خدمات بیمارستان کیش ارزان ، مناسب یا گران ؟!

این بیمارستان که در حال توسعه است از امکانات مطلوبی برخوردار است به طوری که برخی از شهروندان از تجهیزات مدرن بیمارستان راضی هستند.
حالا نکته قابل توجه اینکه ،آیا پزشکان از مهارت کافی برای بهره برداری از این تجهیزات برخوردار هستند؟
پیش از این دکتر محمد خلخالی رئیس بیمارستان کیش بارها از مهارت پزشکان متخصص و فوق تخصص مقیم و پروازی بیمارستان کیش صحبت کرده است.
به طور مثال دکتر طولابی متخصص   و دکتر شیروانی فوق تخصص مغز و اعصاب که از پزشکان مطرح کشور هستند در بیمارستان کیش به صورت دوره ای فعالیت می کنند.
اما پزشکان متخصص متعددی در زمینه اطفال ، زنان و زایمان ، چشم ، مغز و اعصاب ، داخلی در بیمارستان کیش به بیماران خدمات ارائه می کنند.
گفتنی است بیمارستان کیش از سال 1371 فعالیت خود را آغاز کرده است.
پیش از این یک مرکز درمانی با امکانات ناچیز در مرکز شهر وجود داشت ، این مرکز درمانی 4 اتاقه حدود 100 متر فضای فیزیکی داشت و دو پزشک به بیماران خدمات سرپایی مانند ویزیت ، تزریق آمپول و سرم و بخیه های سطحی  ارائه می کردند.
این مرکز درمانی با ساخت مجتمع تجاری کیش کاملا غیر فعال و با تغییر کاربری  پس ازحدود  دو سال تخریب شد اما به جای آن بیمارستان کیش راه اندازی شد.
بیمارستان کیش این روزها حال خوبی دارد و انواع خدمات مانند جراحی های پیشرفته با شیوه های لاپاراسکوپی (کم تهاجمی) با حضور پزشکان چیره دست در این بیمارستان فوق تخصصی انجام می شود.
جمعیت جزیره کیش در حال حاضر حدود 40 هزار نفر است و به نظر می رسد بیمارستانی که سال 71 برای جمعیت حدود 5 هزار نفری تاسیس شد برای جمعیت فعلی کیش  کافی نباشد!
ناگفته نماند در سال های اخیر چندین بار طرح توسعه بیمارستان اجرا و بخش هایی به بیمارستان کیش افزوده شد کلینیک امام علی هم  با بخش های متنوع سونوگرافی ،آزمایشگاه، دندانپزشکی ،داخلی ، اطفال ، زنان ، داروخانه ، اورژانس و تزریقات و... زیر نظر بیمارستان کیش فعال است اما جوابگوی جمعیت 30 هزار نفری ثابت و شاید 100 هزار نفری شناور در ایام گردشگر پذیر نباشد!
برای تایید این مطلب پیام های برخی از شهروندان و گردشگرانی که از طریق  کانل خبرگزاری صدا و سیما و واحد اطلاعات و اخبارمرکز کیش با ما در میان گذاشتند مطرح می کنیم .
شهروندی پیام گذاشت جمعه گذشته ساعتها در کلینیک امام علی منتظر پذیرش ،تزریقات  و تحویل دارو بودم.
شهروند دیگری نیز در پیام جداگانه ای نحوه برخورد برخی کارکنان در بیمارستان خوب نیست.
شهروندی هم روزهای گذشته در تماس تلفنی با واحد خبر صدا و سیمای مرکز کیش گفت: نرخ خدمات بیمارستان گران است. برای تزریق سرم 17 هزار تومان پرداخت کردم ، نرخ ويزیت پزشک ، هزینه دارو و تزریق آمپول هم جداگانه حدود 90 هزار تومان،برای سرماخوردگی و آنژین حدود 107 هزار تومان با دفترچه بیمه تامین اجتماعی پرداخت کردم.
باید گفت: خدمات بیمارستان و کلینیک امام علی با تعرفه های بیمه صندوق رفاه (مختص کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش و ادارات تابعه ) ، (تامین اجتماعی) ،(بانکها) و (ارتش و نیروهای مسلح ) است.
در این میان نرخ بیمه خدمات اجتماعی 30 به 70 یعنی 30 درصد بیمه گزار و 70 درصد بیمه گر(تامین اجتماعی )محاسبه می شود.
در بخش بستری این نسبت به 10 ، 90 تغییر می کند.10 درصد برعهده بیمه گذار و 90 درصد بر عهده بیمه گر است.
اما دکتر خلخالی رئیس بیمارستان کیش می گوید تعرفه های بیمارستان بر اساس مصوبه وزارت بهداشت است و مطابق با یک بیمارستان خصوص محاسبه می شود.
اینجا پرسشی پیش می آید در شهری که تنها یک بیمارستان دارد ، هزینه های درمان هم با تعرفه بیمارستان درجه یک خصوصی محاسبه می شود، چه کسانی متضرر می شوند ؟  
پرسش دیگری که مطرح است اینکه آیا تامین اجتماعی نباید در کیش بیمارستان یا مرکز درمانی تاسیس کند ؟
این در حالی است که به گفته سهراب رئیسی در کیش بیش از 75 هزار نفر زیر پوشش تامین اجتماعی هستند .
