دسته: اقتصادی

فعالان اقتصادی انتظار داشتند سازمان منطقه آزاد کیش، با تجربه برگزاری بیست جشنواره تابستانی؛ مقتدرانه وخلاقانه تر، جشنواره بیست و یکم در سال ۹۷ را آغاز کند، اما پس از گذشت ۵ هفته، گردشگران زیادی را به خود جلب نکرده است.

 حسین آسمانی مدیر ستاد جشنواره تابستاني گفت : نرخ خدمات اماکن گردشگری نسبت به سال های قبل افزایش نداشته است و نرخ بلیت هواپیما هم در اختیار مسئولان کیش نیست و در یک اقدام سراسری در کل کشور افزایش یا کاهش می یابد.
البته او معتقد است بهای اجناس هم در فروشگاه های کیش در پی حراجی بازارها 30 تا 50 درصد کاهش یافته است.
این اظهارات با تحقیقات میدانی ما مطابقت ندارد و دیده و شنیده ها حکایت از اوضاع نا مطلوب بیست و یکمین جشنواره تابستانی دارد.  
رحمان سادات نجفی مدیر عامل جامعه بازاریان با تایید این نکات، نوسان نرخ ارز در روزهای اخیر را یکی از ضربه های مهم  به بازار های کیش عنوان کرد.
او معتقد است کمبود پروازهای ورودی به کیش هم می تواند عامل خلوتی بازارها باشد اما این روزها نرخ بلیت هواپیما انگیزه و اشتیاق سفر به کیش را از مردم گرفته است.
تخلیه غرفه های بازار کیش؛ زنگ خطری جدی!!!

