نصب تصفیه خانه غیر متمرکز در کیش کلید خورد.

محمد رضا محمدی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: هدف از اجرای این طرح حفظ محیط زیست، کاهش هزینه‌های حمل تانکری فاضلاب و همچنین حمل آب مورد نیاز فضای سبز جزیره در نقاط خارج از محدوده شبکه فاضلاب است.
وی اظهار داشت: در سالهای گذشته در بیش از 90 درصد سطح جزیره، شبکه جمع آوری فاضلاب احداث و بهره برداری رسیده است.
او افزود: با احداث تصفیه خانه فاضلاب شمال کیش که مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات و فناوری روز دنیا است، فاضلاب جزیره با بالاترین استاندارد های کیفی تصفیه و پساب حاصل از آن، صرف آبیاری فضای سبز جزیره می شود.
محمدی گفت: فاضلاب در مناطق پراکنده خارج از محدوده شهری از جمله کلبه هور، روستای باغو، غروب کیش و نظایر آن تاکنون در سپتیک تانک ها ذخیره و توسط تانکر ها حمل فاضلاب به تصفیه خانه منتقل می شده است.
مدیر عامل شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش اظهار داشت: عواملی از جمله فاصله زیاد ، عدم وجود جمعیت ساکن و فراهم نشدن فاکتورهای اقتصادی لازم از جمله علت های احداث نشدن شبکه های جمع آوری فاضلاب در این مناطق بوده است.
وی عنوان داشت: برای اولین بار در محل روستای باغو از روش راکتور بافل دار بی هوازی و پس از آن در کلبه هور برای افزایش بازدهی، راکتور بافل دار بی هوازی همراه با مدیا‌ی بستر ثابت با بازگشت سرمایه کمتر از 2 ماه اجرا شد.
وی یادآور شد: این طرح در بیش از 10 نقطه دیگر جزیره اجرا می شود.
رئیس هیات مدیره شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش در خصوص این سیستم اظهار داشت: راکتور بافل دار بی هوازی ABR از یک سری مخازن متوالی تشکیل شده است که هر مخزن به وسیله تیغه یا لوله به دو بخش جریان بالارونده و پایین رونده تقسیم می شود.
محمدی گفت: بدلیل تقسیم این راکتور به مخازن مجزا، سامانه توانایی زیادی در مقابله با شوک های آلی و هیدرولیکی دارد. عدم وجود بخش های متحرک، عدم نیاز به تجهیزات برقی و مکانیکی و صرف هزینه های پرسنلی ، عدم مصرف انرژی ، نگهداری و راهبری کمتر نسبت به دیگر سیستم ها ، تولید لجن کمتر، طراحی ساده و کم هزینه تر نسبت به سایر روش های متداول از دیگر مزایای این روش است.
گفتنی است 100 درصد پسآب تصفیه شده در تصفیه خانه های مرکزی، شمال، میر مهنا و جنوب کیش صرف آبیاری فضای سبز کیش می شود.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.