با توجه به امضای تفاهم‌نامه واضح و روشن فی‌مابین دکتر بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا برای خروج موقت خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی این تفاهم در کیش همچنان عقیم مانده است.

به گزارش پایگاه خبری صبح کیش به نقل از خبر انلاین، باوجود امضای تفاهم‌نامه فی‌مابین مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و «سرتیپ دوم پاسدار سید کمال هادیان فر» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در خصوص خروج موقت خودروها ازجمله خودروهای  ۲۵۰۰ سی سی از مناطق آزاد به داخل کشور که بلامانع شده و ممانعتی در این خصوص وجود ندارد، اما عدم تمکین گمرک ایران در جزیره کیش از این دستورالعمل و بخشنامه و متأسفانه استناد به یک بخشنامه تاریخ‌مصرف گذشته و مربوط به سال ۱۳۹۳ و عدم‌حمایت قاطع منطقه آزاد کیش از حق‌وحقوق ساکنین آن  باعث نگرانی و مشکلات فراوانی برای کیش وندان و فعالان اقتصادی این منطقه تجاری شده است.

امتیاز خروج موقت خودرو برای فعالان اقتصادی و خانواده‌های ساکن جزیره کیش که با توجه به موقعیت مکانی تنها مسیر هوایی را می‌توانند به‌عنوان گزینه اصلی برای سفر به سرزمین اصلی انتخاب کنند بسیار حائز اهمیت است و صدور مجوز خروج موقت خودرو بالای ۲۵۰۰ سی‌سی از منطقه آزاد کیش از چند سال قبل به‌صورت غیرقانونی و برخلاف قوانین موجود مناطق آزاد ایران ممنوع شده، موجب نارضایتی شدید بسیاری از ساکنان جزیره کیش را فراهم نموده است.
درحالی‌که ساکنان دیگر مناطق آزاد کشور که محدودیت‌های رفت‌وآمد مانند جزایری محصور میان آب‌های خلیج‌فارس همانند کیش و قشم را ندارند از امتیاز خروج خودرو و مسافرت با خودروی شخصی خود تا صدها کیلومتر را بهره‌مند می‌باشند و در حال حاضر هم بنا بر مصاحبه صریح مدیر گمرک یکی از این مناطق کشور خروج خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی هم آزادشده اما  متأسفانه ساکنین منطقه آزاد کیش از این امتیاز حداقلی به دلایل نامعلومی همچنان محروم هستند.

اما نکته جالب اینکه که رئیس پلیس راهور ناجا  در جریان بازدید از جزیره کیش در جمع خبرنگاران با تأکید بر ضرورت تمکین گمرک کیش از دستورالعمل خروج موقت خودروها ازجمله خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی و با اشاره به اجرای این مقررات در  دیگر مناطق آزاد کشور تصریح کرد: این دستورالعمل به‌صراحت بر روی این موضوع تأکید دارد  لذا  خروج خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی به‌جز خودروهای برند امریکا و خودروهای خاص ازجمله لامبورگینی و بوگاتی. مازراتی…، خروج بقیه خودروها با برندهایی همانند ژاپنی و کره‌ای حتی با بالاتر از ۳۰۰۰ سی سی از مناطق آزاد به داخل کشور بلامانع  و ممانعتی در این خصوص وجود ندارد.  
همچنین سرگرد ایمانی نسب رئیس پلیس راهور کیش هم پیش‌تر در مصاحبه با خبرنگاران جزیره از خروج خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی از کیش خبر داده و گفت: بر اساس اخذ مجوزهای لازم خروج خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی از جزیره کیش به داخل کشور آزاد اعلام‌شده و مالکان این خودروها می‌توانند برای اخذ مجوزهای لازم به پلیس راهور و گمرک کیش مراجعه کنند.

و قبل‌تر هم مدیر گمرک منطقه آزاد اروند با اعلام آزاد بودن خروج موقت خودروها ازجمله خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی از منطقه آزاد اروند گفت: خروج خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی از محدوده منطقه آزاد اروند آزاد شد و مالکان محترم خودرو می‌توانند جهت اخذ مرخصی به گمرک خرمشهر مراجعه کنند.
محمد نظارت امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با تلاش مدیرعامل و هیئت‌مدیره سازمان منطقه آزاد اروند، مرخصی خودروهای بالای ٢٥ سی‌سی آزاد شد.
مدیر گمرک منطقه آزاد اروند افزود: مالکان محترم خودرو می‌توانند جهت اخذ مرخصی به گمرک خرمشهر مراجعه کرده و با طی مراحل لازم از این مرخصی بر اساس قانون بهره‌مند شوند.
اما نکته بسیار قابل‌توجه این موضوع اقدام عملی سازمان منطقه آزاد اروند در خدمات‌رسانی به شهروندان خود بعدازاین مصاحبه و خروج خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی از این منطقه آزاد بود

اما متأسفانه در جزیره کیش باوجود اعلام صریح و مصاحبه رئیس پلیس راهور کشور در گفتگو با خبرنگاران که  از  آزاد شدن خروج این‌گونه خودروهای بر اساس اخذ مجوزهای لازم از جزیره کیش به داخل کشور  خبر داده بود در حد یک مصاحبه  و خبر دلگرم‌کننده برای ساکنین پرتلاش جزیره زیبای کیش باقی ماند و باوجود مراجعات مکرر  بسیار دارندگان این‌گونه خودروها به سازمان منطقه آزاد کیش و گمرک جمهوری اسلامی ایران مستقر در جزیره آنها به‌راحتی ضمن رد مصاحبه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا  و همچنین کیش به آخرین مصوبه سال ۱۳۹۳ که سال‌هاست پشت شیشه گمرک ایران در کیش خاک می‌خورد استناد نموده و متأسفانه خروج خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی از کیش را همچنان ممنوع می‌دانند.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.