گفتمان علوی را در گفتار و عمل خود قرار دهیم /نبرد در کربلا و نهضت حسینی قرائت و گفتمان از دین بود

 امام جمعه کیش با بیان اینکه دو گفتمان و دو قرائت از دین ،مسائل اجتماعی و سیاسی در کربلا مقابل هم قرار گرفتند افزود : باید گفتمان علوی در شعار ، رفتار ، گفتار و عمل در دستور کار قرار گیرد ،ممکن است بر اثر غفلت ها ، کم بصیرتی ها و کج فهمی ها گرفتار قرائت بنی امیه ای از دین شویم .

 حجت الاسلام حسن علیدادی در خطبه های نماز جمعه کیش با تاکید بر رعایت تقوای الهی به فرا رسیدن ماه محرم ، ماه پیروزی خون بر شمشیر اشاره کرد و گفت : سه نکته در این مورد دارای اهمیت است ،جریاناتی که در مقابل سید الشهدا صف آرایی می کنند و دو گفتمان و دو نگاه به حکومت که مسائل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی جامعه است.
خطیب جمعه کیش با بیان اینکه در کربلا این دو گفتمان مقابل هم قرار گرفتند افزود : گفتمان و قرائت از دین گفتمانی علوی و دیگری گفتمان اموی است که سردمدار جریان علوی ائمه معصومین (ع) بودند و سردمدار جریان مقابل این گفتمان بنی امیه بود و با نفوذی که در حاکمیت اسلامی داشتند آرام آرام قدرت را در دست گرفتند و ماندگار شدند.
حجت الاسلام علیدادی خاطر نشان کرد : این دو نگاه به اسلام را درکربلا به راحتی می توان شناخت ، امام حسین (ع) در آغاز نهضت و در پایان عمر مبارک خود جملاتی داشتند که قرائت و برداشت از دین و اسلام بود ، امام حسین (ع) درآغاز نهضت و در زمانی که از وی بیعت می خواهند فرمود ' نگاهی که من از دین و رسالت دارم با گفتمانی که اموی ها دارند هیچگاه با یکدیگر سر سازش ندارند'.
وی گفت : آن حضرت در محاصره دشمن در کربلا و به رغم اینکه می دانستند تمام سربازانش به شهادت رسیدند جمله ای معروف فرمودند که ' هل من ناصرا ینصرنی ' ، اما اینکه چرا این جمله حکمیانه گفته شد قابل تامل است ، این گفتمان و قرائت در نگاه علوی از دین است که پس از من چه کسی از دین حمایت خواهد کرد ، این جمله تکلیف را برای ما و پس از ما مشخص کرده که در تمامی زمان ها ممکن است قرائت های مختلف از دین باشد .
حجت الاسلام علیدادی گفت : ممکن است در زمان حاضر برخی رفتارهای ما برای رسیدن به یک مسئولیت کوچک یا بزرگ با گفتمان اول از دین همخوانی کند و در برخی موارد با گفتمان دوم از دین مطابقت داشته باشد .
خطیب جمعه کیش اظهار کرد : اینکه هر ساله محرم را پرشور تر برگزار و احساسات ، عواطف را تحریک و اندیشه ها و معرفت مردم را بارور می کنیم به این دلیل است گفتمان علوی از دین و احکام نورانی اسلام هم در شعار ، رفتار ، گفتار و عمل باید در دستور کار قرار گیرد چرا که ممکن است بر اثر غفلت ها و کم بصیرتی ها و کج فهمی ها گرفتار قرائت بنی امیه ای از دین شویم .
وی به نگاه دین از حکومت پرداخت و با تاکید بر اینکه هر دو نگاه به دین و نبوت نسبت به حکومت ، مردم ، بیت المال و مسائل مهم اجتماعی و سیاسی مورد ارزیابی قرار گیرد افزود : باید ببینیم در دوران خود در کدام یک از دو اردوگاه و جبهه علوی یا اموی قرار می گیرم .
خطیب جمعه کیش به روایتی از امام باقر (ع ) در این زمینه اشاره کرد و گفت : اسلام بر پنج پایه نماز ، زکات ، حج ،روزه و ولایت استوار است که مهمترین آن ولایت است و کلید چهار مساله دیگر به دست ولایت است چرا که امام جامعه می تواند آنها را اقامه و اجرایی کند.
وی گفت : هر یک از آنها نمادی از یک جریان است که تمام جامعه و اداره آن در این چهار جریان خلاصه شده است ، نماز نماد دین و ارتباط مردم با خدا ، زکات ارتباط شخص با همنوعان خود ، حج نماد وحدت اسلامی و همراهی مسلمانان و روزه نیز خود سازی نفس و تابلوی خود نگهداری در مقابل گناه و معصومیت است .
