دسته: اجتماعی

رئیس پلیس فتای کیش با تاکید بر دریافت اخبار و اطلاعات مورد نیاز مردم از مبادی و مجاری معتبر خبری گفت: اصل صحت و شفافیت از مهمترین بخش های مغفول در اطلاعات و اخبار منتشر شده در فضای مجازی است.

سرهنگ محمدرضا رضایی رئیس پلیس فتای کیش با اشاره به شبکه های اجتماعی به عنوان ابزار اطلاع رسانی نسبت به ابزارهای سنتی گوی رقابت را ربوده اند اظهار کرد: شبکه های مجازی به عنوان ابزارهای روز اطلاع رسانی به صورت کاربردی تر و ساده تر در دسترس عموم مردم قرار دارند و امروزه کاربران بسیاری از نیازهای اطلاعاتی خود را از این بستر تامین می کنند.

وی افزود: بسیاری از سایت ها و کانال های خبری با انگیزه کسب درآمد و منافع مادی راه اندازی شده اند و هدف اصلی آنان افزایش تعداد بازدید کنندگان و اعضاء کانال و گروه هاست و اهمیت شفافیت و صحت اخبار در آن ها مغفول مانده است.

رئیس پلیس فتای کیش با تاکید براینکه بسیاری از این سایت ها و کانال ها به صورت غیر مجاز فعالیت می کنند و انتشار اخبار کذب در آن ها بسیار دیده می شود افزود: برخی از این خبرها تن ها چند ساعت پس از انتشار تکذیب می شود.

وی به نشراکاذیب توسط برخی سایت های خبری و شبکه های مجازی اشاره کرد و افزود: براساس قوانین تولید و نشر اکاذیب جرم محسوب شده و علاوه بر جریمه نقدی مشمول  ۹۱ روز تا ۲ سال حبس می باشد.

سرهنگ رضایی همچنین در خصوص عکس گرفتن از صفحات مجازی و مکالمات خصوصی افراد و نشر آن افزود: هر گونه ورود به حریم خصوصی افراد و عکس گرفتن از صفحات مکالمات شخصی( اسکرین شات) و نشر آن ممنوع بوده و جرم محسوب می شود.

وی در رابطه با کلاهبرداری های اینترنتی نیز به کاربران هشدار داد و افزود: برخی از افراد سودجو با حضور در شبکه های اجتماعی و وسوسه افراد به خرید از لینک های ارسالی یا سایت هایی که توسط آن ها معرفی می شود در دام افتاده و با ورود به درگاه های تقلبی و وارد کردن اطلاعات حساب خود موجب می شوند این اطلاعات در دست کلاهبرداران قرار گرفته و موجودی حساب آنان توسط این افراد برداشت شود.

رئیس پلیس فتا با اشاره به خرید از شبکه های مجازی هشدار داد: کاربران توجه داشته باشند که قبل از تحویل گرفتن جنس و اطمینان از کیفیت اجناس خریداری شده به هیچ وجه پولی به حساب فروشندگان واریز نکنند.

وی تشریح کرد: برخی با زرنگی و فریب خریداران پس از دریافت بخشی از مبلغ توافق شده برای فروش کالا، دیگر به تماس های خریدار جهت تحویل کالا پاسخ نداده و یا کالایی که تحویل می دهند مطابق با کیفیت اعلام شده نیست که در این صورت خریدار متضرر می شود.

رضایی در بخش دیگری از توصیه های خود به کاربران فضای مجازی تاکید کرد: به پیام های ناشناس که با انگیزه کلاهبرداری احساسات مردم را جریحه دار کرده و اقدام به جمع آوری کمک های مردمی می کنند توجه نکرده و کمک های انسان دوستانه خود را از طریق مبادی قانونی مانند بهزیستی و کمیته امداد یا خیریه هایی که دارای مجوزهای رسمی هستند به دست مردم نیازمند برسانند.

وی با تاکید بر خدمات رسانی آنلاین پلیس در حوزه های مختلف به ویژه دریافت مشاوره خاطر نشان کرد: هموطنان عزیز در هر بخش از سرزمین ایران اسلامی می توانند با ورود به سایت  www.cyberpolis.it  شکایت، پیشنهاد و انتقادات خود را مطرح کنند.

برچسب ها :