پایان جشنواره تابستانی کیش و نقد و نظر مخاطبان

 نوزدهمین جشنواره تابستانی کیش که از 15 تیرماه همزمان با عید سعید فطر آغاز شده بود پس از 82 شب فعالیت دوشنبه شب به کار خود پایان داد.

 اینکه گفته می شود دیکته نانوشته غلط ندارد اظهارنظری درست و به حق است، هر برنامه ای که اجرا می شود اگرچه به صورت صد درصدی نمی تواند نظر مخاطبان را تامین کند اما آنچه مهم است همت و اراده برنامه ریزیان، تصمیم سازان و برگزار کنندگان یک برنامه است که تمام تلاش خود را برای هر چه بهتر برگزار شدن یک برنامه بکار می بندند، جشنواره تابستانی کیش هم یکی از برنامه هایی است که هر ساله مسئولان برگزار کننده تلاش می کنند تا آن را بهتر و کیفی تر از دوره های قبل برگزار کنند که این همت در خور تقدیر است .
نوزدهمین جشنواره تابستانی کیش که از 15 تیر آغاز شده بود، به رغم نقاط قوت و ضعف و تلاش چند ماهه مسئولان برای برگزاری هر چه بهتر آن پس از هشتاد و دو شب برنامه های شاد و مفرح و اجرای جشنواره های خرید به همراه ارائه تخفیف در بازارها، مراکز گردشگری و تفریحات دریایی و هتل ها به کار خود پایان داد.
اجرای برنامه های شاد، کنسرت رایگان یک خواننده پاپ، اجرای موسیقی توسط هنرمندان جزیره کیش، قرعه کشی و اهدا جوایز نقدی و دو خودرو از برنامه آخرین شب جشنواره نوزدهم بود.
در این دوره از جشنواره که با مشارکت تعدادی از بازارهای کیش برگزار شد علاوه بر اجرای برنامه های شاد ، لبخند کیش ، جنگ شادی و راه اندازی کارناوال شادی ، هر شب به 10 نفر جوایز نقدی و هر هفته به یک نفر از شرکت کنندگان در قرعه کشی خودرو اهدا شد، جشنواره از حمایت حامیان بخش خصوصی نیز برخوردار بود که نشان از افزایش مشارکت در بخش خصوصی در این دوره داشت .
بالاترین میزان مشارکت در جشنواره تابستانی در این دوره توسط هتل ها با اختصاص اتاق های خالی 70 میلیارد ریال اتفاق افتاد و پس از آن جامعه بازاریان با 18 میلیارد ریال بیشترین مشارکت را داشتند ، تخفیف 20 تا 50 درصدی در بازارها، مراکز خرید، تفریحات دریایی و خدمات گردشگری از دیگر مشارکت های برای جشنواره نوزدهم بود.
بهره مندی از ظرفیت و استعداد هنرمندان جزیره کیش و افزایش همکاری میان بخش های مختلف ، نظارت بر نرخ بازارها، هتل ها و خدمات گردشگری، راه اندازی سامانه سناک و دریافت شکایت های مردمی ، ساماندهی قرعه کشی و سیستمی بودن آن از دیگر مزیت های جشنواره نوزدهم بود .
یکی از تمهیداتی که برای رفاه حال گردشگران در این دوره در نظر گرفته شد این بود که مسافران پس از تخلیه هتل و تا فاصله زمانی ترک جزیره، در کنسرت های حضور یابند و یا از خدمات تفریحی همچون استخرهای المپیک و کرانه استفاده کنند و سفری خاطره انگیز با انرژی مضاعف از جزیره را به یادگار ببرند.
با برنامه ریزی های انجام شده در این دوره مردم شهرهای مختلف کشور شانس خود برای برنده شدن جایزه از سفر به کیش را امتحان و با خرید انواع کالا یا خدمات از طریق کارتخوان و دریافت کد در قرعه کشی شرکت کردند و برنده جایزه شدند.
در کنار برنامه های تالار شهر ، شرکت خریداران در قرعه کشی شبانه برخی بازارها شانس بیشتری را برای برنده شدن به مخاطبان در این دوره از جشنواره را داد.
خبرنگار ایرنا در طول برگزاری جشنواره نظر معاون گردشگری و همچنین گردشگران از برگزاری جشنواره تابستانی را جویا شد که در ذیل می آید :
معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه درج شنواره نوزدهم شاهد اتفاق های جدیدی بودیم، گفت: صاحبان اصلی صنعت گردشگری ، ارائه کنندگان خدمات و کیشوندان در راستای تبلیغ همکاری بالایی در این جشنواره داشتند.
محمد محب خدایی افزود: بهره مندی از ظرفیت هنرمندان جزیره در برنامه، اجرای کنسرت با حضور هنرمندان کشوری و مجریان مطرح ، اهدا جایزه در قالب چمدانی همراه با لوگویی از کیش به صورت یادگاری کاری متفاوت در این جشنواره بود.
وی اظهار کرد : برای برگزاری جشنواره تلاش کردیم بر اساس نظرسنجی ها سلایق مخاطبان را در نظر بگیریم و برنامه ای مفرح برگزار کنیم .
محب خدایی استقبال از جشنواره امسال را در مقایسه با سال گذشته خوب توصیف کرد.
یکی از گردشگران که از بندرعباس برای سومین بار به کیش سفر کرده بود با ابراز رضایت از برگزاری برنامه های شاد جشنواره گفت: برنامه این دوره نسبت به قبل منسجم تر و متنوع تر بود.
