دسته: اقتصادی

 خلاقیت و نوآوری را جدی بگیرید/ کیش دچار انقباض اقتصادی شده است

محمد ابراهیم انصاری لاری پنجشنبه شب در گردهمایی فعالان اقتصادی جزیره کیش با گذری بر تاریخ و عصر صنعتی شدن دنیا سخنان خود را آغاز کرد و افزود: دوران رشد نه تنها در جزیره بلکه بنا به یک تئوری معروف در دنیا هم تمام شده است و دیگر نباید به رشد اکتفا کرد.

وی با اشاره به اینکه دنیا در حال یک تحول بزرگ و بنیادین است و ما هم در آستانه آن و در شرایط درک این چشم‌انداز بزرگ هستیم، تصریح کرد: اگر این لحظه تاریخی را درست درک نکنیم، یک فرصت تاریخی را هم از دست می دهیم.
وی با بیان اینکه در کشور ما به لحاظ گسست تکنولوژیک و علم و فناوری لطمات بسیاری زیادی خورده ایم گفت: ما هیچ وقت نتوانستیم صنعتی باشیم.
وی اضافه کرد: زمانی که دنیا صنعتی شد و از معادن زغالسنگ در اروپا جرقه ای دنیا را متحول و دوران فئودالیته را به سمت عصر صنعتی منتقل کرد، ما تازه بعد از 200 سال این فضای صنعتی را استشمام کردیم و در نتیجه از صنعت عقب افتادیم.
وی با بیان اینکه ما هرگز خودروساز خوبی نخواهیم شد و در صنایع سنگین نیز به جای نخواهم نخواهیم رسید تصریح کرد: این موضوع اشکالی ندارد چرا که قرار نیست ما در یک کشور همه چیز را خودمان بسازیم و این شرایط نیز هرگز به معنای استقلال و خودکفایی نیست.
وی خاطرنشان کرد: دنیا مجموعه ای بزرگ و در حال تعامل و داد و ستد است، به این معنا که چیزی ما باید داشته باشیم و به دنیا بدهیم و چیزی هم دنیا دارد که باید به ما بدهد.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: در هر حال ما در حوزه صنعت ما امروز به جایی نرسیدیم و اکنون ما در حال گذار به سمت دنیای جدیدی که مبنای آن دانش است قرار داریم.
انصاری لاری تاکید کرد: اقتصاد دیگر 'کاربر' نیست بلکه اقتصاد در حال 'دانش بر' شدن است و یکی از ویژگیهای دنیای جدید ' دانش بر ' این است که بهترین و مهمترین سرمایه آن نیروی انسانی با استعداد و خلاقیت است.
وی اظهار کرد: در این فضای جدید برای پیشرفت دیگر به آن سخت افزارهای پیچیده نیازی نیست، بلکه در دنیای جدید حرف اول را خلاقیت، هوشمندی و نیروی انسانی می زند.
وی با بیان شاخص ها و ظرفیت غنی ایران اسلامی خاطرنشان کرد: همه دنیا هم معتقد است که ایران یکی از کشورهایی است که معدن و گنج نیروی انسانی هوشمند و متخصص است.
انصاری لاری با تاکید بر اینکه باید از این فرصت باید استفاده کنیم و در دنیای جدید خودمان را پیدا کنیم، افزود: بی تردید در سرزمین اصلی مجموعه گرفتاری‌ها و عواملی دست به دست هم دادند تا ما همچنان در گذار این حوزه سنتی به حوزه مدرن توفیق چندانی نداشته باشیم.

