دیابت یکی از تهدیدهای اصلی برای سلامت بشریت در قرن  21 میلادی است. درطول 40 سال گذشته تغییرات چشمگیری در محیط زیست ، رفتارها وشیوه های زندگی انسانها رخ داده که سبب رشد صعودی شیوع چاقی و دیابت شده است. دلایل زیادی وجود دارد که ثابت می کند رشد شیوع دیابت نوع 2 در دهه آینده نیز ادامه خواهد یافت و لذا دیابت نوع 2 یکی از معضلات سلامت جهانی و علت اصلی و عمده مرگ ومیر و ناتوانی طی سالهای آتی خواهدبود. عوارض عروقی دیابت در طول حیات بیماران به افزایش بسیار زیاد سکته های قلبی و مغزی، نارسایی کلیوی ،‌نابینایی و قطع عضو منجر خواهد شد

دیابت یکی از تهدیدهای اصلی برای سلامت بشریت در قرن  21 میلادی است. درطول 40 سال گذشته تغییرات چشمگیری در محیط زیست ، رفتارها وشیوه های زندگی انسانها رخ داده که سبب رشد صعودی شیوع چاقی و دیابت شده است. دلایل زیادی وجود دارد که ثابت می کند رشد شیوع دیابت نوع 2 در دهه آینده نیز ادامه خواهد یافت و لذا دیابت نوع 2 یکی از معضلات سلامت جهانی و علت اصلی و عمده مرگ ومیر و ناتوانی طی سالهای آتی خواهدبود. عوارض عروقی دیابت در طول حیات بیماران به افزایش بسیار زیاد سکته های قلبی و مغزی، نارسایی کلیوی ،‌نابینایی و قطع عضو منجر خواهد شد.

 دکتر رضانیا رئییس مرکز توسعه سلامت کیش دراین خصوص گفت :به دلیل مزمن بـودن بیماری دیابت نـوع 2، ایجاد نـاتوانی و ازکارافتادگی و نیاز بـه مراقبت مادام العمر، کیفیت زندگی مبتلایان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد که همین امر سبب شده سیاست‌ها و نگاه سازمان بهداشت جهانی چیزی فراتر از موضوع درمان باشد. نگاه سازمان جهانی در واقع تسری دیدگاه پیشگیرانه در تمامی جوامع دنیا است که پیش بینی می شود بیش از نیمی از مبتلایان به بیماری دیابت از بیماری خاموش خود آگاهی ندارند به همین دلیل  هدف شناساندن دیابت و تشویق وترغیب جامعه جهانی به پیشگیری ومراقبت از این پدیده روز افزون است
  وی با اشاره به شعار امسال سازمان جهانی بهداشت گفت: هر سال با محوریت آگاهی بخشی و حساس سازی مردم و تصمیم گیران عرصه بهداشت و سلامت  و با توجه به اینکه خانواده ها نقش مهمی را در رفع عوامل خطر برای بیماری دیابت نوع 2دارند، شعار خاصی برای این روز در نظر گرفته می‌شود که شعار امسال با عنوان "دیابت و خانواده"  انتخاب شده است.
رئیس مرکز توسعه سلامت کیش گفت: این مرکز با هدف ارائه خدمات سلامت محور و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی در این زمینه در مدارس کیش نموده و غربالگری دیابت ویژه اولیای مدرسه و معلمان همه مدارس را در دستور کار دارد.
شایان ذکر است  19الی 25آبان به عنوان هفته ملی دیابت نامگذاری شده است.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.