وقتی سری به بازار مریم زدیم و با چند غرفه خالی روبرو شدیم که به علت ورشکستگی و یا توانایی نداشتن در پرداخت اجاره تعطیل شده بودند بیش از پیش اوضاع نابسامان اقتصادی کیش را احساس کردیم.
آرش خطیبی یکی از کسبه بازار مریم که بیش از 15سال است در زمینه فروش پوشاک فعالیت می کند از اوضاع نابسامان اقتصادی بسیار نگران بود و علت تعطیلی غرفه ها را هزینه های بالا عنوان کرد.
او اعتقاد داشت پرداخت ماهانه 5 میلیون و نیم  اجاره بها کمر کسبه این بازار را شکسته و در این اوضاع اقتصادی و حضور کم مسافر در بازارها  دیگر توانی برای ادامه فعالیت غرفه داران نیست.
یکی دیگر از غرفه داران کیش که در پی یک میلیون تومان وجه نقد بود که بتواند کمبود اجاره 5 و نیم میلیون تومانی را جبران و اجاره این ماه را پرداخت کند از شدت ناراحتی و اضطراب توانی برای حرف زدن نداشت و مدام با صدایی لرزان از اوضاع نابسامان اقتصادی گله می کرد و البته خواستار نظارت بیشتر مسئولان به ويژه مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش بود.
بازار پردیس یک با قدمتی حدود سه دهه یکی از بازارهایی است که از پوشاک و لوازم خانگی و لوازم الکترونیکی گرفته تا لوازم آرایشی - بهداشتی، خوراکی و تنقلات یکی از مقاصد گردشگران است.
در این بازار کسبه ای با سابقه بیش از 25 سال فعالیت می کنند که در گفتگو با برخی از آنان متوجه شدیم جشنواره بیست و یکم هم نتوانسته است رونق بخش کاسبی آنان باشد.
مثلا آقای طاهری که پتو ، روتختی و حوله می فروشد با افسوس از سال های قبل سخن گفت و آه سنگینی در کش و قوس کلامش جا گرفته بود.
او می گفت :گاهی روزانه حتی 10 هزار تومان هم فروش ندارد.!! علت این کسادی بازار و کمبود مسافر را تورم و نوسان نرخ ارز و چالش های اقتصادی دانست.
البته خانمی هم در گوشه دیگر بازار فروشگاه عرضه پوشاک بانوان دارد و او هم وجود اجناس بی کیفیت و البته گران را عامل کسادی بازار دانست و کمی هم در خصوص بی میلی مسافران براي سفر به کیش صحبت کرد.
او معتقد است ابتدا باید سفر ارزان باشد بلیت 600 تا 700 هزار تومانی (رفت و برگشت )برای یک نفر ، اقامت یک شب حدود 150 تا 200 هزار تومان را اگر دریک محاسبه ساده برای  سه شب اقامت در نظر بگیریم ، هزینه سفر سه روزه برای یک نفر با خوراک روزانه حدود یک میلیون و 800 هزار تومان است حالا یک خانواده سه تا 4 نفره چقدر باید هزینه کند تا سه شب در کیش باشد ، البته خرید نکند از تفریحات دریایی استفاده نکند و به اماکن گردشگری هم سری نزند!!!!
فکر نمی کنید برای یک خانواده ایرانی طبقه متوسط پرداخت این هزینه زیاد است ؟
رحمان سادات نجفی مدیر عامل جامعه بازارایان گرانی نرخ غرفه ها را پدیده نامبارکی  دانست  اما از همکاری مالکان غرفه ها برای کاهش نرخ اجاره بها خبر داد.
مثلا به بازار مرکز تجاری اشاره کرد که این روزها برخی مالکان در پی کاهش اجاره ها هستند. برخی مالکان در این بازار 20 تا 30 درصد اجاره بها را کاهش دادند اما  همچنان برخی سوار بر موج افزایش قیمت هستند و اصلا هم کوتاه نمی آیند.
عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ اجاره بهاست و اتحادیه ،صنف و یا نهاد خاصی بر روند افزایش اجاره بها نظارت ندارد!!!!    
خالی بودن بیش از 5 غرفه در بازار مریم و اعلام حراجی 3 غرفه برای تغییر شغل و یا بستن مغازه  نشانه های خوبی  در ایام بیست و یکمین جشنواره تابستانی نیست .
البته یکی دیگر از غرفه داران به روزگار رشد و شکوفایی کیش (دو دهه قبل ) اشاره کرد و از این رکود و افت اقتصادی به دلیل بی تدبیری و بی توجهی به مناطق آزاد (دروازه های اقتصاد کشور) ابراز تاسف کرد.
او می گفت بیست و یک جشنواره در کیش برپا شده است و هرسال ضعیف تر از سال قبل ، حتی جوایزی چون 10 دستگاه خودرو 206 در طول 10 هفته برپایی جشنواره  و یک دستگاه آپارتمان در یکی از برج های مدرن کیش (برج طلایی) نتوانسته است مسافران را به سفر ترغیب کند.
نکته قابل تامل اینکه به هر دری می زنیم نمی توانیم پاسخ مسئولان گردشگری کیش را دریافت کنیم .
قائدیان معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش هم این روزها سایه اش سنگین است و حتی روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش پس از 10 روز پیگیری و رایزنی نتوانست او را مجاب به پاسخگویی کند.
بهرام پورعزت کارمند  و ایرج شرف زاده مدیر کل روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش هم با همه تلاشی که کردند نتوانستند معاون گردشگری را پای میکروفن خبرگزاری صدا و سیما بیاورند!

مسئولان کیش فراموش کردند که پاسخگویی یکی از وظایف اصلی آنان است و شانه خالی کردن از پاسخگویی دو دلیل بیشتر ندارد یا برنامه ای برای ادامه کار ندارند یا از وظایف خود آگاهی ندارند.    
البته مسئولان آمار ورود گردشگر از ابتدای جشنواره تابستانی را اعلام نمي کنند.
آقای فلاح یکی از رانندگان تاکسی که بیش از 15 سال  است در کیش حضور دارد مردم را بهترین داور برای مقایسه جشنواره های تابستانی عنوان کرد و گفت: اگر افزایش مسافری باشد و رونقی در وضع اقتصادی ایجاد شده باشد ، کسبه ، رانندگان تاکسی و فعالان عرصه خدمات رسانی کاملا احساس می کنند . به نظر می رسد آمار مسئولان حکایت نادرستی است و قابل اعتماد نیست.
 
