جانشین منابع انسانی ستاد فرماندهی نیروهای مسلح شرایط تحصیل دانشجویان ایرانی خارج از کشور در دانشگاه‌های کیش به‌ویژه دانشگاه پردیس شریف مورد بررسی قرار داد.

در جلسه‌ای که با حضور ناخدا غلام‌رضا رحیمی پور جانشین منابع انسانی ستاد فرماندهی نیروهای مسلح، دکتر سلک غفاری رئیس پردیس کیش دانشگاه صنعتی شریف، سرهنگ جهانبخش فرمانده انتظامی ویژه کیش و روسای پردیس‌های دانشگاهی کیش برگزار شد، فرصت‌ها و چالش‌های حضور دانش‌آموزان و دانشجویان خارج از کشور و عملکرد یک ساله دانشگاه‌ها در رابطه با قانون جذب دانشجویان مشمول در این دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

رحیمی پور گفت: تا قبل از سال ۹۶ قانون‌گذار اجازه داده بود مشمولان دیپلم از کشور خارج شوند، در آن زمان متقاضی زیادی ایجاد شد و بحث‌های فرهنگی و سیاسی پیش آمد که از سال ۹۶ خروج دیپلمه‌ها از کشور ممنوع شد، بر این اساس دانشجویان و دانش‌آموزانی که بدون در نظر گرفتن قوانین سربازی در خارج تحصیل می‌کنند اگر وارد ایران شوند دیگر نمی‌توانند از کشور خارج شوند و برگردند و این مشکلی است که مشمولان خارجی دارند و باید رفع می‌شد.

وی افزود: طبق آماری که از وزارت امور خارجه داریم حدود ۵۰۰ هزار نفر در سن دانشجویی در خارج از کشور هستند که می‌توان روی صد هزار نفر آنها برای جذب، بازگشت و… برنامه ریزی داشته باشیم.

جانشین منابع انسانی ستاد فرماندهی نیروهای مسلح تصریح کرد: یک بررسی میدانی هم انجام دادیم و دیدیم به دلیل مشکلات در تبادلات ارزی و بحث افزایش قیمت ارز باعث شده خیلی از آنها دچار مشکلات مالی شوند و متقاضیان بازگشت زیاد شده است، به این نتیجه رسیدیم که باید زمینه‌ای فراهم شود تا آنها بتوانند راحت به ایران برگردند و یکی از مشکلات این افراد موضوع سربازی است.

وی ادامه داد: از دو سال گذشته تاکنون با جلسات متعددی در رابطه با مشمولین خارج از کشور داشتیم، در نتیجه این زمینه فراهم شد که بتوانیم از ظرفیت دانشگاه پردیس شریف استفاده کنیم، موضوعی که با استقبال ستاد کل مواجه شد، این می‌تواند یک تجربه‌ای باشد برای اینکه بتوانیم این موضوع را به دانشگاه‌های دیگر تعمیم بدهیم.

رحیمی پور افزود: در قانون جدید آنهایی که سال ۹۶ از کشور خارج شدند می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند، به این ترتیب که دانشجویان مقیم خارج از کشور بتوانند در مجموعه دانشگاه‌های پردیس کیش حضور پیدا کنند و درس بخوانند و بدون دغدغه تردد آسانی به منطقه داشته باشند و به خانواده‌هایشان هم رسیدگی کنند.

وی عنوان کرد: مجوزی که صادر شد گفته که می‌توانید این دانش‌آموزان و دانشجویان را در این پردیس جذب کنید و برای هر تردد نیز نیاز به ارائه یک وثیقه نیست، اما باید وضعیت سربازی همین دانشجو بعد از دوران تحصیل مشخص شود.

جانشین منابع انسانی ستاد فرماندهی نیروهای مسلح افزود: این طرح شامل دانشجویان غیرقانونی تحصیل در خارج نمی‌شود زیرا آنها مشکل غیبت سربازی دارند، ما می‌خواهیم برای حجم وسیع‌تری از دانشجویان برنامه ریزی کنیم، بنابر‌این باید بررسی‌های لازم صورت پذیرد و موانع و مشکلات بررسی شود.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های کیش برای جذب دانشجویانی که بخواهند به کشور باز گردند ظرفیت‌های بسیار خوبی دارند ولی هنوز به ظرفیت‌های واقعی دست پیدا نکرده‌اند، می‌توانیم بخشی از این ظرفیت را با موضوع سربازان مقیم خارج از کشور پر کنیم، امروز برای بررسی اعمال این قانون به کیش به‌عنوان پایلوت آمدیم تا ببینیم در فرآیند اجرا چه مشکلاتی وجود دارد و تا آنجا که قانون اجازه بدهد بتوانیم تسهیلات جدیدی ارائه نماییم.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.