رئیس آتش نشانی کیش بر رعایت نکات ایمنی در بازارها تاکید کرد

 رئیس آتش نشانی کیش رعایت نکات ایمنی در بازارهای کیش را از ضرورت ها برشمرد و افزود : از میان بازارهای کیش تنها دو مجموعه استانداردهای ایمنی آتش نشانی را دریافت کرده اند که برای جلوگیری از هر گونه حادثه ای باید سایر مجموعه ها موارد ایمنی را رعایت کنند.

مهدی اسدی زنوز روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تسلیت به خانواده های شهدای آتش نشان در حادثه ساختمان پلاسکو گفت: همکاران ما بی ادعا برای مهار آتش و نجات جان هموطنان رفتند اما متاسفانه خود گرفتار آتش شدند .
وی به آمادگی آتش نشانی جزیره کیش اشاره کرد و گفت : این آمادگی از نظر فردی و تجهیزات یک بخش و آمادگی بنا و محلی که دچار حریق می شود بخش دیگر است .
رئیس آتش نشانی کیش به نوساز بودن بیشتر ساختمانها و اعمال مقررات و کنترل لازم در صدور مجوزها اشاره کرد و افزود : تا زمانی که سیستم اعلام حریق و ایمنی را سرلوحه اقدامات خود قرار ندهیم مشکلاتی مشابه حادثه پلاسکو رخ خواهد داد.
وی تجهیزات آتش نشانی کیش را خوب عنوان و اظهار کرد : آتش نشانی کیش بازدید از ساختمان های را به صورت مرتب در برنامه دارد .
اسدی زنوز به وجود برخی برج های بلند در کیش اشاره کرد و گفت : خرید نردبان بلند برای آتش نشانی کیش یکی از اقدامات خوب در جزیره است .
وی افزود: با توجه به وجود برخی برج های بلند موانعی برای استفاده نردبان وجود دارد ، بررسی هایی در این زمینه صورت گرفته و با مسئولان برج ها نامه نگاری شده ، همچنین با شهرسازی نیز هماهنگی های لازم به عمل امده تا تسهیلات ویژه ای در نظر بگیرند و زمینه لازم برای حضور نردبان آتش نشانی در محل هنگام بروز حوادث مهیا شود.
وی وضعیت ایمنی در اماکن اقامتی در کیش را خوب عنوان کرد و به ایرنا گفت: در چند سال اخیر تلاش شده تا به وضعیت مطلوبی در این زمینه دست پیدا کنیم .
رئیس آتش نشانی کیش به ایجاد واحد پیشگیری در این مرکز اشاره و عنوان کرد: اخذ پایان کار ساختمان در جزیره کیش زمانی صادر می‌شود که همه موارد ایمنی و اضطراری از دید کارشناسان آتش نشانی در ساخت آن رعایت شده باشد.
وی تصریح کرد : از ابتدای طراحی نقشه هر ساختمان، نظرات آتش نشانی در مورد پله‌های خروج اضطراری، مقاومت بنا، تابلوهای علائم خروج اضطراری،آسانسورها، سیستم آب آتش نشانی و خطرات آن نسبت به ساختمان‌های مجاور در نظر گرفته می‌شود که بدون اخذ این نظر پایان کار صادر نخواهد شد.
اسدی زنوز با بیان اینکه ساختمان‌های بلند جزیره کیش دارای شناسنامه هستند، افزود: در این شناسنامه‌ها نوع مصالح به کار رفته، مقاومت ساختمان، درهای ورود و خروج کار گذاشته شده در آن لحاظ شده است.
وی در مورد ایمنی بازارهای کیش گفت : در بازارها با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستیم و از میان بازارها تنها دو مجموعه استاندار ایمنی آتش نشانی دریافت کرده اند که مکاتبه ای در این راستا با جامعه بازاریان انجام شده است ، خوشبختانه آنها پیگیر هستند تا بتوان از این وضعیت خارج شد.
وی گفت :این مجموعه ها از مراکز پرخطر جزیره هستند و از بار اشتعال بسیار بالایی برخوردارند که امیدواریم حادثه ای رخ ندهد.
اسدی ابراز امیدواری کرد که با همکاری جامعه بازاریان بتوانیم این مراکز را در زمینه استاندارهای ایمنی به وضعیت مطلوب برسانیم.
رئیس آتش نشانی کیش به ساماندهی نیروی انسانی در مراکز آتش نشانی کیش اشاره کرد و گفت: برخی از آنها به صورت حرفه ای آموزشهای لازم را فرا گرفته اند که در طول سال در زمان بروز برخی حوادث توانستند از این آموزش ها بهره برده و با سرعت عمل کنند.
اسدی زنوز مقابله اولیه را در بروز آتش سوزی بسیار مهم عنوان کرد و گفت : زمانی که حریق در نطفه خاموش شود می توان از بروز یک فاجعه بزرگ جلوگیری کرد.
وی کار آتش نشانی را تخصصی دانست و گفت : بدون اطلاع از موارد ایمنی و داشتن تخصص نمی توان با اقدامات غیر کارشناسی انواع آتش سوزی‌ها را مهار کرد.
رئیس آتش نشانی کیش با اعلام اینکه نقطه اشتعال مواد و نوع خاموش کردن آنها با هم تفاوت دارد افزود : برای خاموش کردن هر آتشی نمی توان از آب استفاده کرد ، این موضوع باید در بین مردم به یک فرهنگ تبدیل شود تا در اموری غیر تخصصی ورود نکنند.
وی با بیان اینکه آتش نشانی شغل نیست، عشق است، افزود: شهروندان در هنگام بروز حوادث باید اجازه دهند نیروهای شاغل کار خود را به‌صورت تخصصی انجام دهند.

