دسته: اقتصادی

 ایران با 27 درصد ذخایر نفت و گاز سهم قابل توجهی در تولید انرژی جهان دارد

 معاون وزیر نفت در امور مهندسی ، پژوهش و فناوری گفت: ایران به دلیل داشتن مجموع 27 درصد ذخایر نفتی و گازی ، سهم قابل توجهی در تولید انرژی جهان دارد.

حبیب اله بیطرف دوشنبه شب در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت و انرژی کیش (کیش اینکس 2018) اظهار کرد: با نگاهی به پتانسیل صنعت نفت و گاز ایران می توان گفت ما دارنده 9 درصد ذخایر نفت و 18 درصد ذخایر گاز طبیعی جهان هستیم.
وی افزود: پتانسیل تولید روزانه نفت ما حدود 6 میلیون بشکه است و رکوردهای قبل از انقلاب این میزان تولید را ثبت کرده است.
وی تاکید کرد: پتانسیل تولید گاز طبیعی ما در سال 400 میلیارد متر مکعب است که این سهم قابل توجهی در انرژی جهانی است و دارنده ساختارهای توسعه یافته نفت و گاز طبیعی هستیم و اگر مجموع مجموع نفت و گاز را حساب کنیم ما موقعیت اول جهانی را داریم.
وی گفت: اگر ذخایر را با تولید بخواهیم مقایسه کنیم، ایران با 9، عربستان 16، عراق 9 و کویت و امارات هر کدام با 6 درصد، 50 درصد ذخایر نفتی جهان را صاحب هستند و از نظر تولید نفت خام ایران ، عراق و کویت 4 و عربستان 13 درصد سهم جهانی را دارند.
بیطرف افزود: با توجه به سهم ذخایر و تولید کشور ما در نفت خام، باید سهم بیشتری را در تولید جهانی به دست بیاوریم.
وی ادامه داد: از نظر گاز نیز سهم ما از ذخایر 18 درصد است در صورتی که سهم قطر 13، عربستان 4 و امارات حدود سه درصد است ، با این وجود از نظر تولید ما حدود پنج درصد گاز جهان را سالانه تولید می کنیم.
وی تاکید کرد: در حوزه تولید گاز نیز با توجه به ذخایر جای سهم بیشتری را در عرضه تولید گاز جهانی داریم.
وی گفت: در برنامه ششم توسعه اقتصادی پیش بینی شده تا سال 1400 تولید نفت خام به 4 و نیم میلیون بشکه و میعانات گازی 950 هزار بشکه و گاز طبیعی یک هزار و 100 میلیون متر مکعب در روز برسد.
معاون وزیر نفت تاکید کرد: برای تحقق این اهداف کمی نیازمند 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز هستیم.
بیطرف اظهار کرد: 4 برنامه اساسی در وزارت نفت برای توسعه فناوری وجود دارد که یکی از ارکان مهم توسعه در همه صنایع بویژه نفت وگار بخش فناوری است درست است در سرمایه و فناوری مشکل داریم و در تامین آنها باید برنامه ریزی اساسی داشته باشیم اما اهمیت بیشتر، بحث فناوری است.
وی گفت: وزارت نفت به دنبال تاسیس 9 مرکز بررسی تخصصی ازدیاد برداشت در دانشگاه ها می باشد که هر یک از دانشگاهها مطالعات پژوهشی یک میدان را در یک قرار داد 10 ساله انجام می دهند.
بیطرف عنوان کرد: هدف و سیاست اصلی وزارت نفت این است تا با اجرای حدود 30 قرارداد توسعه میدان های نفت و گاز، فناوریها و دانش فنی طراحی در بخش های مختلف منتقل شود.
وی تاکید کرد: این قراردادها برگرفته از مصوبه و حکم فرماندهی شورای اقتصاد مقاومتی است که بیش از 100 میلیارد دلار مبلغ این قرارداد ها خواهد بود که اگر در حدود 50 میلیارد دلار آن سهم تجهیزات و صنایع کشور شود، اشتغالزایی مناسبی را بدنبال خواهد داشت.
چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت و انرژی کیش (کیش اینکس 2018) با حضور بیش از 180 شرکت داخلی و خارجی حوزه نفت و انرژی دوشنبه شب در کیش گشایش یافت.
در این نمایشگاه که تا پنجم بهمن ماه جاری در محل نمایشگاههای بین المللی کیش دایر است، آخرین فرصت ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری در صنعت انرژی ایران و دستاوردهای سازندگان و تولیدکنندگان صنایع بزرگ نفت، گاز، پتروشیمی، آب و برق و انرژی های نو به نمایش درآمده است.
همچنین بررسی نقش ابزارهای نوین بیمه های بین‌المللی‌ در سرمایه‌گذاری خارجی و معرفی نهاد صدور گواهینامه کیفیت انجمن نفت ایران و صدور گواهینامه برای سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران از محورهای جانبی چهاردهمین نمایشگاه نفت و انرژی کیش است.
در این دوره از نمایشگاه بین المللی نفت و انرژی کیش، نمایندگانی از کشورهای آلمان، ارمنستان، اسکاتلند، سوئد، کره‌جنوبی، آفریقای جنوبی، چین، گرجستان، ایتالیا، فرانسه، سوئیس، روسیه، اتریش، امارات متحده عربی و عراق حضور دارند.
این نمایشگاه با حمایت وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، سندیکای صنعت برق ایران و جمعی از شرکت‌های بزرگ بخش خصوصی در فضایی معادل 18000 متر مربع برگزار گردیده است.
در حاشیه برگزاری نمایشگاه کیش اینکس 2018 ، نشست‌هایی با حضور مشارکت کنندگان، مدیران و کارشناسان صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، آب، برق و انرژی‌های نو برنامه‌ریزی شده است.
سالانه بیش از یک میلیون و 700 هزار گردشگر داخلی و خارجی از این جزیره مرجانی بازدید و از ظرفیت های مختلف طبیعی ،تفریحی و گردشگری آن استفاده می کنند.
جزیره کیش با مساحت 91.5 کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 40 هزار نفر در 18 کلیومتری کرانه جنوبی ایران در محدوده شمالی آب های نیلگون خلیج فارس واقع است و از نظر تقسیم بندی سیاسی و اداری کشور، در محدوده استان هرمزگان و شهرستان بندر لنگه قرار دارد.

برچسب ها :