دسته: اقتصادی
جزیره کیش پیشانی صنعت گردشگری کشور/ ایجاد انگیزه سفر راهکار رونق اقتصادی

 جزیره کیش پیشانی صنعت گردشگری کشور/ ایجاد انگیزه سفر راهکار رونق اقتصادی

 توسعه پایدار در مناطق آزاد متشکل از چهار ستون کلیدی جامعه، فرهنگ، محیط زیست و اقتصاد که در بستری از چهار عنصر مردم، زمین، سود و سیاست، باید به تعادل برسند و نبود هر کدام از این مولفه ها منجر به حذف دیگر عناصر و عدم موفقیت مناطق آزاد خواهد شد.

کارشناسان معتقدند موفقیت مناطق آزاد در گروه توانایی آنها در حل مسائل توسعه پایدار است ، چرا که بسیاری از کشورهای دنیا اینک به این باور رسیده اند که منطقۀ آزاد دریچه ای است که می تواند توسعۀ اقتصادی هر کشوری را شتاب بخشد و به عنوان ابزاری قدرتمند، برتری های بالقوه آنان را به توانایی بالفعل تبدیل و نقش پلی مستحکم بین اقتصاد ملی و اقتصاد بین المللی را ایفا نماید.
از این رو کشورها خدمات و امتیازات ویژه ای را در مناطق آزاد عرضه می کنند و این نکته مهم فرصت را برای حضور پررنگ سرمایه گذاران و بخش خصوصی پویا فراهم می آورد.
سوال مهم و اساسی در این خصوص این است که مناطق آزاد آیا به اهداف خود رسیده اند؟ چالش های آنها چیست و دوم اینکه رفع چالشهای کنونی این مناطق و ارتقاء اثر بخشی آنها در اقتصاد ملی، با بهره از کدام تجربه و معیار و استانداردهای جهانی محقق می شود؟ که در فرصتی مناسب با بهره گیری از صاحبنظران امر پاسخ این سوالات را جوایا می شویم.
اما تردیدی نیست که توسعه پایدار مناطق آزاد و رسیدن به افق های ترسیمی در این مناطق، نیازمند مدیریت های برنامه محور و راهبردی باورپذیر است ک باید متناسب با ظرفیت مناطق، اقدام به توسعه زیر ساختهای کنونی و در صورت لزوم اصلاح و تکمیل فرایندها، ضوابط و قوانین مربوطه باشد.
بی شک ایجاد مجاری کسب درآمد ارزی، جذب سرمایه های خارجی، انتقال تکنولوژی، ایجاد زمینه و فرصتهای شغلی، تربیت نیروی انسانی و ارتقاء مهارتهای شغلی و مدیریتی، ایجاد پیوندهای صنعتی میان صنایع مناطق آزاد تجاری و صنعتی و اقتصاد ملی، نفوذ در بازارهای خارجی، افزایش توان رقابتی، جذب نقدینگی های سرگردان داخلی و کمک به مهار تورم و در نهایت توسعه منطقه ای اساس و اهداف ایجاد مناطق آزاد است.
جزیره کیش به عنوان یکی از مناطق آزاد و با 2 ماموریت اصلی توسعه گردشگری و تجارت نیازمند گامهای اثر گذار و تحول گرا برای ایجاد زیرساخت های اصولی و استاندارد مورد نیاز است که تفکرات و دغدغه های مدیریت جدید سازمان منطقه آزاد کیش، افق های روشنی را در این جزیره مستعد نوید می دهد.
نشست های تخصصی ابراهیم انصاری لاری در آغازین روزهای فعالیت کاری با نخبگان، کارشناسان، صاحبنظران و از همه مهمتر فعالان صنوف مختلف در این جزیره خود گواه روشنی بر رویکرد تحولگرا وی در رساندن کیش به جایگاه در خور نامش می باشد.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور بین المل سازمان منطقه آزاد کیش محمد ابراهیم انصاری لاری روز گذشته ( دوشنبه) در نشستی با نمایندگان انجمن سرمایه‌گذاران و کار آفرینان کیش به بررسی مشکلات و چگونگی رونق اقتصادی و گردشگری این جزیره به عنوان یکی از اولویت های کاری خود پرداخت.

