معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با حضور در برنامه شب های انقلاب از ثبت اطلاعات بیش از 7 هزار نفر از شاغلان در سامانه اشتغال خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که با تکمیل سامانه بتوانیم ادعا کنیم که هیچ فرد معتادی در کیش شاغل نیست.

معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با حضور در برنامه شب های انقلاب از ثبت اطلاعات بیش از 7 هزار نفر از شاغلان در سامانه اشتغال خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که با تکمیل سامانه بتوانیم ادعا کنیم که هیچ فرد معتادی در کیش شاغل نیست.

ابراهیم رضوانی در برنامه شب های انقلاب صدا و سیمای کیش گفت: ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی به یک قاعده کلی اعتقاد داریم که اگر فعالیت های فرهنگی با رویکرد اجتماعی حرکت کند، موفق خواهد بود. به این معنا که اگر فرهنگ در برنامه ما هدف باشد و مناسبت ها به عنوان یک بستر و فرصت برای کار فرهنگی باشند، تبلیغات به عنوان یک ابزار برای رسیدن به آن هدف است.

وی اقدامات فرهنگی را با رویکرد اجتماعی خواند و اظهار کرد: ما همواره سعی کرده ایم این مساله را به عنوان میزان برنامه ریزی های خود در تصمیمات لحاظ کنیم تا آنچه که انجام می دهیم برنامه حساب شده ای باشد به نحوی که در محیط کار همه افراد حاضر در مجموعه ما جزء اتاق فکر هستند لذا هر طرح و کاری که قرار باشد به اجرا گذاشته شود، در این اتاق فکر به مشورت گذاشته می شود.

معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در پاسخ به این سوال که آیا از نظرات افراد خارج از مجموعه نیز بهره مند می شوند، گفت: من پیوسته گروه ها را رصد می کنم لذا همه مطالبی را که برای سیستم مفید است، برای گروه های مجری کار ارسال می کنم تا در مورد آن فکر کنیم زیرا همه چیز را همگان دانند. در واقع بسیاری از کارهایی که در دست انجام است خواسته مردم بوده که امروز پخته شده و نهایتا تبدیل به طرح و برنامه شده است.

رضوانی در خصوص راهکارهای این بخش برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی اظهار کرد: ما سعی داریم در این راستا، قبح مسائل را به خصوص در بحث آسیب های اجتماعی و مسائلی که مناسب نیست در نزد مردم به حدی جلوه دهیم که بزرگی خطر و در واقع پیامدهای شوم آسیب های اجتماعی را احساس کنند تا خود جامعه آرام آرام یک واکنش جدی نسبت به آسیب ها داشته باشد.

وی افزود: تقبیح باید محسوس، علنی، گسترده و پیوسته باشد. به نظر من اصلاح ساختارها یکی از بهترین شیوه ها برای اصلاح رفتارهاست که تا امروز در تجربه ها نیز دیده شده است یعنی هر چقدر روی ساختارها کار کنیم در رفتارها تاثیرگذاری مناسبتری را شاهد خواهیم بود. حتما فراموش نکرده اید که یک زمانی در بانک های ما بر سر یک نوبت بحث و جدل می شد تا اینکه یک سیستم کوچک توانست به این مشکل در همه بانک ها خاتمه دهد لذا اگر در تمام امور ساختارها درست شود این مسائل نیز حل می شود.

معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص اقدامات اجرایی این بخش بیان کرد: یکی از مصادیق مهم و شاید یکی از نگرانی های جدی مردم نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا مساله مواد مخدر است. در نقاط مختلف دنیا نیز برنامه های گوناگونی برای پیشگیری از این آسیب وجود دارد اما ما به این نتیجه رسیده ایم که باید یک سامانه مناسب برای جلوه دادن و برجسته سازی این تقبیح داشته باشیم تا بتوانیم ادعا کنیم که در کیش هیچ فرد معتادی وجود ندارد. در همین راستا نیز سامانه اشتغال ایجاد شد تا همه کسانی که در جزیره کیش مشغول فعالیت هستند در آن ثبت شوند.