آیا این تعداد نمی توانند مانند شهرهای دیگر از خدمات درمانی تامین اجتماعی بهره مند شوند؟
موضوع را از بخش درمان تامین اجتماعی هرمزگان هم پیگیر شدیم.
عطیه السادات میر اکبری مسئول روابط عمومی مدیریت درمان تامین اجتماعی هرمزگان گفت: در حال حاضر جمعیت زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی کیش به حدی رسیده است که به نظر می رسد باید مجوز تاسیس مرکز درمانی در کیش صادر شود.
وی گفت: مسئولان تامین اجتماعی و سازمان منطقه آزاد کیش در حال رایزنی برای تخصیص زمین به منظور تاسیس مرکز در مانی در کیش هستند.
البته این تلاش ها تنها برای راه اندازی درمانگاه است برای ایجاد بیمارستان تامین اجتماعی باید تعداد بیمه شدگان  اصلی و تبعه 150 هزار نفر باشد.
عطیه السادات میر اکبری مسئول روابط عمومی تامین اجتماعی هرمزگان گفت: برای تامین اجتماعی هم بهتر است مرکز درمانی متعلق به تامین اجتماعی در کیش تاسیس شود چراکه در حال حاضرتامین اجتماعی تعرفه بیمارستان خصوصی را به بیمارستان کیش پرداخت می کند و هزینه بیشتری بر عهده تامین اجتماعی است.
به گفته سهراب رئیسی رئیس تامین اجتماعی کیش در حال حاضر 35 هزار و 26 نفر بیمه شده اصلی و 41 هزار و 12 نفر بیمه شده تبعه در تامین اجتماعی کیش ثبت شده است.
حالا یک پرسش ، با توجه به جمعیت حدود 40 هزار نفری کیش چرا بیش از 75 هزار نفر بیمه شده اصلی و فرعی در تامین اجتماعی کیش ثبت شده است؟
رئیس تامین اجتماعی کیش گفت : 3 هزار بیمه شده اصلی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران  با 7 هزار نفر اعضای خانواده آنان(بیمه شده تبعه ) به علت تحریم ها در کیش ثبت شده اند.
ناصر شریفی نماینده مردم بندرلنگه ، بستک ،پارسیان و کیش در مجلس شورای اسلامی هم با قدرت تاسیس مرکز درمانی از طرف تامین اجتماعی در کیش را پیگیری می کند.
دیروز با تلفن همراه ناصر شریفی نماینده کیش در مجلس تماس گرفتیم تا در یک گفتگوی تلفنی موضوع را پیگیری کنیم که وی در صحن مجلس بود و تلفن او روی خط دفتر برگردانده (دایورت ) شده بود.
امروز هم گوشی تلفن همراه ناصر شریفی خاموش بود.
شریفی در حاشیه بازدید از نمایشگاه انرژی که بهمن امسال در کیش برگزار شد به پیگیری های مستمر برای تاسیس مرکز درمانی تامین اجتماعی در کیش اشاره کرد.
نوربخش مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی هم از پیگیری برای تاسیس مرکز درمانی در کیش خبر داده است.
وی در حاشیه افتتاح طرح های عمرانی دهه فجر 96  در بندرعباس اعلام کرد به زودی مرکز درمانی تامین اجتماعی در کیش ساخته می شود.
نوربخش قرار بود در کنگره بین المللی جراحی زانو که 25 بهمن 96 در کیش آغاز شد حضور یابد ،خبرگزاری صدا و سیما پیگیر دریافت خبرهای تکمیلی از وی بود ، اما مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی به کیش نیامد در کنگره هم حضور نداشت و صدا و سیمای کیش موفق به دریافت اخبار تکمیلی از وی نشد.
محمد ابراهیم انصاری لاری مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش هم دی 96  در حاشیه بازدید از بیمارستان کیش، با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی  ماهانه 20 تا 25 میلیارد تومان  از محل پرداخت های بیمه شدگان در جزیره کیش درآمد   کسب می کند  افزود: سازمان  تامين اجتماعي موظف است  7 درصد از این در آمد ها که  حدود 2 و نیم میلیارد تومان است را به سازمان منطقه آزاد کیش پرداخت و یا با  ساخت درمانگاه مجهز  ، به بیمه شدگان تامین اجتماعی خدمات بهداشتی درمانی ارزان یا رایگان ارائه کند.
به نظر می رسد با توجه به شرایط ويژه جزیره کیش (دوری از شهرهای دیگر، نداشتن مرز خاکی ، بالا بودن هزینه سفر با هواپیما  و بالا بودن هزینه های درمان در بیمارستان کیش ) ضرورت ایجاد بیمارستان تامین اجتماعی در کیش کاملا احساس می شود.
شاید مسئولان هم این ضرورت را دریافتند که در صدد تاسیس این مرکز درمانی هستند.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.