دسته: اجتماعی

دانشگاه‌های جزیره کیش آماده پذیرش مشمولان خارج از کشور هستند

سعید پور‌علی ادامه داد: با توجه به نامه نگاری‌ها و پی‌گیری هایی که پیش از این صورت گرفته بود، با مساعدت و همکاری ارگان‌های مسئول شامل وزارت امور خارجه، سازمان وظیفه عمومی، ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت علوم، تحقیقات و فن‌ آوری مشمولان خدمت سربازی که در خارج از کشور مقیم هستند می‌توانند در پردیس‌های دانشگاهی کیش ادامه تحصیل بدهند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش توضیح داد: طبق ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح، دانش‌آموزان مدارس خارج از کشور که به سن مشمولیت رسیده‌اند، می‌توانند در صورت قبولی در پردیس‌های بین‌ الملل داخل کشور از معافیت تحصیلی برخوردار شوند. سازمان وظیفه عمومی برای مشمولان وظیفه غیر غایب جذب شده دانشگاه‌های پردیس بر اساس مقررات معافیت تحصیلی صادر می‌کند؛ همچنین دانشجویان می‌توانند طبق تفاهم‌ نامه منعقد شده بین سازمان وظیفه عمومی ناجا و دانشگاه، با تضمین دانشگاه هر سه ماه یک بار و به مدت 2 هفته از کشور خارج شوند. مبلغ وثیقه 150 میلیون ریال است که در صورت عدم بازگشت مشمولان، دانشگاه‌های پردیس موظف به پرداخت آن هستند.
وی در تشریح شیوه جذب دانشجو در پردیس‌های دانشگاه‌های کیش توضیح داد: مشمولان غیر غایب پس از پذیرش در دانشگاه‌های پردیس مستقر در کیش باید فرم درخواست معافیت تحصیلی را پر کنند؛ ثبت نام دانشجویان صرفا با مجوز وظیفه عمومی صادره از دفاتر پلیس 10+ مستقر در مناطق آزاد انجام می‌شود.
پورعلی همچنین گفت: بر اساس ابلاغیه، دانشجویانی که دارای معافیت تحصیلی خارج از کشور هستند می‌توانند در صورت موافقت دو وزارتخانه علوم یا بهداشت به پردیس‌های کیش منتقل شوند؛ در این صورت سنوات تحصیلی دانشجو از تاریخ شروع به تحصیل خارج از کشور محاسبه می‌شود. این دسته از دانشجویان محدودیتی برای مدت زمان اقامت در داخل کشور در زمان تحصیل در دانشگاه ندارند.
وی تاکید کرد: دانشگاه‌های پردیس موظفند در پایان شش ماهه اول و دوم هر سال لیست ایرانیان مقیم خارج از کشور پذیرش شده را به سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش افزود: با تاکید بر ضوابط قانونی، مکاتبات لازم با پردیس دانشگا‌ه های شریف و تهران صورت گرفته است و آماده پذیرش دانشجویان خصوصا از کشورهای حاشیه خلیج فارس در جزیره کیش هستیم. پیش‌ بینی ما این است که با توجه به فاصله کوتاه جغرافیایی و همچنین آمار بالای ایرانیان مقیم کشورهای همسایه جنوبی، استقبال خوبی از این طرح صورت بگیرد.
وی افزود: این طرح همچنین در نگاه کلان گامی در رونق اقتصاد جزیره کیش هست که باید از این ظرفیت به نحو مطلوبی استفاده کرد.
وی گفت: یکی از ابزارهای مهم توسعه مناطق آزاد، توسعه علمی و استفاده از ظرفیت‌های آموزشی و آموزش عالی است؛ موضوعی که با استقرار دانشگاه‌های مختلف و از جمله پردیس‌های بین‌ المللی قطب‌های مهم علمی کشور در جزیره کیش پیش‌ بینی شده است. حال با جذب مشمولان ایرانی مقیم خارج از کشور گامی در استفاده بهتر از این پتانسیل برداشته می‌شود.
پورعلی تاکید کرد: در کنار استفاده دانشجویان خارج از کشور، پردیس‌های دانشگاهی مستقر در جزیره کیش امکان جذب دانشجویان خارجی را دارند.
وی افزود: در مدیریت جدید سازمان منطقه آزاد کیش، به دنبال احیا و استفاده از پتانسیل هایی هستیم که طی سالیان گذشته در حوزه آموزش عالی در این جزیره ایجاد شده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: مجموعه مناطق آزاد، ظرفیت‌های بالقوه و استراتژیک کشور در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هستند و هر چه از این امکانات به نحو مطلوب‌تری استفاده شود، به توسعه مناطق و در یک نگاه کلان، توسعه کشور کمک می‌شود.

برچسب ها :