جریمه سنگین برای صید پرندگان شکاری و دلفین/ مجازات حبس 3 ماه تا 3 سال برای متخلفان

 رئیس اداره محیط زیست کیش گفت : بهای صید پرندگان شکاری همچون شاهین 200 میلیون و انواع نهنگ و کوسه نهنگ 150 و انواع دلفین 100 میلیون ریال تعیین شده است و متخلفان علاوه بر پرداخت مبالغ ذکر شده از سه ماه تا 3 سال جریمه می شوند.

 مریم محمدی در مورد جریمه شکار گونه های مختلف جانوران وحشی اظهار کرد : شورای عالی حفاظت محیط زیست در جلسه سال 91 کمیسیون امور زیربنای، صنعت و محیط زیست و بنا به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد ماده سه قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، بهایی برای صید و شکار جانوران وحشی از لحاظ مطالبه ضرر و زیان منظور کرده است که بر اساس آن متخلفان علاوه بر پرداخت خسارت ، به مجازات حبس از سه ماه تا سه سال نیز محکوم خواهند شد.
رئیس اداره محیط زیست کیش جریمه صید انواع نهنگ و کوسه نهنگ را 150 و انواع دلفین را 100 میلیون ریال عنوان کرد.
وی گفت : بر اساس رده بندی جانوری جریمه پستاندارانی همچون آهو 20 ، خدنگ 3 و سایر پستانداران وحشی نیز 2 میلیون ریال تعیین شده است .
محمدی در مورد جریمه خزندگان نیز اظهار کرد : شکار مار جعفری نیز30 میلیون ریال جریمه دارد .
شکارچیان پرندگان شکاری همچون شاهین 200 میلیون ریال جریمه می شوند
وی در مورد جرایم صید پرندگان شکاری به ایرنا گفت : جریمه صید پرندگانی همچون شاهین، بحری، بالابان، طرلان، لاچین 200 میلیون ،انواع قوش ها از قبیل قرقی و پیغو 50 میلیون و انواع عقاب و هما 15 میلیون، انواع دلیجه، کورکور، سنقر، ترمتای، لیل، انواع دال و سایر پرندگان شکاری 20 میلیون ریال مصوب شده است .
100 میلیون ریال ضرر و زیان ناشی از آسیب رساندن به آهوان
رئیس اداره محیط زیست کیش تعداد آهوان جزیره کیش را 700 راس اعلام کرد و گفت: در جزیره کیش پارک های حیات وحش با هدف حفاظت از آهوان و آبشخورهایی نیز برای تغذیه و آبرسانی به آنها ایجاد شده است .
وی با تاکید بر اینکه گردشگران باید از شکار و تعقیب این گونه جانوری خودداری کنند توصیه کرد، کیشوندان و گردشگران از رانندگی با سرعت بالا در اطراف پارک دلفین ها، جنوب فرودگاه بین المللی کیش ،جاده جهان خودداری کنند.
محمدی جریمه هر راس آهو از لحاظ مطالبه ضرر و زیان را مبلغ 100 میلیون ریال عنوان کرد .
تاکید بر حفظ مرجان ها / 40 میلیون ریال خسارت برای آسیب رسانی به هر کیلو مرجان
محمدی در مورد مرجان های جزیره کیش و جریمه های تعیین شده برای آن ها اظهارکرد: یکی از ماموریت های جزیره کیش رونق گردشگری است و هر ساله شاهد حضور گردشگران زیادی در جزیره کیش هستیم که گاه از روی آگاهی یا نا آگاهی به محیط زیست آسیب وارد می کنند.
وی با بیان اینکه جزیره کیش به لحاظ دارا بودن مرجان از اهمیت اکولوژیکی زیادی برخوردار است به ایرنا گفت : شناورها باید هنگام تردد به دقت مراقب شکسته شدن مرجان ها باشند و باشگاه های دریایی از بردن غواصان آماتور به سایت های طبیعی دارای مرجان پرهیز کنند.
نریختن زباله و پسماند در آب ، پرهیز از ماهیگیری در نقاط مرجانی ، نخریدن مرجان ها برای استفاده در آکواریوم ها ، پرهیز از انداختن لنگردر مناطق مرجانی و غواصی نکردن در این مناطق از نکاتی است که رئیس محیط زیست کیش به علاقه مندان به حفظ محیط زیست توصیه کرد .
وی گفت : در صورت مشاهده و اثبات هر گونه تخلف در آسیب رساندن به مرجان ها از فرد خاطی برای هر کیلو مرجان طبق قوانین کشوری مبلغ 40 میلیون ریال خسارت دریافت می شود.
جریمه صید لاک پشت و تخم لاک پشت 100 و 50 میلیون ریال
رئیس اداره محیط زیست کیش در مورد جریمه خسارت رساندن به لاک پشت های دریایی این گونه های کمیاب جانوری اظهار کرد : جریمه آسیب رساندن به لاک پشت های دریایی شامل سبز و عقابی و تخم لاک پشت 100 و 0 5 میلیون ریال است و با توجه به فصل زادآوری لاک پشت ها در کیش از اواخر اسفند تا اواسط مرداد ماه ، توصیه می شود از رفت و آمد شبانه در سواحل ماسه ای ، ریختن زباله و قایقرانی با سرعت بالا خودداری شود.
وی در پایان از تمامی گردشگران ، ساکنان و علاقه مندان به محیط زیست خواست تا از شکار گونه های مختلف جانوری خودداری کنند و در صورت مشاهده مراتب را به محیط زیست کیش اعلام کنند.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.