ارائه کارت هدیه به مسافران، مشوق توسعه گردشگری؟؟
نارضایتی فعالان اقتصادی از جشنواره تابستانی کیش
معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در جشنواره تابستانی امسال با یک برنامه جدید قصد دارد مسافران بیشتری را به کیش جلب کند .
حال باید دید چقدر در این اجرای این برنامه موفق بوده است؟
هر مسافر بالای 18 سال  بدو ورود به کیش در فرودگاه یک کارت هدیه 150 هزارتومانی و هر مسافر زیر 18 سال یک کارت هدیه  100 هزار تومانی دریافت می کند.
برخی مسافران این کارت ها را گرفتند و پس از 24 ساعت شارژ شد و از مبالغ داخل کارت ها استفاده کردند.
اما پای صحبت برخی دیگر...
خانم جوانی که در بازار ونوس در حال خرید بود به ما گفت: این کارت را دو روز پیش گرفتم هنوز هم شارژ نشده است.
البته مسافر دیگری کنار او بود که گفت توانسته از مبالغ هدیه استفاده کند.
خانواده ای هم که از مشهد آمده بودند گفتند در فرودگاه  مسئول تحویل کارت نبود و از ما شماره تماس خواستند و گفتند به زودی به شما زنگ می زنیم تا برای دریافت کارت به فرودگاه مراجعه کنید .
مادر خانواده گفت: حالا باید 40 هزار تومان هم کرایه رفت و برگشت فرودگاه بدهیم تا بتوانیم کارت ها را دریافت کنیم ، البته اگر مبالغ کارت ها شارژ شده باشد .

به فرودگاه سری زدیم و در یک اقدام شگفت آور مطلع شدیم برخی افراد سود جو کارت های 150 هزار تومانی که شارژ نشده است را از مسافرانی که در حال بازگشت از کیش هستند به قیمت 120 هزار تومان می خرند.
از آنان پرسیدیم چقدر اطمینان دارید کارت ها شارژ شوند گفتند تا کنون چندین بار کارت ها را به مدت یک هفته نگاه داشتیم در نهایت شارژ شدند و در این میان از غوره حلوا ساخته شد سودی هم نصیب ما !!!
حسین آسمانی مدیر ستاد جشنواره این موضوع را تکذیب کرد و گفت :چند روز ابتدایی مشکلات در شارژ کارت ها وجود داشت اما اکنون هیچ گزارشی در این خصوص به ستاد جشنواره ارائه نشده است.
معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش باید در این مورد هم پاسخگو باشد که نبود.....!!!!!
این رویدادی که بیش از یک ماه است به طور مستمر حوالی فرودگاه اتفاق می افتد چه طور از دید مسئولان مخفی مانده است ؟

تعدادی از غرفه داران هم می گفتند افرادی که کارت هدیه دارند به غرفه ها مراجعه می کنند و از فروشنده می خواهند از دستگاه کارت خوان استفاده و مبالغ کارتها را از فروشنده دریافت کنند زیرا به پولش بیشتر نیاز دارند و نمی خواهند کالا بخرند.

مدیر عامل جامعه بازاریان معتقد است برخی بد اخلاقی ها از جانب ساکنان کیش موجب تاسف است و همکاری اهالی کیش نقش موثری در رضایت مسافران دارد.
 
البته مدیر عامل جامعه بازاریان از گردشگران خواست از فروشگاههای کیش خرید کنند تا به رونق اقتصادی و توسعه این جزیره کمک شود زیرا اگر مسافری وارد کیش شود و خرید نکند و مبلغ کارتهای هدیه را با خود برگرداند، روش درستی نیست. نارضایتی فعالان اقتصادی از جشنواره تابستانی کیش
 
به هرحال این داستان بیست و یکمین جشنواره تابستانی کیش و رونق بازارها در ایام جشنواره بود که شاید پایان خوشی نداشت اما قطعا راهکاری برای بهبود اوضاع وجود دارد به شرطی که مسئولان از خواب عمیق بیدار شوند و با هم اندیشی و نظر سنجی و بهره گیری از کارشناسان اقتصادی و الگوهای موفق گردشگری در کشورهای اطراف از جمله امارات و ترکیه بتوانند روح تازه ای به صنعت گردشگری کیش بدمند.

برچسب ها :