روند توسعه در کیش بیش از دیگر مناطق آزاد بوده است

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که روند توسعه در مناطق آزاد قابل قبول است اما شدت و ضعف دارد ، افزود : توسعه کیش بیش از مناطق دیگر بوده است.

 محمد رضا پور ابراهیمی عصر پنچشنبه در حاشیه بازدید از طرح های عمرانی و گردشگری کیش در پاسخ سئوال مبنی بر اینکه دولت در مناطق آزاد تا چه حد موفق عمل کرده است ؟ افزود: نخستین ویژگی برای مناطق آزاد این است که از سرزمین اصلی جدا و مدیریت شوند که جزیره کیش دارای این مولفه است و اجرای طرح های زیر ساختی و عمرانی در آن بیشتر مشاهده می شود .
وی روند توسعه در مناطق آزاد را قابل قبول ذکر کرد و گفت: این روند شدت و ضعف دارد اما در منطقه آزاد کیش به واسطه موقعیت جغرافیایی بسیاری از فعالیت ها بیش از مناطق دیگر بوده است.
پور ابراهیمی نقش مدیریت و تصمیم گیری در پیشرفت این مناطق را تاثیر گذار دانست و افزود : یکی از عوامل موثر وجود مدیرانی خلاق و با ابتکار با نگاهی تسهیل گر است .
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد : مناطق آزاد کشور یک ظرفیت برای رسیدن به شاخص های توسعه به حساب می آیند که حوزه اقتصادی به عنوان اولویت مورد توجه قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه یکی از بندهای 24 گانه سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری توسعه مناطق آزاد در کشور است اظهار کرد : این ظرفیت باید تقویت شود و به مجموعه فعالیتهای کلان اقتصادی کشور کمک کند .
پورابراهیمی به قدمت متفاوت مناطق آزاد اشاره کرد و گفت : بررسی عملکرد مناطق آزاد در دو دهه اخیر بیانگر این است که بخشی از آنچه که به عنوان نقاط قوت در حوزه اقتصادی بوده تحقق یافته است و نقاط ضعف باید ترمیم شوند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت : تمامی اقداماتی که در مجموع مناطق آزاد در حوزه زیرساختی انجام شده است به هدف اصلی مناطق آزاد کمک می کند.
وی هدف قانون گذار از تاسیس مناطق آزاد را فراهم کردن بستری برای ورود منابع خارجی دانست و گفت : موقعیت مناطق آزاد در حوزه قوانین و مقررات با سرزمین اصلی تفاوت های بسیار زیادی دارد.
پور ابراهیمی تصریح کرد : در حوزه های قانون کار ،تامین اجتماعی و مالیات و دیگر حوزه ها کمک می کند تا بتوانیم جذب منابع سرمایه گذار خارجی در کشور داشته باشیم و این مناطق به مکان هایی تبدیل شوند که هم در آن دانش فنی وارد شود و هم منابع مالی خارج از کشور و از طرف دیگر نیروهای توانمند انسانی در داخل وجود دارد که می تواند به یک ظرفیت بزرگ تولیدی در اقتصاد ایران تبدیل شود که بخشی برای داخل و بخشی نیز برای صادرات انجام شود.
وی به زیر ساخت های مناسب کیش اشاره کرد و گفت : در بازدیدهای که از بخشهای مختلف جزیره داشتیم نشان می دهد در سالهای اخیر اقدامات خیلی خوب برای افزایش زیرساختها انجام شده است ، در بحث حمل بار و مسافر نیز این زیر ساخت ها کمک می کند تا ظرفیت ها در حد استاندارد و بین المللی در منطقه باشد.
پور ابراهیمی در مورد فعالیت های صنعتی در کیش اظهار کرد : شاهد اقدامات خوب شکل گرفته بودیم اما نیازمند تقویت برخی حوزه ها هستیم .
وی به نقش اثر گذار کیش در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت : بر اساس آمار اعلام شده از مجموع گردشگرانی که در طول سال به این منطقه سفر می کنند 10 تا 12 درصد گردشگر خارجی ارز وارد منطقه می کنند است که این مهم فرصتی برای اقتصاد کشور فراهم می کند.

*محدودیت سرمایه گذار خارجی
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود : در حوزه جذب سرمایه گذار خارجی با محدودیت های کلان اقتصادی روبرو هستیم که بر اقتصاد کشور سایه انداخته است.
وی گفت :در حوزه صادرات و بر اساس امار اعلام شده در سال 95 کیش حدود 137 میلیون دلار صادرات داشته که این رقم می تواند ده ها برابر افزایش پیدا کند.
پور ابراهیمی به ظرفیت های خوب موجود در منطقه آزاد کیش اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که توسعه و گسترش آن بتواند به اهداف اصلی مناطق آزاد که ایجاد ظرفیت های سرمایه گذاری ، افزایش صادرات و کاهش میزان واردات و جذب منابع است منجر شود و به اقتصاد ملی کمک کند .

*ضرورت بازنگری قوانین مناطق آزاد
پور ابراهیمی در مورد قوانین مناطق آزاد گفت: از زمان تاسیس این مناطق قوانین موجود بازنگری نشده است ،پیشنهاد ایجاد هفت منطقه آزاد و 12 منطقه ویژه اقتصادی به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصادی ارائه شده و موضوع در دستور کار است .
وی بر ضرورت به روز رسانی قوانین برای حل مشکلات واحد های اقتصادی تصریح کرد: دلیل تشکیل مناطق آزاد این است که از محدودیت ها و بروکراسی اداری کاسته شود و فارغ از این محدودیت ها فعالیت کنند.
وی نبود سرعت در اجرای قوانین را یکی از اشکالات این حوزه عنوان کرد و گفت : فعالیت ها با این رویکرد به نتیجه مطلوب نرسیده است.
پور ابراهیمی تاکید کرد : آمادگی داریم تا همزمان با بررسی و بازنگری قوانین از پیشنهادهای مدیران مناطق آزاد استفاده کنیم و تلاش داریم بندهایی را که تسهیل کننده عملکرد در این مناطق هستند، مورد توجه قرار دهیم تا مناطق آزاد بتوانند به مفهوم واقعی در خدمت توسعه باشند و بتوانند مشکلات واحدهای خود را حل کنند.
وی تصریح کرد : بزودی وارد اصلاح قانون مناطق آزاد کشور خواهیم شد و در در کمیسیون اقتصادی برای رفع ضعف های گذشته و تقویت نقاط قوت بندها را مورد توجه قرار خواهیم داد.
بندر تجاری کیش،اسکله 35 هزارتنی، کشتی مسافری اقیانوس پیمای سانی، شرکت تولید کننده تجهیزات و داروهای دیالیز درخاورمیانه، تصفیه خانه 10 هزار مترمکعبی فاضلاب، شرکت خدمات حفاری چاههای نفت ، پارک های ساحلی هور، هندورابی و نیلوفر از جمله مجموعه هایی بودند که رئیس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس به همراه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و جمعی از معاونان از آن بازدید کردند.
محمدرضا پورابراهیمی رئیس ، سید فرید موسوی نایب وحجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نایب رئیسان کمیسیون اقتصادی مجلس و احمد انارکی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به منظور بازدید از طرح های عمرانی و زیر ساختی به جزیره کیش سفر کرده اند.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.