** قرار نیست کیش سکونتگاهی عادی شود
وی گفت: یکی از رسالت‌های که جزیره ای مثل کیش با همه مشخصات مهم دارد این است که باید برای دوران گذار یک نمونه و الگو شود و از جریان سنتی عبور و وارد حوزه جدید دانش بنیان شود.
وی تاکید کرد: باید وارد محیطی شویم که کسب و کارها حداقل در عرض یکسال میلیاردها دلار ارزش افزوده ایجاد کند، جایی که اگر به درستی دقت شود 800 میلیون شغل سنتی را تعطیل خواهد کرد.
انصاری لاری معتقد است که باید کارهای جدید مد نظر باشد و کیش را تبدیل به جزیره‌ای کرد که مرکز خلاقیت و از این مرکز ثقل، خلاقیت به کشور منتشر شود.
وی گفت: قرار نیست که کیش یک سکونتگاه عادی مبدل شود و قرار نیست که کیش به یک شهر بزرگ با جمعیت یک میلیونی همانند دیگر شهرها تبدیل گردد .
وی اظهار کرد: کیش اگر مقصد سکونت کسی باشد باید مقصد سکونت نخبگان کشور باشد، همچنان که در حوزه اقتصاد، صنعت و سرمایه‌گذاری به نقطه‌ای مبدل شده که مرکز تجمع نخبگان این حوزه هااست.

** خلاقیت و نوآوری در امور ، اولویت تصمیم گیری در کیش
وی معتقد است که اگر صحبت از شهر خلاق هوشمند هست باید با همت مردم خلاق ایجاد شود و جمعیت کوچک با کیفیت مبدل گردد.
انصاری لاری تصریح کرد: کیش جایی است که تئوری غلبه کیفیت بر کمیت را ثابت کرده است، کیفیت زندگی در کیش امروز این جزیره را متمایز و تبدیل به یک نگین کرده است که باید این کیفیت حفظ شود.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد عنوان کرد: تحول در جزیره کیش مستلزم همراهی تک تک صنوف است و سازمان منطقه آزاد هم به موازات دیگر نهادها با مسئولیتی که دارد یک تکلیف بیشتری برای ایجاد امنیت و زمینه مناسب برای زندگی بهتر این مردم در کیش دارد.
وی تاکید کرد: ما در حوزه های مختلف نیازمند تغییر و تحول هستیم و از این پس باید در حوزه مختلف مسکن، مجتمع های تجاری و تفریحی ، خلاقیت و نوآوری را جدی بگیریم.

** ساخت و ساز بی رویه عامل انحراف در طرح جامع جزیره کیش
انصاری لاری با بیان اینکه تقاضاهای زیادی برای سرمایه‌گذاری ساخت و ساز در جزیره کیش دریافت شده است گفت: این درحالی است که در حوزه طرح جامع جزیره منحرف شده ایم و 30 درصد بیشتر از طرح جامع فضای تجاری و مسکونی ایجاد شده است.
وی تصریح کرد: 40 هزار واحد مسکونی آماده داریم و هم اکنون 38 هزار واحد در حال ساخت است؛ آیا می‌خواهیم کیش را به یک شهر سکونتگاهی معمولی تبدیل کنیم؟
وی گفت: امروز باید با تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران را برای فعالیت های توجیهی در جزیره راهنمایی کرد و برای این مهم نیازمند هم‌افزایی و مشاوره اصناف مختلف هستیم.
وی با تاکید بر تشکیل اتاق فکر در همه صنوف اظهار کرد، اصناف باید با رسیدن به اهداف توجیهی و درست در اتاق فکر صنفی خود، بیایند در شورای مشورتی سازمان منطقه آزاد به مدیریت این جزیره کمک کنند.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: امروز تا حدودی شاهد بی نظمی در برخی صنوف هستیم که هزینه‌های بالای ایرلاینها و بلیط هواپیما ها، قیمت هتلها و تریپ رانندگان تاکسی نمونه هایی از این دست بی نظمی هاست.
وی یاداور شد: اگر این چنین رفتار کنیم در میدانی بازی می‌کنیم که حاصل جمع آن اگر منفی نباشد صفر خواهد شد و لذا باید مجموع فعالیت همه ما مثبت شود که نیازمند هم‌افزایی همراهی و همدلی است.

