در حالی که چند ماه از اختصاص سهمیه سوخت ۱۲۰۰ لیتری یارانه‌ای به صیادان می‌گذرد، اما صیادان کیش از این میزان سوخت بی‌بهره‌اند و پاسخ درستی از سوی مسئولان دریافت نمی‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری صبح کیش، حدود ۴ ماه از سهمیه بندی بنزین می‌گذرد و سهمیه ۱۲۰۰ لیتری ۱۵۰۰ تومانی به صیادان تعلق گرفت، اما از آغاز این طرح هیچ سهمیه‌ای به ۵۴ صیادی که حدود ۸ سال قبل مجوز صیادی خود را از سازمان منطقه آزاد کیش دریافت کرده‌اند داده نشده است و آنها در بین ادارات مختلف سرگردانند.

یکی از این صیادان در گفتگو با خبرنگار صبح کیش گفت: به شرکت نفت، سازمان منطقه آزاد کیش و شیلات  مراجعه کردیم اما هیچ کسی پاسخگوی ما نیست، بنزین آزاد را هم به ما ۳۲۵۰ تومان می‌فروشد که همه جا ۳هزار تومان است.

وی ادامه داد: برای زدن بنزین آزاد هم باید به اسکله مرجان برویم و چندین لیتر بنزین بسوزانم تا به مرجان برسیم، این در حالی است که در هیمن اسکله صیادی جایگاه سوخت هست و ما باید این همه راه طی کنیم و آنجا اصلاً اسکله‌ مطمئنی نیست.

نماینده صیادان کیش اظهار داشت: شیلات مجوز صیادی نمی‌دهد و تنها می‌توان مجوزهای موجود را خرید و فروش کرد، حالا که شیلات سهمیه سوخت نمی‌دهد سازمان منطقه آزاد کیش می‌تواند از طریق دیگر اقدام کند، مثلاً سهمیه‌ای که به کلوپ‌های دریایی می‌دهند را به ما هم اختصاص بدهند، برای این کار هم گفتند باید در اداره بنادر ودریانوردی ثبت شوید، اداره بنادر می‌گوید باید نامه شیلات داشته باشید، به هرکسی زنگ می‌زنیم می‌گوید جای دیگری بروید.

عدم نظارت بر نحوه فعالیت در بازار ماهی و افت شدید قیمت ماهی به‌دلیلی بالا بودن کرایه غرفه‌های بازار ماهی تازه بازسازی شده کیش یکی دیگر از مشکلات همه صیادان کیش است، که صیادان به آن اعتراض داشتند و عنوان کردند: سازمان اجاره بازار ماهی را خیلی بالا برده است، غرفه‌ای ۱۵ الی ۱۸ میلیون اجاره می‌گیرد، هر غرفه حدود ۲ الی ۳ کارگر دارد که چیزی حدود ۳۰ میلیون پای هر غرفه‌دار در ‌می‌آید.

آنها می‌گویند: دود این کار در چشم صیاد می‌رود، غرفه‌دار مجبور می‌شود ماهی را از صیاد ارزان بخرد، مثلا ماهی شیر را از ما کیلویی ۳۰‌هزار تومان می‌خرد و قیمت فروش آنها کیلویی ۷۰ هزار تومان است، جاش و شعری را هم کیلویی ۱۰هزار تومان از ما می‌خرند و متاسفانه هیچ نظارتی بر این کار نمی‌شود.

نبود حداقل ترین امکانات برای صیادان در اسکله صیادی هم از طرف نماینده صیادان عنوان شد و نماینده صیادان گفت: اگر اسکله صیادی هست باید یکسری امکانات صیادی برای صیادان فراهم شود، به قایق‌های صیادی آب شیرین نمی‌دهند و پارکینگ استاندارد برای صیادان وجود ندارد.

صیادی به روش‌های غیر مجاز در آب‌های کیش از دیگر گلایه‌های صیادان است، موضوعی که چند روز قبل خبرگزاری فارس به‌خوبی به آن پرداخت و علی صالحی رئیس کل دادگستری هرمزگان به دادستان مرکز استان ماموریت ویژه داد تا با این نوع صید به طور جدی برخورد شود.

در این راستا صیادان کیش نیز با تشکر از دریابانی به‌خاطر مقابله با پدیده استفاده از ادوات غیر مجاز در صیادی از دادستان کیش خواستند مجازات شدیدتری برای افراد متخلف اعمال شود، آنها گفتند: دریا مال همه است، اما نمی‌شود ما با قلاب ماهی بگیریم و دیگر صیادان به روش‌های غیر مجاز صیادی کنند، اگر قرار است روشی آزاد باشد باید برای همه آزاد باشد.

به‌نظر می‌رسد وضعیت معیشتی و شغلی صیادان کیش چه آنهایی که از شیلات و چه آنهایی که از سازمان منطقه آزاد کیش مجوز دارند نیاز به رسیدگی و نظارت بیشتر از طرف مسئولان ارشد سازمان منطقه آزاد کیش و مسئولان استانی شیلات هرمزگان دارد که متاسفانه حضور دو ساختمان مجزا در اسکله صیادی به‌جای کمک هرچه بیشتر به عاملی برای سردرگمی این صیادان شده است و این امر خوشایند نیست.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.