مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: امروز با یک اختلال ارتباطی در درون جامعه و روابط اجتماعی مواجه هستیم.

محمد ابراهیم انصاری لاری شامگاه چهارشنبه در آیین بزرگداشت روز خبرنگار با گذری اجمالی بر نحوه ارتباطات اجتماعی تاریخی دوران معاصر به ویژه دوره صفویه، زندیه و قاجاریه افزود: یک کارکرد تعاملی و خبری در متن جامعه را می توان در آن دوران مشاهده کرد.
وی اظهار داشت: در بافت قدیمی ابنیه آن دوران، مساجد، بازارها، مدارس و حتی نظمیه در یک محوطه و مجموعه قرار داشت و در هم تنیدگی غرفه های بازار های سنتی و حجره های مدارس قدیمی و نیز ویژگی مساجد که در واقع عبادتگاه دسته جمعی را در آن شرایط اقتضا می‌کرد، سبب می‌شد که همه این شرایط یک شبکه اجتماعی واقعی را به تصویر بکشد.
وی افزود: آن شرایط یک شبکه اجتماعی واقعی بود به طوری که مردم در این شبکه واقعی از تمامی اخبار در مساجد، بازار و مدرسه مطلع می‌شدند و خودشان در قالب یک رسانه برای بازنشر اخبار و اطلاعات و انتقال آن پیشگام می‌شدند.
انصاری لاری اظهار داشت: در واقع در این شکل ساختار اجتماعی عمومی و واقعی مردم هم می شنیدند و هم شنیده می شدند و این امری بسیار مهم در ارتباطات اجتماعی بود.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش خاطرنشان کرد: در ادامه این ساختار و بعدها در دوران قاجار با چاپ اولین نشریات، وقایعی که در دوره مشروطیت در حوزه مطبوعات اتفاق افتاد و از طرفی با رشد مطبوعات و آثار مکتوب و سپس ایجاد رادیو و تلویزیون و در دهه های اخیر نیز با بروز و ظهور ماهواره ها سبب شد تا بار دیگر این تعامل خبری عمومی تعطیل و رابطه یک‌سویه گردد.
** نقطه عطف پختگی و ناپختگی رسانه ها
انصاری لاری تاکید کرد: مردم امروز فقط شنونده شده‌اند و به جای اینکه برای کسب خبر از خانه بیرون بیایند در خانه نشسته و تلویزیون و رسانه های ماهواره ای نگاه و روزنامه مطالعه می‌کنند و یک جریان یک‌سویه بار دیگر شکل گرفته است .
وی اظهار داشت: در واقع امروز بار دیگر با ورود شبکه های مجازی و اجتماعی و عرصه ارتباطات و اطلاعات ، شاهد یک رویکرد خبری نوین هستیم.
وی گفت: عصر جدیدی در تعاملات خبری شروع شده که متفاوت و مدرن است و با توجه به محدوده بسیار وسیع این عرصه ، گفتن ها، شنیدن ها ، صداها ، غیبت ها ، حضور ها و سکوت ها یک معانی جدی‌تری به خود پیدا کرده و اینجاست که این اختلال خبری و ارتباطی به ویژه در حوزه رسانه‌ها و خبرنگارانی که وظیفه اول آن ها گفتن و نوشتن است و به طور استثنا باید نگویند و ننویسند نمایان شده است.
وی افزود: در این فضای فعال اجتماعی نوین، خبرنگاران و رسانه های ما در اینکه چه بگویند و چه بنویسند مجرب پخته و مسلط هستند.
انصاری لاری در عین حال تاکید کرد: اما رسانه‌ها و خبرنگاران ما در اینکه چه چیزهایی نباید گفت، از گفتن چه چیزهایی بایستی پرهیز کرد و فضا را با نگفتن آرام و امیدوار نگاه داشت و با بعضی از گفتن ها فضا را ملتهب نکرد و جامعه را به سمت یاس و ناامیدی نبرد، خیلی تجربه و پختگی دیده نمی شود.
