دسته: اجتماعی

درباره نوزادان بیشتر بدانیم.

پرمخاطره ترین دوران زندگی هر انسانی، دوران نوزادی یعنی 4 هفته اول زندگی است. در این دوران (0 تا 28 روزگی) نوزاد، موجودی بسیار آسیب پذیر است؛ با کمی دقت و توجه عمیق به نیازهای این موجودات کوچک و پاک، می توان به حفظ سلامت آنها کمک کرد و از بروز اتفاقات ناگوار برای آن ها  پیشگیری نمود.

✳️علائم حیاتی نوزاد:

?تعداد ضربان قلب
تعداد طبیعی ضربان قلب نوزاد، بیشتر از تعداد طبیعی ضربان قلب بزرگسالان و در حدود 110 تا 160 ضربه در دقیقه می باشد. ممکن است در هنگام خواب، تعداد ضربان قلب تا 85 ضربه در دقیقه کاهش یابد. در هنگام گریه کردن، تعداد ضربان قلب مختصری افزایش می یابد که طبیعی است.

?تعداد  تنفس
تعداد تنفس طبیعی نوزاد، کمتر از 60 تنفس در دقیقه است که این تعداد، بیشتر از تعداد تنفس بزرگسالان است. تنفس طبیعی، بدون ناله است.
نوزادانی که به موقع وبا وزن طبیعی به دنیا می آیند ممکن است هنگام خواب تنفس دوره ای داشته باشند، یعنی یک توقف 5 تا 10 ثانیه ای و سپس تنفس تند چندثانیه ای. این حالت در این نوزادان، طبیعی است.

?درجه حرارت بدن
برای تعیین درجه حرات بدن نوزاد، باید دماسنج را به مدت 5 دقیقه، زیر بغل نوزاد گذاشت. درجه حرارت طبیعی در این روش اندازه گیری، 36 تا 37 درجه سانتی گراد است.


❇️توجه:
ذکر محدوده طبیعی علائم حیاتی، برای آگاهی شما والدین گرامی و رفع نگرانی شماست و لازم نیست مرتب ضربان قلب یا تنفس نوزاد را اندازه گیری نمایید.

برچسب ها :