هدایت گردشگری دریایی تنها بر عهده یک نهاد نیست / میراث فرهنگی متولی اصلی است

 معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه صنعت گردشگری دریایی یک صنعت فرابخشی است افزود : هدایت این حوزه تنها بر عهده یک سازمان و نهاد نیست .

 پروین فرشچی روز چهارشنبه در هجدهمین همایش صنایع دریایی و در سمینار 'فرصت های توسعه گردشگری دریایی کشور' افزود: صنعتی که خود می تواند حافظ محیط زیست باشد مورد حمایت ما است .
وی با بیان اینکه وابستگی زیاد به اقتصاد نفت و گاز سبب فراموشی دیگر صنایع شده است اظهار کرد : زمانی که نفت و گاز در خلیج فارس و دریای عمان کشف و استخراج شد، صنایع دیگر که می توانستند در کنار ساحل رشد کنند را فراموش کردیم .
این مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: زمانی که سرمایه گذاری بر روی گردشگری دریایی به درستی انجام شود، این صنعت مدعی حفظ محیط زیست خواهد بود.
فرشچی گفت: کشورهای ساحلی دنیا به عنوان یک صنعت وابسته به این نوع گردشگری بها داده اند، کشورهایی همچون ترکیه که 50 تا 70 درصد GDP(تولید ناخالص داخلی) کشور آنها وابسته به گردشگری دریایی و پایدار دریایی است .
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اعتقاد به خودباوری در صنایع دریایی و ساخت شناورهای تولید داخل مایه افتخار است،افزود: صنعت گردشگری دریایی یک صنعت فرابخشی است و تنها یک سازمان یا نهاد دولتی به همراه یک بخشی خصوصی پاسخگوی نیاز گردشگری دریایی کشور نخواهد بود .
وی یاد آورشد : به دلیل فرابخشی بودن این صنعت و با وجود حمایت های سازمان بنادر دریایی انتظار نداریم تنها یک نهاد قادر باشد تا گردشگری دریایی را هدایت کند.
فرشچی، متولی اصلی گردشگری دریایی را سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد و افزود : نهادهایی همچون بنادر و دریانوردی و محیط زیست و انجمن مهندسی دریایی باید در این امر کمک حال باشند.
وی تصریح کرد : اگر هدف ما استقرار جمعیت بیشتر در استان های جنوبی است و اگر می خواهیم وابستگی ما به صنعت نفت و گاز کمتر شود ، گردشگری دریایی می تواند رونق یابد و جمعیت و آورد اقتصادی مورد نیاز و حفظ محیط زیست را به همراه داشته باشد .
** میراث فرهنگی متولی گردشگری دریایی شود
مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در امور خصوصی سازی گفت : در دهه اخیر گردشگری و تفریحات دریایی مورد توجه قرار گرفته و اقدامات و حمایت های خوبی از آن شده است .
عبدالکریم رزازان با یاد آوری اینکه زمانی مردم با شناورهای فرسوده و نا ایمن بین مناطقی چون قشم و بندرعباس تردد می کردند افزود : با ساخت شناورهای تولید داخل و تردد آسان تر مردم بیشتر با فرهنگ دریا و سفرهای دریایی آشنا شدند .
وی با بیان اینکه به اذعان برخی، گردشگری دریایی متولی خاصی ندارد، تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه باید متولی آن مشخص شود و به نظر می رسد که سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری عهده دار آن شود.
به گزارش ایرنا ، این مسئول در سازمان بنادر و دریا نوردی گفت : علاوه بر مشخص شدن متولی، توجه به زیر ساخت های گردشگری و همچنین توجیه اقتصادی آن مهم است .
وی به تلاش های سازمان بنادر برای فعال شدن گردشگری دریایی در دریایی خزر اشاره کرد و گفت: برغم وجود وجود ظرفیت های خوب ، میزان گردشگری صفر است.
رزازان گفت : فعالان خصوصی در این حوزه، بحث توجیه اقتصادی گردشگری دریایی را مطرح می کنند و معتقدند برای فعال شدن گردشگری دریایی در خزر باید قیمت تمام شده کاهش یابد .
مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد : با فراهم کردن زیرساخت ها در این حوزه ، بخش خصوصی نیز می تواند فعالیت قابل توجهی داشته باشد.
وی به اختصاص وام های صفر درصد سازمان بنادر به فعالان بخش خصوصی در این زمینه اشاره کرد و افزود : با این وجود از دیدگاه اقتصادی فعالیت در این زمینه برای آن به ویژه در دریای خزر با مشکلات زیادی همراه است .
رزازان گفت : با توجه به توانایی خوب صنایع داخلی و علاقه مندی شرکت های خارجی پس از برجام ، فرصت های خوبی برای فعالیت فراهم شده که امیدواریم در برنامه ششم توسعه این روند مسیر رشد خود را طی کند.

** استقبال از طرح های نوآورانه در حوزه دریا
رئیس ستاد توسعه فناوری صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مشکلات فراروی گردشگری دریایی اشاره کرد و گفت: نبود پایداری در مدیریت ، مسائل روزمره و فرابخشی بودن از جمله این مشکلات است .
محمد سیف اشتغال در سواحل و مسائل اجتماعی مرتبط با آن را مهم دانست و اظهارکرد: باید توجه کنیم که اگر صنعت گردشگری را راه اندازی نکنیم و مشکلات برطرف نشود مشکلات اجتماعی همچون اعتیاد ، بیکاری بروز کرده و امنیت سواحل زیر سوال خواهد رفت .
به گزارش ایرنا ، وی گردشگری را موضوعی لوکس دانست و گفت : در کشورهای اروپایی درآمد بخش گردشگری دریایی بیش از کل صنایع دریایی شامل طراحی ، ساخت ، تجهیز و تعمیر این بخش است ، با توجه به اینکه در کشور زیرساخت های این بخش موجود است باید توجه بیشتری به آن صورت گیرد .
رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران به گستردگی سواحل ایران اشاره کرد و افزود : وجود 5 هزار و 800 کیلومتر ساحل در کشور، وجود تاسیسات لازم ، مناطق گردشگری و طبیعی همه ظرفیت هایی است که می توان از آن برای توسعه گردشگری استفاده کرد .
سیف به توان صنعتی کشور در حوزه دریا اشاره کرد و گفت : ساخت اسکله و تاسیسات بندری ، شناورها و زیردریایی می تواند ظرفیت خوبی برای توسعه گردشگری باشد این امکان فراهم است که باید از آن استفاده کرد .
وی به استفاده از فناوری در حوزه گردشگری تفریحی 'گردشگری فناورانه ' با تلاش معاونت علمی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: اینکه چگونه می توان از فناوری ها ، کاربردهای گردشگری و تفریحی و ارزش افزوده بیشتری ایجاد کرد باید مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار کرد : اجرای طرح زیردریایی تفریحی در کیش و رستوران مغروق از جمله طرح هایی است که به زودی در کیش اجرا شود که نمونه ای از یک کار جدید در توسعه گردشگری دریایی است .
وی تاکید کرد : معاونت علمی این آمادگی را دارد تا از طرح های نوآورانه در حوزه دریا استقبال کند.
سمینار فرصت های توسعه گردشگری دریایی کشور امروز با حضور متخصصان این حوزه و فعالان عرصه گردشگری در سالن مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد .
هجدهمین همایش بین المللی صنایع دریایی که روز سه شنبه آغاز بکار کرده بود امروز به کار خود پایان می دهد.
نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی مرتبط با صنایع دریایی تا 30 مهر ماه در مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار می شود .

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.