* اضافه کردن تانکر آبرسان و خودرو مجهز به دستگاه تنفسی در دستور کار است
وی در مورد تجهیزات موجود در آتش نشانی کیش نیز به ایرنا گفت :یک تانکر آبرسان تریلی و یک خودرو دارای دستگاه تنفسی به ناوگان افزوده خواهد شد و برای افزایش نیرو نیز اقداماتی صورت گرفته تا بتوانیم تا یک ماه آینده با دریافت مجوزهای لازم جذب نیرو داشته باشیم .
اسدی زنوز نیروهای عملیاتی آتش نشانی جزیره کیش را 58 نفر و تعداد خودرو های موجود را 12 دستگاه عنوان کرد و اظهار کرد : به جرات می توان گفت که این خودروها از پیشرفته ترین در کشور هستند .
وی در پایان با توصیه به فراگیری آموزشهای اولیه آتش نشانی به عنوان یک آموزش ضروری برای خانواده ها گفت: آموزش رایگان در ایستگاه شماره 3 در نزدیکی بازار مرجان از ساعت 8 صبح تا 18 عصر انجام می گیرد که تمرین عملی اطفا حریق با کپسول و نمایش فیلم ها و اسلاید ها از جمله برنامه های آموزشی در این مرکز است که امید داریم با رونق این فعالیت ها ضمن آگاه سازی مردم جزیره کیش را به عنوان پایلوت آموزش ایمنی معرفی کنیم .
وی با قدردانی از همدردی کیشوندان در خصوص بروز این حادثه و حضور آنها در ایستگاه های آتش نشانی کیش اظهار کرد : این اقدام روحیه ما را در تحمل از دست دادن همکاران تلاشگر مان افزایش داد و نشان داد که مردم ما همیشه قدردان زحمات خدمت گزاران خود هستند.
مردم کیش در ر روزهای اخیر و به احترام خانواده های داغدار و ادای احترام به روح پرفتوح شهدای آتش نشان با حضور در ایستگاه های آتش نشانی همدردی خود را اعلام کردند .
برگزاری برنامه های دور همی در ساحل پارک ماهیگیر ، برگزاری برنامه در بازارهای کیش ، حضور دانش آموزان و مسئولان آموزش و پرورش و جمعی از هنرمندان در ایستگاه های آتش نشانی و اهدا گل و قرائت فاتحه از برنامه های انجام شده برای گرامیداشت یاد شهدای آتش نشان در کیش بود.
وی گفت : در صددیم با هماهنگی دیگر مجموعه ها برنامه ای برای بزرگداشت این عزیران در یکی از مساجد کیش برگزار کنیم .
مهر ماه امسال آتش نشانی کیش به خودروی نردبان دار 56 متری مجهز شد.
این خودوری نردبان دار دارای فناوری پیشرفته و به روز است که با هدف انجام عملیات اطفاء حریق و امداد در ساختمان های بلند در جزیره کیش خریداری شده است.
این خودرو با قدرت عملیاتی بالا در حداقل زمان، دارای آسانسور نجات است که این سیستم در هیچ یک از خودرو های نجات و امداد جزیره وجود ندارد.
با توجه به بلند مرتبه سازی در جزیره کیش، وجود این خودروی نردبان دار نجات و امداد جهت حوادث احتمالی، ضروری است.
جزیره کیش دارای 19 بازار تجاری ، چهار بازار خدماتی و هشت بازارچه خدماتی است .
ساختمان پلاسکو، واقع در خیابان جمهوری و تقاطع چهارراه استانبول، حدود ساعت 8 صبح پنجشنبه هفته گذشته دچار حریق شد.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.