رضوانی تاکید کرد: در این سامانه هیچ تفاوتی بین ایرانیان و اتباع خارجی، بخش دولتی و خصوصی نیست لذا پس از تکمیل اطلاعات می توانیم ادعا کنیم که همه افراد شاغل در کیش پاک هستند. در این راستا نیز آزمایشگاه بیمارستان و مرکز توسعه سلامت کیش فعال هستند تا  آزمایشات مربوط به اعتیاد را انجام دهند.

وی افزود: تا امروز قریب به 7 هزار نفر از شاغلان جزیره در شش ماهی که این روند، آغاز شده وارد سیستم شده اند و امیدواریم که در سال آینده بازخورد خوبی از این بخش داشته باشیم.

معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص افزایش آمار جمعیتی کیش گفت: آمار قبلی سرشماری کیش مربوط به سال 90 بود که در آن جمعیتی بالغ بر 24 هزار نفر بیان شده بود اما آمارگیری امسال رشد بسیار خوبی را تا مرز 37 هزار نفر نشان می داد که بیانگر جاذبه کیش برای مردم است زیرا قطعا مردم کیش را محیط خوب و سالمی برای زندگی می دانند.

رضوانی در خصوص اقدامات انجام شده اظهار کرد: در بخش اقدامات پیشگیرانه ما بحث طرح جزیره بدون متكدي و افراد بي جا ومكان  را اجرا  کردیم که جا دارد از ناجا و مردم تشکر کنم. در این راستا فرمانده نیروی انتظامی کیش به جدیت وارد عمل شدند تا قانون را اجرا کنند چرا که این وظیفه قانونی ماست و در ماده 712 صراحتا بیان شده است که باید با این آسیب اجتماعی جدی برخورد شود لذا در این راستا افراد نیازمند جامعه به نوعی دیگر ساماندهی شدند.

