نماینده مجلس: پرداخت یارانه تنها تا سقف تعیین شده امکان پذیر است

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تصمیم پرداخت یارانه تنها تا سقف مبلغ تعیین شده امکان پذیر است افزود : پرداخت دو برابری به تمامی افراد تحت پوشش و افزایش مبلغ 42 هزار میلیارد تومان کل یارانه ها به 84 هزار میلیارد تومان امکان پذیر نیست .

محمد رضا پور ابراهیمی که به منظور حضور در سیزدهمین نمایشگاه عمران و ساختمان و همچنین بازدید از طرح های زیرساختی ، عمرانی ، گردشگری به کیش سفر کرده بود در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در پاسخ به اینکه ضمانت اجرایی اظهارات برخی از نامزدهای ریاست جمهوری مبنی برای افزایش پرداخت یارانه ها اظهار کرد : آنچه در ظرفیت های قانونی است باید رعایت شود ، در شرایط کنونی این امکان وجود دارد که هر دولتی نسبت به تغییر پرداخت ها بر اساس میزان درآمد خانوارها اقدام کند.
وی گفت: اگر سالانه 42 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می شود و دولت تصمیم بگیرد که تا این مبلغ را به 50 درصد جمعیت واگذار نکند و به 50 درصد دیگر دو برابر یارانه بدهد مانعی وجود ندارد اما این به شرطی امکان پذیر است که سقف 42 هزار میلیارد تومان رعایت شود.
پورابراهیمی اظهار کرد: این تصمیم تا سقف یارانه تعیین شده سالانه امکان پذیر است و اگر کسی بخواهد به تمامی افراد تحت پوشش طرح هدفمندی یارانه دو برابر مبلغ کنونی یعنی 84 هزار میلیارد تومان واگذار کند انجام چنین کاری امکان پذیر نیست .
وی گفت: تغییر در سقف پرداخت یارانه بر اساس ظرفیت قانونی وجود دارد و در قانون نیز امده که میزان پرداخت باید براساس میزان درآمد باشد که دولتها آن را رعایت نکرده اند .
پورابراهیی افزود: اگر کسی بگوید که در ظرفیت قانون می توانیم تغییر ایجاد کنیم این تغییر باید متناسب با حکمی باشد که در قانون مشخص شده یعنی یا مبلغ دهک های کم درآمد یارانه را بیشتر و دهک های پردرآمد را کمتر و یا برخی دهکها را صفر کند تا بتواند پیشنهاداتی که ارائه می کند عملی سازد اما نمی تواند از سقف پرداختی تجاوز کند و اگر عددی اعلام می شود که از سقف 42 هزار میلیارد تومان در سال تجاوز کند این امکان پذیر نیست.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد : این امکان که در ظرفیت قانونی نیز وجود دارد این است که قیمت های حامل های انرژی افزایش پیدا کند و به قیمت های منطقه ای نزدیک شود .
وی گفت: قیمت بنزین از یک هزار ریال روزهای نخست طرح هدفمندی یارانه ها به 10 هزار ریال رسید و این نرخ چند سال ثابت مانده است و اگر بخواهد مبلغ کل یارانه ها افزایش یابد باید قیمت بنزین ، گازوئیل و نفت سفید را افزایش دهیم و هر کدام متناسب با ده درصد یا هر عددی که مشخص می شود .
پور ابراهیمی گفت : اگر این اتفاق بیفتد میزان درآمدها افزایش می یابد یعنی سقف 42 هزار میلیارد تومان یارانه پرداختی بیشتر خواهد شد .
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: لازمه افزایش مبلغ یارانه ها بالا بردن افزایش قیمت های حامل های انرژی است که قانون این اجازه را داده است اما شرایط و تصویب سالانه آن و همچنین اثر تورمی آن نیازمند تصمیمات خاص مجلس است .
وی تصریح کرد : فردی که سخن از هدفمندی یارانه ها و افزایش آن می کند باید به این دو نکته توجه داشته باشد و غیر از این دو نکته سخن گفتن در این مورد غیرکارشناسی است .
رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باز توزیع منابع منطقی تر است گفت : این اقدام زمانی امکان پذیر است که دهک های کم درامد را بیشتر و دهک های پردرامد را کمتر پرداخت کنیم.
وی در مورد موفقیت های دولت یازدهم در بحث اقتصاد گفت : عملکرد دولت در سه بخش تعریف می شود ،نخست اقداماتی که شاخص ها نشان می دهد مثبت است ، برخی اقدامات در حد متوسط انجام شده و تعدادی هم نتیجه مطلوب نداشته است .
پورابراهیمی با بیان اینکه ارزیابی عملکرد دولت را می توان نسبی انجام داد افزود : در کل هم اقدامات خوبی در دولت انجام شده است و هم متوسط و هم ضعیف .
وی گفت: در حوزه نفت و گاز اقدامات قابل توجهی انجام شده و در حوزه سیاست بین الملل عملکرد دولت قابل قبول است اما در سرمایه گذاری ، اشتغال و اقتصاد ضعیف عمل کرده است ، در ارزیابی کلی عملکرد دولت در حد متوسط است .
سیزدهمین نمایشگاه بین المللی عمران و ساختمان کیش از 12 تا 15 اردیبهشت ماه در کیش برگزار شد .

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.