وی اگر چه شانس برنده شدن در جشنواره را نداشت اما از جوایر خوبی که به شرکت کنندگان داده شد ابراز خرسندی کرد و خواستار افزایش تعداد برندگان و تنوع در جوایز شد .
حسن احمدی گردشگری که با خودرو از شیراز به کیش سفر کرده کنسرت های برگزار شده را خوب توصیف کرد و افزود : خوب است مسئولان در فاصله یکسال برگزاری جشنواره سلیقه و علاقه مخاطبان را برای برگزاری برنامه ها و کنسرت ها جویا شوند و از خوانندگان سنتی و پاپ در کنار هم استفاده کنند.
وی کیفیت اجناس ارائه شده در بازار را راضی کننده ندانست و افزود : کیفیت اجناس در کیش باید بالاتر برود تا نظر خریداران تامین شود .
احمدی تبلیغ و اطلاع رسانی و ارائه خدمات گردشگری جشنواره را نسبت به دوره های قبل بهتر دانست.
یکی از کیشوندان که به نیت برنده شدن خودرو در آخرین شب از جشنواره شرکت کرده بود گفت: برنامه های خوبی برای جشنواره امسال در نظر گرفته شد اما زمان اجرای کنسرت ها نامناسب است و تا پاسی از شب ادامه دارد .
وی که دو فرزند نوجوان دارد و کارمند است گفت : بیشتر حضورم در جشنواره بخاطرفرزندانم است اما خوب است برنامه ها حداکثر تا 12 شب به پایان برسد .
محمدی که تجربه چهار بار سفر به کیش را به همراه همسر و دو فرزند خود دارد از زحمات تمامی برگزار کنندگان جشنواره قدردانی کرد و گفت : با توجه به اینکه این جشنواره 19 دوره است که برگزار می شود با توجه به حجم شرکت کنندگان باید سالن وسیعتر با تعداد صندلی بیشتر برای اجرای برنامه ها در نظر گرفته شود .
یکی دیگر از کیشوندان با انتقاد از اینکه جشنواره فقط به اجرای موسیقی و کنسرت بسنده کرده است افزود : تمامی سلیقه ها در برگزاری جشنواره باید مورد توجه قرار گیرد ، علاوه بر کنسرت ها و اجرای موسیقی باید از سایر هنرها همچون نقاشی ، خطاطی بهره گرفت و رقابت های سالمی چون نقاشی ، خطاطی ، شب شعر و مشاعره و انتخاب اثر هنری برتر در زمان کوتاه برگزار کرد .
وی از مسئولان خواست علاوه بر آوردن خوانندگان پاپ و جوان پسند کمی به نظرات مخاطبان میانسال و سالمند هم توجه داشته باشند و برنامه هایی متناسب با سننین آنها نیز برگزار کنند.
یکی دیگر از گردشگران که از تبریز با دوستان خود به صورت مجردی به کیش سفر کرده بود از برنامه های شاد جشنواره ابراز رضایت و از بلیت گران کنسرت ها انتقاد کرد .
وی با بیان اینکه هزینه سفر به کیش گران است افزود : اگر هزینه های بلیت هواپیما و هتل کاهش پیدا کند گردشگری که به جزیره سفر می کند می تواند از خدمات تفریحی و گردشگری بیشتری استفاده کند ، در همه شهرها هتل وجود دارد کسی که به کیش سفر می کند علاوه بر استفاده از ساحل و طبیعت زیبا دوست دارد از خدمات تفریحی و گردشگری ارزان بهره ببرد.
این جوان دانشجو گفت : در طی پنج روزی که در کیش بودم به دلیل هزینه های بالا تنها یک شب از کنسرت و یکبار از جت اسکی استفاده کردم .
بانوی گردشگری از مشهد که برای نخستین بار به کیش سفر کرده به ایرنا گفت : معتقدم در کنار جشنواره باید نمایشگاه های هنری و صنایع دستی با شرکت استان های مختلف برگزار شود ، با توجه به گردشگری بودن کیش می توان با برگزاری نمایشگاه ها ضمن کمک به رونق منطقه گردشگران بیشتری را جذب کرد.
وی برنامه های جشنواره را شاد و متنوع دانست و از مسئولان خواست تا هزینه سفر به کیش را کاهش دهند تا گردشگران برای سفرهای بعد هم کیش را مقصد گردشگری خود انتخاب کنند .
یکی دیگر از کیشوندان با قدردانی از تلاش مسئولان برگزاری جشنواره ها و کنسرت ها در کیش از تکراری بودن برنامه ها برای کیشوندان انتقاد کرد و گفت : اگر چه جزیره کیش گردشگری است و حضور گردشگران همچون خون دررگ اقتصاد کیش است اما کیشوندان هم در رونق این جزیره سهم دارند بنا براین باید سلیقه و علاقه آنها هم مورد توجه قرار گیرد .
با پایان یافتن جشنواره نوزدهم و تا برگزاری جشنواره بیستم مسئولان حوزه گردشگری کیش و فعالان این عرصه یکسال فرصت دارند تا با برنامه ریزی دقیق تر ، منسجم تر ، بررسی نظرات مخاطبان ، ارزیابی نقاط قوت و ضعف در سال اینده جشنواره ای کیفی تر برگزار کنند.
جزیره زیبای کیش با 91 کیلومتر مربع مساحت در 18 کیلومتری سرزمین اصلی در آب های نیلگون خلیج همیشه فارس در استان هرمزگان واقع شده است.
سالانه بیش از یک میلیون و 700 هزار گردشگر داخلی و خارجی از این جزیره مرجانی بازدید می کنند.

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.