امام جمعه کیش به منظر دیگری از حکومت در نگاه علوی از دید سالار شهیدان پرداخت و گفت : ایشان فرمودند فکر نکنید بسیج عمومی مردم برای رسیدن به ثروت و شهرت است ، ما به خاطر زمامداری و ثروت و رسیدن به قدرت حکومت نمی خواهیم ،بسیج عمومی مردم به خاطر اشکار کردن نشانه های دین خداست و ما به دنبال اصلاح و درستی در تمامی سرزمین ها هستیم و اصلاح به معنای حقیقی در تمامی امور جامعه جاری و ساری باشد.
به گزارش ایرنا ، وی به فرازی از نامه حضرت علی (ع) در مورد رفتار علوی و نحوه حکومت اسلامی (ع) به محمد ابن ابی بکر استاندار یکی از بلاد اسلامی اشاره کرد و گفت : با مردم نرم خو ومهربان باش و با اخلاق و گشاده رویی رفتار کن ، نگاهت به مردم تایید ستمکاران و تضییع حقوق ستمدیدگان نباشد .
وی به نگاه اموی از دین و گفته برخی که جنگ در کربلا جنگ دو تفکر و عقیده نبود بلکه جنگ بین دو قبیله بود اشاره کرد افزود : این نگاه مطرود است ، نبرد در کربلا و نهضت حسینی دو قرائت از دین و مسائل اجتماعی و سیاسی بود.
حجت الاسلام علیدادی ،ورود امام حسین(ع) به سرزمین کربلا را آغاز نهضت حسینی (ع) و شهادت آن حضرت و یارانش و به اسارت رفتن خاندانش دانست و گفت :این مصیبت یکی از مصیبت های بزرگ تاریخ است که بر اهل بیت (ع) وارد آمد.
امام جمعه کیش در بخشی دیگر از خطبه های نماز جمعه ، هجرت امام راحل از عراق به پاریس و گشوده شدن فصلی جدید در پیروزی انقلاب اسلامی را یکی دیگر از رویداد های مهم تاریخ دانست و گفت : حوادث زیادی رقم خورد تا در 22 بهمن سال 57 انقلاب اسلامی با پنج ماموریت بزرگ و حساس به پیروزی رسید .
حجت الاسلام علیدادی ماموریت نخست امام راحل پس از پیروزی انقلاب را تشکیل نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد و افزود : شکل گیری نظام ، تشکیل دولت اسلامی ، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی مهمترین ماموریت های بنیانگذار جمهوری اسلامی بود که امیدواریم این انقلاب به دست صاحب اصلی آن برسد.
وی با گرامیداشت روز جهانی سالمندان گفت : سالمند در نگاه دینی همواره مورد احترام و تکریم است ، سالمندی جریانی در زندگی هر فرد است که باید از آن درسهای فراوانی گرفت .
خطیب جمعه کیش به آغاز هفته امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و افزود : باید در معروف ها دقت کرد و منکرات را شناخت ، امر به معروف و نهی از منکر از فرائض دینی است که باید بدان توجه کرد .
وی تصریح کرد : باید در صحنه سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و اخلاقی به امر به معروف ونهی از منکر ها دقت کنیم .
امام جمعه کیش فرا رسیدن هفته نیروی انتظامی را به سبزپوشان تلاشگر تبریک گفت و افزود : باب شهادت همواره برروی این عزیران باز است و ماموریت های فراوانی را که نظام جمهوری اسلامی به آنها سپرده است به خوبی انجام می دهند.
وی در بخشی دیگر به هیات های مذهبی توصیه کرد که عزاداری هایی که رضایت خدا را به همراه داشته باشد برگزار کنیم .
سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته ،رحیم جهانبخش فرمانده انتظامی ویژه کیش بود که به مناسبت فرا رسیدن هفته نیروی انتظامی در مصلی کیش انجام شد .
نماز جمعه کیش امروز با حضور مردم و مسئولان و با حضور نیروهای نظامی و انتظامی درمصلای بزرگ کیش برگزار شد .

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.