید و صادرات تجهیزات پزشکی در دومین روز از سومین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی هرمز هلث و طی نخستین همایش ملی تولید و صادرات تجهیزات پزشکی با حضور علاقمندان و متخصصان این عرصه در سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.
 بر اساس این گزارش، این نمایشگاه تا 14  آذر ماه  از ساعت 17 الی 21 برای بازدید عموم علاقمندان در مرکز نمایشگاه های کیش برپاست.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.