دسته: اجتماعی

مردم ایران سه برابر استاندارد جهانی دارو مصرف می کنند.

 

 دکتر افشین صادقی داروساز گفت: مسکن ها ، داروهای گوارشی ، فشارخون و چربی خون بیشترین آمار مصرف را به خود اختصاص دادند.
هر ایرانی در سال 339 بار دارو می‌خورد.سرانه مصرف داروی تزریقی چهار برابر جوامع توسعه یافته است.
خانم نسرین بختیاری تکنسین دارو بیمارستان ایرانیان گفت: فروش بسیاری از دارو ها ازجمله انواع کورتون ، داروهای اعصاب و آرام بخش غیر مجاز است .
 میانگین دریافت دارو در دنیا دو قلم در هر نسخه ودر ایران چهار قلم است.
اطلاع نداشتن از عوارض داروهای گوناگون و یا عوارض تداخل دارویی شاید یکی از عوامل مهم در مصرف بی رویه دارو باشد.
خانم نسرین بختیاری افزود: تداخل دارویی موضوعی است که مردم از آن اطلاع کافی ندارند و در برخی موارد مشکلات جبران ناپذیری به وجود می آورد.
وی در ادامه گفت: مصرف داروی مولتی ویتامین مینرال برای بانوان منعی ندارد اما مادران باردار مجاز به مصرف آن نیستند چون ویتامین کای موجود در این دارو موجب انعقاد خون مادر یا جنین می شود.فروش برخی داروها بدون نسخه پزشک ممنوع است شاید اگر تعداد این داروها بیشتر بشود کمتر مردم دارو استفاده کنند.
دکتر افشین صادقی دارو ساز گفت: در کشورهای توسعه یافته که بیمه ها قراردادهای معتبر تری با حوزه درمان دارند به تعداد تجویز پزشک برای تمدید  نسخه،  بیمه ها تعرفه ها را می پذیرند و پرداخت می کنند و گاهی تا 10 نوبت نسخه ها تمدید می شوند.
وی افزود: چون در ایران این قانون وجود ندارد مردم برای صرفه جویی در هزینه و وقت دیگر به پزشک مراجعه نمی کنند و از داروخانه ها داروهای مورد نیاز را تهیه می کنند.
ایران دوازدهمین کشور دنیا در مصرف خودسرانه دارو است و از هر پنج ايراني دو نفر بدون تجویز پزشک  دارو مصرف می کند .
استان هرمزگان دومین استانی است که مصرف خود سرانه دارو در آن کمتر از سایر نقاط کشور است . سیستان و بلوچستان رتبه اول و البرز رتبه سوم را دارد.

برچسب ها :