دسته: اجتماعی

اگر بپذیریم که "خودرو "به خودی خود چند تکه آهن بیش نیست و انسان است که بعنوان یک کالای فرهنگی به آن هویت بخشیده و فرهنگ رانندگی را شکل می دهد بهتر می توان ابعاد فرهنگی این موضوع را درک کرد.

اگر بپذیریم که "خودرو "به خودی خود چند تکه آهن بیش نیست و انسان است که بعنوان یک کالای فرهنگی به آن هویت بخشیده و فرهنگ رانندگی را شکل می دهد بهتر می توان ابعاد فرهنگی این موضوع را درک کرد. توسعه فرهنگی جزیره کیش از ابتدای شکل گیری منطقه ازادکیش قویا مورد توجه مسئولان وقت قرار گرفت، بطوریکه که در یک برهه زمانی نه چندان دور توانست بواسطه رانندگان فهیم و دلسوز ، فرهنگ رانندگی صحیح و توجه به حقوق شهروندی را بعنوان یکی از جاذبه های کیش به کل کشور معرفی کند. متاسفانه بنظر می رسد توسعه فرهنگی کیش در سال های اخیر به فراموشی سپرده شده و در حال کمرنگ شدن است. اما نباید فراموش کرد که توسعه اقتصادی بدون توسعه فرهنگی، رویایی بیش نخواهد بود.

در چند روز گذشته اخبار ناگواری در بخش حمل و نقل عمومی جزیره کیش رخ داد که بسیاری از کیشوندان را آزرده خاطر کرد. ماجرای راننده متخلفی که بدون داشتن کارت تردد با سرعت نامتعارف در خیابان های کیش در حال حرکت بود  بجای تمکین به قانون و همراهی با ناظران حمل و نقل و پلیس راهور، اقدام به فحاشی وتهدید ظابطان حمل و نقل کرده و متواری می شود. این موضوع از این منظر قابل بررسی است که وظایف مدیران آژانس های حمل و نقل عمومی در این میان چیست؟ آیا مدیران آژانس های حمل و نقل عمومی، بر مسئولیت کسانی که با خودرو های حمل و نقل عمومی با آرم آن شرکت در خیابان های کیش تردد می کنند واقف وآگاهند ؟ اگر آگاهند چرا این اتفاقات تلخ رخ می دهد و اگر نیستند پس فلسفه وجودی این آژانس ها نیز جای سئوال دارد!

رفتارهای نامناسب با سرنشین،اخذ کرایه های اضافی ، دریافت تریپ های نامتعارف ، عدم توجه به نظافت شخصی و داخل خودرو و همچنین عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی از اصلی ترین مطالبات مهم مردمی است که انتظار می رود دستگاه قضایی و مسئولان شرکت عمران ، خدمات و آب کیش به عنوان متولی اصلی این شبکه در اجرای حقوق شهروندی بسرعت وارد عمل شوند. بی شک رانندگان عزیز شبکه حمل و نقل عمومی کیش بعنوان پیش قراولان استقبال از مسافران و گردشگران در بدو ورود به جزیره کیش ، نقش بسیار مهمی در خلق فضای روانی مثبت درذهن مسافران و گردشگران دارند و اگر با این ناهنجاری ها ، برخورد مناسب و قاطعانه صورت نگیرد موجب آسیب دیدن جایگاه ممتاز منطقه آزاد کیش ومتزلزل شدن آن در بین مخاطبان داخلی و بیرونی خواهد شد.

افکار عمومی کیش این نوع  رفتارهای نامتعارف از سوی عده ای سودجو را تحمل نمی کند و لذا لغو امتیاز و برخورد قاطع با برخی مدیران که تنها به مال اندوزی و کسب درآمد فکر می کنند را کمترین تنبیهی می داند که می تواند هشدار جدی به گردانندگان این شبکه مهم ارتیاطی باشد، که اگر قانون گریزی و راه تخریب را ادامه دهند عواقب این نوع ناهنجاری ها متوجه این مدیران خواهد بود چرا که علاوه بر مخدوش کردن چهره واقعی کیش موجب بی اعتمادی نسبت به تعداد زیادی از رانندگان پرتلاش و آگاه و همچنین بخش بزرگی از دست اندرکاران و فعالان اقتصادی و فرهنگی جزیره کیش خواهد شد .

برچسب ها :