یکی از مهمترین استراتژی‌های برنامه کشوری پیشگیری از ایدز در کشور آموزش و اطلاع رسانی به مردم خصوصا گروه‌های هدف پرخطر است که از این جهت حساس نمودن سیاستگزاران، مسئولان و همه افراد جامعه به موضوع ایدز و همراه کردن آنان با این برنامه حایز اهمیت و ضروری می باشد.

دکتر محمدرضا رضانیا رئیس مرکز توسعه سلامت گفت: : ایدز فقط یک بیماری نیست، موضوع ایدز یک بحث فراتر از بیماری است که مسائل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی جوامع را شامل می‌شود.

 رئیس مرکز توسعه سلامت کیش تصریح کرد: گراميداشت اين هفته(9الی15آذر) فرصت مناسبي براي ، جلب مشاركت سياستگذاران و مسئولان، بيان اقدامات، دستاوردها و چالش هاي موجود و همچنين تكريم فعاليت هاي دست اندركاران این عرصه خواهد بود.

وی افزود :امسال نیز همانند سالهای گذشته شعار خاصی در نظر گرفته شده با عنوان ،آگاهی و پیشگیری ،آزمایش ودرمان اچ آی وی " همه در یک کشتی نشسته ایم" که بیانگر اهمیت این موضوع است .

وی در خصوص اهمیت مقوله پیشگیری تاکید کرد : خانواده‌ها به ویژه والدین و اولیای مدارس، در آموزش‌های پیشگیری از ابتلا به عفونت HIV می‌توانند نقش بسیار مهمی را ایفا کنند.  علاوه بر خانواده، مدارس و به خصوص دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها، محیط‌هایی هستند که می‌توانند در آموزش‌های پیشگیری از ابتلا به عفونت HIV به جوانان نقش بسیار مهمی داشته باشند.

طبیعی است که عدم توجه به آموزش‌های پیشگیرانه به زنان و جوانان، خطر دیگری به همراه دارد و آن، انتقال عفونت HIV از مادر به کودک است چنانچه کوچک‌ترین غفلت و تاخیری در آن صورت گیرد، پیامدهای بهداشتی و اقتصادی بسیار سنگینی در پی خواهد داشت.

وی یاد آور شد: برگزاری کلاس های آموزشی در مدارس و دانشگاه ها، هتلها ،برگزاری کمپین،آموزش ، مشاوره  و تست سریع اچ آی وی بصورت سیار، زیر نویس شعار های مرتبط با ایدز و ارائه پیام های رادیویی و کارشناسی از طریق رسانه های جمعی ، توزیع بروشور و ارائه بسته های آموزشی و...بخشی از برنامه های متنوع هفته اطلاع رسانی ایدز در کیش است.


به منظور افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها، از سال 1988روز اول دسامبر برابر با 10 آذر به عنوان روز جهانی ایدز نامگذاری شده است. هدف عمده اين طرح ياد آوري خطر ابتلا به ايدز به عموم مردم است تا فراموش نكنند کهHIV از بین نرفته و هنوز تا ريشه كني و رسيدن به راهكارهاي كار آمد مبارزه با اين بيماري راه طولاني پيش رو است. در بسياري از كشورها در روز جهانی ایدز مردم لباس‌هايشان را به روبان قرمز مزین می‌کنند تا توجه و مراقبت در برابر HIV و ایدز را متذکر شده و به دیگران یاد آور شوند که تعهد و پایبندی و حمایت آنها مورد نیاز است.

 

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.