** رونق گردشگری در گرو ایجاد زیرساختهای جذاب و نوآورانه
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش شرط لازم برای سرمایه‌گذاری در کیش را خلاقیت و ایجاد جاذبه‌های نوین عنوان کرد و گفت: جزیره کیش نیاز به اتفاقات نو در حوزه گردشگری دارد.
انصاری لاری تاکید کرد: امروز در تمامی شهرهای کشور انواع هتل‌ها، بازارها و مراکز تفریحی وجود دارند و امکانات موجود، مزیت رقابتی برای کیش نیست، بلکه برای جذب گردشگر باید تفریحات جذاب و نو آورانه داشته باشیم تا گردشگران در مقایسه با شرایط کشورهای اطراف، انگیزه‌ای برای سفر به کیش داشته باشند.

**کیش برای جذب گردشگر نیازمند مزیت رقابتی است
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از طرفی ایجاد مزیت رقابتی در مقایسه با کشورهای همسایه برای جذب گردشگر را مورد تاکید جدی قرار داد و افزود: در جهان امروز گردشگران تنها به خاطر ارزانی، مقصد خود را انتخاب نمی‌کنند، بلکه مزیت‌های دیگری نیز مورد توجه است.
وی تصریح کرد: در خصوص جزیره کیش نیز تنها با کاهش هزینه های سفر نمی‌توان گردشگر جذب کرد بلکه نیاز است ضمن ارتقای خدمات دهی و کیفیت کالاها، امکاناتی در کیش ایجاد شود که برای گردشگران جذاب باشد.

**اقتصاد کیش مستقل از فروش اراضی باشد
در این نشست، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به تشکیل کارگروهی برای شناسایی مشکلات و راه کارها گفت: در خصوص کاهش هزینه‌ها و زمان برای صدور مجوزهای مختلف نیز این کارگروه با بررسی موانع به تسریع و تسهیل امور کمک می‌کند.
انصاری لاری ایجاد درآمدهای پایدار برای کیش را یکی از مهمترین اولویت‌های برنامه کاری خود برشمرد و افزود: اقتصاد کیش باید مستقل از فروش اراضی این منطقه باشد؛ به این منظور 2 طرح درآمدزا برای ثبات اقتصادی منطقه مد نظر داریم که پس از بررسی های اولیه برای اجرای این طرح ها تصمیم‌گیری می‌شود.

**خلاقیت، شرط لازم برای سرمایه‌گذاری در کیش
وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری‌ها در کیش باید هدایت شده باشد افزود: در حال حاضر جزیره ظرفیت سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن را ندارد و در زمینه صنعت نیز باید در بخش های صنایع هایتک، دانش بنیان و نانو تلاش کرد.
انصاری لاری رونق دوباره کیش را نیازمند یک همت جمعی دانست و خاطرنشان کرد: همه کشورهایی که امروز در عرصه گردشگری حرفی برای گفتن دارند یک بار هزینه رشد خود را پرداخت کرده اند.
وی توضیح داد: در جزیره کیش هم نیاز است همه دست به دست هم دهند و با کاهش هزینه‌ها و قیمت‌ها از یک سو و افزایش کیفیت خدمات و کالاها از سوی دیگر گردشگران را جذب کنند؛ در این صورت شاید در ماه‌های اول سود زیادی وجود نداشته باشد اما ادامه این روند در بلند مدت رونق دائمی و سود آوری برای جزیره کیش به ارمغان می آید.
وی از انجمن سرمایه گذاران و کار آفرینان کیش خواست برای ایجاد یک تحول در جزیره همه صنوف را همراه کنند تا با کاهش هزینه ها، ارتقای کیفیت خدمات و کالاها و افزایش جاذبه‌های گردشگری رونق را به منطقه بازگردانند.
جزیره کیش با مساحت 91.5 کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 40 هزار نفر در 18 کلیومتری کرانه جنوبی ایران در محدوده شمالی آب های نیلگون خلیج فارس واقع است.
سالانه به طور متوسط بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی از این جزیره مرجانی بازدید و از ظرفیت های مختلف طبیعی ،تفریحی و گردشگری آن استفاده می کنند.

برچسب ها :