خانه بومیان گنجی خفته و پنهان در کیش است

 معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی نهاد ریاست جمهوری خانه بومیان کیش را گنجی خفته و پنهان دانست و گفت : با هدایت گردشگران داخلی و خارجی به این خانه می توان آنها را با سنت های قدیمی بومیان این منطقه اشنا کرد .

 پرویز افشار در سفری دو روزه به کیش علاوه بر حضور در همایش دانشجویی و دانش آموزی با محوریت پیشگیری از اعتیاد و بازدید از خانه بومیان این جزیره با امام جمعه اهل سنت نیز دیدار کرد .
وی در حاشیه این بازدید در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به عزم و اراده همه جانبه مسئولان ،مردم بومی برای مبارزه با اسیب های اجتماعی و اعتیاد در جزیره کیش اشاره کرد و گفت : این همبستگی و همدلی می تواند بسیاری از معضلات و مشکلات را حل کند .
وی با ابراز خرسندی از اینکه آسیب ها در میان بومیان کیش پائین است افزود: امام جمعه اهل سنت کیش به همراه مردم و در کنار مسئولان در امرمقابله با آسیب های اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد به خوبی عمل کرده اند.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خانه بومیان کیش را ذخیره ارزشمند برای احیای سنت های بومیان اصیل جزیره دانست و گفت : این خانه بخشی از میراث اسلامی ایرانی است .
افشار افزود: از بخشهای مختلف این خانه که قدمتی بیش از 200 سال دارد بازدید کردم وبا مجموعه بسیارغنی از ادوات و ابزارهایی که مردم جزیره با سخت کوشی از انها برای گذران و معیشت زندگی استفاده می کردند آشنا شدم .
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: ابزاری همچون وسایل لنج سازی و صیادی و همچنین محل نگهداری غذا و خرما و پخت نان ذخایر ارزشمندی است که در این خانه وجود دارد .
وی اظهار کرد : بازدید گردشگران از این خانه و آشنایی با سخت کوشی بومیان منطقه سبب احیاء سنت ها می شود .
افشار خانه بومیان کیش را گنجی خفته و پنهان دانست و گفت: باید مسافران به ویژه گردشگران خارجی را برای آشنایی با آداب و رسوم بومیان منطقه به این خانه هدایت کنیم.
*فضای خانه بومیان مناسب برای برگزاری مراسم و جشن ها
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر فضای خانه بومیان را مناسب برای برگزاری مراسم و جشن ها عنوان کرد و گفت: کسانی که به دنبال برگزاری مراسم سنتی هستند می توانند از این فضا بهرمند شوند .
وی پیشنهاد داد تا مستندی زیبا از این فضا تهیه شده و در شبکه های سراسری به نمایش گذاشته شود .
افشاری بهمراه مشاور معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر کیش در حاشیه این بازدید با امام جمعه اهل سنت و تعدادی از بومیان کیش نیز دیدار و گفتگو کرد.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری در این دیدار نقش بومیان محلی را بعنوان ظرفیت های مهم اجتماعی در راه پیشگیری از اعتیاد مهم دانست.
افشار در این دیدار اجتماعی شدن و مشارکت مردم در امر مبارزه با موادمخدر را اولویت این ستاد دانست و با اشاره به گزارش دبیر شورای هماهنگی، از مشارکت خوب امام جمعه اهل سنت و بومیان کیش در برنامه های پیشگیرانه اعتیاد تقدیر و تشکر کرد.
وی توجه همه اقشار به موضوع پیشگیری و معضل اعتیاد را ضروری دانست و تصریح کرد : اعتیاد مخصوص گروه خاصی نیست و در تمامی سطوح جامعه دیده می شود و این باور غلط است که اعتیاد تنها برای گروه خاص و یا کم درآمدها است.
شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل سنت کیش نیز در پایان این دیدار به نمایندگی از بومیان کیش با اهداء تندیس یادبود از دکتر پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی و سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری تقدیر و تشکر کرد.

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.