وی اظهار داشت: رفتار ، اخلاق و فرهنگ گفت و گوی ما همه باید به تناسب این رشد تکنیکی و تکنولوژی افزایش یابد و آموزش ببینیم.
وی گفت: اگر می خواهیم با فضای جدید رسانه ای آمیخته شویم ، فقط این نیست که به شکل تکنیکال بفهمیم که در فضای مجازی چه کار باید کرد و چگونه از این ابزارهای نوین رسانه ای استفاده کرد.
وی تأکید کرد: بلکه باید ظرفیت‌های متناسب اخلاقی، فرهنگی و رفتاری ایجاد شود در غیر این صورت آفت های اجتماعی گریبان ما را می گیرد.
** گاهی بیشتر دانستن فضیلت نیست
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: از طرفی همچنان که بیشتر توانستن و ثروت داشتن بدون توجیح لازم مذموم است، از این پس و در شرایط امروزی به نظر می‌رسد که بیشتر دانستن هم فضیلتی نیست.
انصاری لاری افزود: انسان در مرز بین دانستن و ندانستن زندگی می کند و همین قدر که دانستن های ما باعث بهتر زندگی کردن می‌شود، ندانستن ها هم سبب زندگی بهتر می گردد.
وی با بیان اینکه خیلی چیزها وجود دارد که ندانستن آن باعث زندگی بهتر و آرامش است، اظهار داشت: تشخیص اینکه امروز چه چیزهایی بایستی دانسته و یا نیازی به دانستن آن نیست و سبب اتهام بیشتر و موجب از بین بردن آرامش و یا توسعه و عدالت را تحت تاثیر قرار می دهد، از مصادیق اختلال ارتباطی است.
** ضرورت توزیع عادلانه اطلاعات
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش خاطرنشان کرد: اگر انباشت ثروت و قدرت در یک نقطه مذموم است، انباشت اطلاعات و معرفت هم در یکجا ناپسند است.
انصاری لاری گفت: امروز کافی نیست یک دولتی فقط توزیع عادلانه قدرت و ثروت کند بلکه توزیع عادلانه اطلاعات هم بسیار مهم است.
وی اضافه کرد: اهتمام دولت ها به توزیع عادلانه اطلاعات و فراهم کردن فضایی برای توسعه یافتگی مهم و شاخصی برای سنجش عدالت طلبی حکومت ها و دولت ها است.
وی اظهار داشت: هرقدر میزان رازها در یک دولت و جامعه بیشتر از نارازها و هرچه میزان پوشیدنی ها بیشتر از آشکار ها باشد ، زمینه تبعیض، ظلم و ستم در آن جامعه بیشتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه امروز حقوق بشر، عدالت و آزادی با اطلاعات و معرفت یک پیوند بسیار جدی دارد، خاطر نشان کرد: امروز ظلم اطلاعاتی همانند ظلم اقتصادی و سیاسی موضوعیت دارد و باید مراقبت و توجه کنیم و با حقیقت طلبی و عدالت در راستای تصحیح فرآیند توزیع درست اطلاعات حرکت کنیم.
** عشق و اخلاص شیرازه کار در رسانه
انصاری لاری گفت: در مجموعه کیش فرصت و فضا فراهم و واقعیت وجود دارد که همه مردم این جزیره، شهروند خبرنگار و کنشگران فعال فضای اجتماعی هستند.
ویبا تاکید بر اینکه این رویکرد هم یک فرصت است و هم اگر از این فضا مراقبت نشود یک تهدید تلقی خواهد بود، گفت: اگر اصحاب فعال در فضای مجازی، رسانه ها و گردانندگان پیام رسان های اجتماعی می خواهند کالای جذاب و مبتنی بر عدالت و معطوف بر حقیقت و برای برپایی یک اخلاق و انسانیت ارائه کنند، باید کارشان مبتنی بر عشق و اخلاص باشد.
در ادامه این مراسم مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش با اهدای لوح تقدیر و جوایزی از فعالان عرصه مطبوعات و رسانه های این جزیره تقدیر کرد.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.