فشار خون بالا قاتل خاموش

بیماریهای قلبی عروقی یکی از علل عمده مرگ و میر در سطح جهان بوده و به عنوان اولین عامل مرگ، یک سوم کل مرگ و میرها در جهان را به خود اختصاص می دهند . این بیماری ها علاوه بر مرگ و میر بالا، عوارض قابل توجهی را نیز به جا می گذارند و از علل ناتوانی های مشخص بخصوص در سنین بالا هستند. فشار خون بالا هم یکی از عوامل خطر مهم سکته قلبی و مغزی است.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی سال 2012، یک نفر از هر  3 نفر، فرد بزرگسال در سراسر دنیا دارای فشارخون بالا هستند این نسبت با افزایش سن افزایش می یابد.یافته ها حاکی از آن است که 90درصد احتمال دارد افراد 55ساله دارای فشار خون طبیعی در طول زندگی خود مبتلا به فشارخون بالا شوند. هر چه میزان فشار خون بیشتر باشد، احتمال بروز سکته قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی و بیماری کلیوی بیشتر می شود. شیوع بالا و ارتباط نزدیک فشار خون بالا با بیماری های قلبی عروقی سبب شده است که فشار خون بالا به عنوان یکی از مهمترین مشکلات سلامت عمومی مطرح شود .

فشار خون بالا را به عنوان عامل کشنده خاموش می شناسند چون این بیماری معمولا هیچ نشانه خاصی ندارد. بنابراین طبیعی است که مردم تا زمانی که دچار عوارض فشارخون بالا نشده باشند متوجه فشار خون بالای خود نمی شوند و به آن اهمیت نمی دهند. نظر سنجی نشان می دهد دو سوم از افرادی که دچار فشارخون بالا هستند، آن را کنترل نمی کنند.

فشار خون

فشارخون میزان نیرویی است که خون به دیواره عروق وارد می سازد. هر فرد برای آن که خون به تمامی دستگاه های بدن او برسد نیاز به وجود مقداری از فشار خون دارد. معمولا میزان فشارخون شامل 2 عدد مانند120 روی 80 است که بر حسب میلی متر جیوه محاسبه  می شود . عدد اول فشار خونی است که از انقباض قلب ایجاد می شودو عدد دوم فشار خونی است که در فاصله انقباض های قلب (در زمان استراحت قلب) در عروق وجود دارد.

به علت متغیر بودن میزان فشارخون، بهتر است فردی که مسئول مراقبت از سلامتی شماست، فشارخون تان را طی چند روز اندازه بگیرد و پزشک در مورد آن نظر بدهد.

انواع فشار خون

فشار خون بالا دو نوع اولیه و ثانویه دارد:

فشار خون بالای اولیه :  در نوع اولیه که 95 درصد بیماران فشار خونی را شامل می شود علت فشار خون بالا مشخص نیست و عوامل خطرسازی مانند سن بالا، مصرف زیاد نمک، چاقی، دیابت و سابقه خانوادگی را در ایجاد آن دخیل می دانند.

فشار خون بالای ثانویه: در نوع ثانویه که 5 درصد بیماران فشار خونی را شامل می شود، علت فشارخون بالا اختلال در کار یکی از عوامل تنظیم کننده فشار خون (تغییر در ترشح هورمون ها و یا عملکرد کلیه ها و غدد فوق کلیوی)است.

چطور از نارسایی احتقانی قلب پیشگیری کنیم؟

فشارخون بالا مهمترین عامل ایجاد کننده این نارسایی است.نارسایی احتقانی قلب زمانی ایجاد می شود که قلب نتواند خون مورد نیاز بدن را پمپاژ کند پس بخشی از جریان خون به اعضای دیگر مخصوصا ریه ها پس زده می شودو علایمی همچون خستگی، ضعف بدن و مشکلات تنفسی را در بیمار ایجاد می کند.

برای پیشگیری از وقوع این نارسایی و بروز سکته مغزی شما باید فشارخون خود را زیر 90/140کنترل کنید.اگر فشارخون شما بیشتر از این میزان است با پزشک خود مشورت کنید تا با تجویز دارو و یا تغییر میزان دوز دارو به شما کمک کند.البته درمان دارویی بدون تغییر شیوه زندگی شما تاثیر کمی دارد. اگر فشارخون شما خیلی بالا نباشد به راحتی می توانید با کاهش وزن در صورت اضافه وزن ، انجام فعالیت ورزشی مداوم، عدم مصرف الکل و تغییر عادت های غذایی آن را کاملا کنترل کنید.

مصرف دارو به منظور کنترل فشار خون بالا:

اگر با تغییر شیوه زندگی باز هم فشار خون شما کنترل نشد احتمالا در این مرحله پزشک برای شما داروی کاهش فشار خون تجویز خواهد کرد. البته در این صورت باز هم شیوه زندگی شما نقش مهمی در تاثیر دارو ها دارد.در واقع هرچقدر بیشتر عادت ها و شیوه زندگی خود را تغییر دهید،به میزان کمتری دارو احتیاج پیدا خواهید کرد.مصرف دارو به منظور کاستن از فشارخون می تواند خطر ابتلای به سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی احتقانی قلب و بیماری های کلیوی و آسیب چشمی را نیز کاهش دهد.

سازمان بهداشت جهانی در زمینه جهت دهی و تقویت ارتقای پاسخگویی مراقبت های بهداشتی در ادامه برنامه تحول ساختاری در نظام بهداشتی، برنامه ایراپن را طراحی کرده است.تفاوتی که این برنامه با اقدامات قبل نظام بهداشتی دارد این است که این بار افراد را قبل از بیماری تشخیص داده و اقدامات لازم را اعم از اقدامات آموزشی و مشاوره ای تا دارویی به موقع در مورد وی به اجرا می گذارد تا مانع از بروز یا پیشرفت بیماری گردد. این برنامه برای کنترل 4 بیماری عمده غیرواگیر بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان ها و بیماری های تنفسی و همچنین کاهش عوامل خطر چهارگانه دخانیات، کم تحرکی، تغذیه نامناسب و الکل طراحی شده است.

به همین منظور همه افراد بالای 30 سال  می توانند جهت تشکیل پرونده الکترونیک و انجام مراقبت های بهداشتی بر اساس منطقه سکونت به پایگاه های ذیل مراجعه کنند:

مرکز خدمات جامع سلامت بوعلی واقع در صفین  -بلوار خاتم الانبیا - خیابان اقبال           شماره تماس       07644432424    

پایگاه سلامت صدف واقع در ساختمان دیپلمات –طبقه دوم- واحد 204                        شماره تماس          07644461070

پایگاه سلامت سحر واقع در کمپ سحر                                                               شماره تماس             07644469497

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.