** کیش دچار رکود نشده است
مدیر عامل سشازمان منطقه آزاد کیش معتقد است که این جزیره دچار رکود نشده بلکه دچار انقباض اقتصادی است.
انصاری لاری در در تبیین این موضوع تصریح کرد: رکود به مفهوم این است که اشتغال از دست برود و تراکم معوقه های بانکی ایجاد بشود و شکست‌های پی‌درپی اتفاق بیفتد.
وی گفت: خوشبختانه ما به این نقطه نرسیدیم، اما تراکم معوقه ها در حوزه‌های اقتصادی وجود دارد، هم در حوزه معوقه های بانکی و هم بدهی‌های حوزه‌های مختلف که در زمینه واحدهای تجاری و مسکونی به مردم و تعهداتی که با سازمان‌های برق و آب داریند.
انصاری لاری همچنین با اشاره به اینکه اشتغال جزیره کاهش پیدا کرده اما از دست نرفته است، گفت: ما شاهد ورشکستگی های پی در پی و نفسگیر نیستیم ، اما نباید اجازه دهیم این نقطه انقباض به دوران رکود تبدیل گردد.

** هزینه سفر به جزیره کیش کاهش یابد
وی تصریح کرد: همه کسانی که در جزیره کیش خدمت رسانی می کنند باید به گونه‌ای در جزیره رفتار کنند تا در آینده نزدیک روزی فرا رصد که به همه کشور اعلام کنیم که هزینه سفر در همه زمینه ها در این جزیره مرجانی 30 درصد کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: امروز با همراهی اصناف بارقه‌های رونق در هتل ها و بازارها در حال نمایان شدن است و باید مراقبت کنیم تا صنفی ندانسته کمبود درآمد را هرگز با مشتری اندک جبران نکند ، چرا که این به منزله فرو رفتن در باتلاق رکود و خودزنی است.
وی در عین حال فرارسیدن نوروز 97 را به عنوان ویترین بزرگی توصیف کرد که در حدود 250 هزار نفر به این جزیره سفر خواهند کرد و افزود: باید به عنوان یک فرصت طلایی و اطلاع رسانی از این ایام بهره ببریم.
وی تاکید کرد: ایام تعطیلات نوروز آتی برای معرفی زیبایی و ویژگی های کیش در همه حوزه‌ها باید تلاش کنیم.

** در فضای مجازی صادقانه قضاوت کنیم
وی با بیان اینکه ما مخالف فضای مجازی نیستیم و تحول دنیا مبتنی بر فضای مجازی است، خطاب به افکار عمومی بویژه شهروندان کیش گفت: در فضای مجازی ما را در فضای واقعی رصد کنید که ما چه کار می کنیم.
وی در پاسخ به طرح این موضوع که مسوولان جزیره در فضای مجازی حضوری مستمر ندارند افزود: مهم نیست که ما در فضای مجازی باشیم یا نباشیم بلکه مهم این است که در فضای مجازی چهره درستی از ما منطبق بر واقعیت و صداقت و آن هم در فضای مجازی واقعی دیده شود.

** عنوان کیشوند شایسته مردم بافرهنگ این جزیره نیست
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شاخص های برجسته اجتماعی و فرهنگی ساکنان این جزیره افزود: ما به مردم کیش به عنوان یک مردم با فرهنگ نگاه می‌کنیم و باید با نام شایسته دیگری متناسب با ظرفیت وجودی ساکنان کیش آنان را خطاب کرد .
وی معتقد است که واژه کیشوند به معنای محتوایی برای شهروندان متفاوت این جزیره مناسب نیست، چرا که جامعه کیش، مجموعه ای از نخبگان افراد با فرهنگ ، متخصص و الگویی هستند که باید نام زیبنده تری بر آنها نهاد.
به گزارش ایرنا در این گردهمایی چند ساعته نمایندگان صنوف مختلف در جزیره کیش نقطه نظرات، مشکلات ، نیازها و ظرفیت های حوزه کاری خود را در جمع هیات امنا و مدیران سازمان منطقه آزاد مطرح کردند.
سالانه بیش از یک میلیون و 700 هزار گردشگر داخلی و خارجی از این جزیره مرجانی بازدید و از ظرفیت های مختلف طبیعی ،تفریحی و گردشگری آن استفاده می کنند.
جزیره کیش با مساحت 91.5 کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 40 هزار نفر در 18 کلیومتری کرانه جنوبی ایران در محدوده شمالی آب های نیلگون خلیج فارس واقع است و از نظر تقسیم بندی سیاسی و اداری کشور، در محدوده استان هرمزگان و شهرستان بندر لنگه قرار دارد. 

 

برچسب ها :