وی در ادامه توضیح داد: متاسفانه عده ای برای حل مسائل مشکلات نیازمندان صرفا به خیریه ها تکیه دارند در حالیکه ما در کیش هیچ تابلویی از موسسات خیريه نداریم زیرا صرفا کار خیر به معنای موسسه خیریه نیست. بودن یک موسسه خیریه در کیش ذهن را به سمت کمک گرفتن می برد اما ما به این فکر افتادیم که ماهیگیری به افراد نیازمند یاد بدهیم. لذا در این راستا کارگاه توانمند سازی راه اندازی کردیم که تا امروز 2 کارگاه در این راستا فعال شده و در رشته های مختلف فعالیت دارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش افزود: در راستای توانمند سازی افراد نیازمند، سازمان تمام امکانات لازم را برای آموزش رایگان، تامین تجهیزات و ایجاد بازار تامین کرده است. لذا در کیش هر کس ادعا کند که نیازمند است باید در کارگاه حضور یابد و کار را بیاموزد سپس ما فضای اشتغال را برای وی ایجاد می کنیم. هفته ای سه شب محصول تولیدی این افراد قابلیت عرضه دارد که باعث می شود مشاغل خانگی رشد یابند زیرا شغل خانگی ورشکستگی ندارد این در حالی است که در کارگاه ها ممکن است این مشکلات وجود داشته باشد.
رضوانی تاکید کرد: افراد متقاضی و نیازمند می توانند، یک درخواست برای آمادگی حضور در بازارچه ها ارائه کنند تا برای اطمینان از توان مهارتی آنان ارزیابی شوند. پس از اطمینان از مهارت این افراد مورد حمایت قرار می گیرند ضمن اینکه افرادی که مهارتی ندارند نیز میتوانند در کارگاه های سازمان رایگان آموزش دریافت کنند.
وی ادامه داد: بحث نشاط اجتماعی از جمله مباحثی است که آن را با جدیت در دستور کار داریم لذا سه شب پایانی هفته که تقریبا دانش آموزان فراغت بيشتري از درس دارند در سه نقطه از شهر برنامه های هدفمند داریم. یعنی صرفا به دنبال سرگرمی نیستیم بلکه غنی سازی اوقات فراغت را مد نظر داریم.
معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در مورد تکراری شدن برنامه های پایان هفته جزیره گفت: این تکرار هدف ماست زیرا می خواهیم که همیشگی باشد و دانش آموز بداند که پایان هفته ای زیبا در انتظار اوست البته اخیرا یک برنامه نیز به نام دورهمی ماهانه به این بخش ها افزوده ایم 6 اسفند ماه نمونه دیگری از آن را خواهیم داشت. در این دورهمی ما قصد داریم که خانواده ها را با یک غذای ساده در کنار یکدیگر و محفلی گرم و صمیمی که با حضور شاعران جشنواره شعر و سرود خواهد بود، در کنار خود داشته باشیم.
رضوانی در پاسخ به این سوال که آیا آمار مناسبی از سطح رضایت مردمی جذب شده است گفت: حضور مردم بیانگر نظرات آنهاست. ما  در بدو امر تنها 5 متر بنر برای بخش نقاشی پنج شنبه های کودکان نصب کردیم اما امروز ما 300 متر بنر برای 600 دانش آموز نصب می کنیم که یعنی در بخش نقاشی استقبال خوبی داشته ایم که بیانگر نظرات مثبت مردم است البته ما در همه برنامه ها نظر سنجی هم داریم لذا می توانیم بگوییم که حداقل 10 درصد از افراد حاضر در این برنامه ها را گردشگران تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: از کارفرمایان می خواهم که هر چه زودتر وارد سامانه شوند و اسامی پرسنل خود را وارد کنند تا هر چه زودتر به آزمایشگاه مراجعه کنند زیرا زمان زیادی نداریم. در این راستا نیز به کسانی که کارت بهداشت دارند، مژده می دهم که نیازی به پرداخت پول ندارند و می توانند با مراجعه به مرکز بوعلی از خدمات بهره ببرند. لذا خواهشمندیم که کارفرمایان به سایت job.kish.ir مراجعه کنند و در صورت وجود ابهام  می توانند با شماره های 444455221 و2 تماس حاصل نمایند.
معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: در راستای طرح های فرهنگی ما، طرح هر دانش آموز یک مهارت را سال گذشته اجرا کردیم که 541 دانش آموز از آن استقبال کردند. این طرح در راستای این است که روزی بتوان، ادعا کرد که دیپلمه های جزیره کیش سه حرفه آموخته اند که البته سال گذشته به ما اثبات شد که چنین امکانی وجود دارد. رضوانی از ثبت 819 هنرمند در سامانه این بخش خبر داد و گفت: در بحث هنرمندان ما در سامانه پیشرفت بسیار خوبی داشتیم و تا امروز 819 هنرمند در 7 رشته هنری  به ثبت رسانده ایم.
وی در خصوص رفع مشکلات کارت ملی اظهار کرد: در مورد کارت ملی همه چیز آماده است. تجهیزات نصب شده اما نیاز به دسترسی به آن سامانه ملی داریم تا این بخش تبدیل به اداره شود. متاسفانه اخیرا استان شرط هایی برای این سامانه گذاشته است که چندان منطقی نیست البته بنا بود که این سامانه 5 بهمن ماه باز شود که متاسفانه رخ نداد اما ما در حال رایزنی هستیم تا این مشکل هر چه زودتر حل شود.
رضوانی از برگزاری دو جشنواره فیلم و شعر و سرود خبر داد و گفت: امسال بیش از1 هزار فیلم در جشنواره موج ثبت شده است که البته هنوز براي ارسال آثار تا 15 بهمن ماه فرصت دارند. من معتقدم که این رویداد در آینده یکی از بخش های ماندگار کیش خواهد بود. نکته بعدی جشنواره شعر و سرود کیش است که در سال نخست سوگواره عاشورایی برای کیش بود اما امسال به جشنواره شعر و سرود تبدیل شد و در آن شاعران بزرگی حضور دارند.

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.