اجرای 5 نمایش در کیش همزمان با مهرماه

 هومن شهرستانی سرپرست گروه تئاتر چکاوک با اشاره به اتمام دوره تمرین پنج نمایش گروه تئاتر چکاوک از اجرای این آثار در مهرماه سال جاری خبر داد.

 هومن شهرستانی سرپرست گروه تئاتر چکاوک با اشاره به اتمام دوره تمرین پنج نمایش گروه تئاتر چکاوک از اجرای این آثار در مهرماه سال جاری خبر داد.
سرپرست گروه تئاتر چکاوک گفت: پس از برگزاری دوره‌های آموزشی بازیگری پنج اثر نمایشی با بازی هنرجویان این فرهنگسرا انتخاب و تمرین شد که پس از بازبینی و تأیید معاونت محترم فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش به روی صحنه خواهد رفت.
این مدرس کارگاه بازیگری تئاتر، نمایش بابیان اینکه "نرگس خاتون" ازجمله آثاری خواند که به مسئله دفاع مقدس می‌پردازد، اظهار کرد: "نرگس خاتون"  اثری است که با بازی راحله امین اجرا می‌شود. درواقع نرگس خاتون همسر یکی از شهدای پرافتخار دوران دفاع مقدس یعنی شهید «عباس دوران» است؛ خلبان شجاعی که هواپیمای نظامی خود را به هتل محل برگزاری اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در بغداد کوبید و مانع از برگزاری این کنفرانس بین‌المللی در عراق شد. اما روایت این همسر شهید از شوهرش، با ریزه‌کاری‌هایی همراه است که مخاطب را به زندگی عباس دوران می‌کشاند.
وی ادامه داد: نرگس خاتون در این نمایش درد دل می‌کند و عباس دوران، دورانِ ما را می‌یابد. این نمایش بستری کاملاً غیر رئال دار، اما در جزئیات، در بازیگری و فرم ویژه طراحی صحنه و اکت بازیگر نسبت به اتفاق‌هایی که در نمایش می‌افتد کاملاً رئالیستی است. بااین‌حال به خاطر استفاده از یک نوع فرم و مینی‌مالیزم که در اجرا از آن بهره گرفته‌شده می‌توانم بگویم که این نمایش نمونه یک اثر کامل و مشخص رئالیستی است و بی‌تردید از عناصر رئالیستی زیادی در آن استفاده‌شده است.
شهرستانی اضافه کرد: این نمایش درواقع یک کار مستند است، یعنی از یک قصه مستند استفاده‌شده، دراماتیزه شده و روی صحنه رفته است. مونولوگ نرگس خاتون فراتر از تجربه‌های شخصی، بازتاب بخشی از مهم‌ترین موضوعات دهه‌های اخیر جامعه ایران، خصوصاً دوران جنگ تحمیلی است.
وی نمایش "جدال دو زن" را یکی دیگر از آثار آماده اجرا خواند و عنوان کرد: این اثر با بازی مهسا عالیوند و مریم عالیوند اجرا می‌شود. روایت این نمایش در مطب یک روان‌پزشک رخ می‌دهد. زنی به‌عنوان بیمار به صحنه وارد می‌شود که در ابتدا با روان‌پزشک، کشمکش و بحث دارد، زیرا روان‌پزشک سعی در دلسوزی با وی دارد. دو زن در انتهای جدال باهم، با ناباوری درمی‌یابند که هر دو چیزی بیش از یک قربانی نیستند و این وجه مشترک، آن‌ها را باهم متّحد می‌کند.
سرپرست گروه هنری چکاوک، درباره نمایش "شطرنج" به‌عنوان سومین اثر آماده نمایش، خاطرنشان کرد: این نمایش با بازی مهدی نوری و رؤیا لسانی اجرا می‌شود. این نمایش در منزل و دفتر کار مرد نویسنده‌ای رخ می‌افتد که نوشته کسی را به نام خود چاپ کرده است. این نمایش، نمونه کاملی از ایجاز  و ریتم بسیار تند است. زیرا قصد دارد، این نکته را بازگو کند که تمام اتفاقات زندگی انسان‌ها سریع و بی‌مرز رخ می‌دهند تا جایی که  حتّی ممکن است در چند دقیقه مسیر زندگی کسی به‌کلی تغییر کند.
شهرستانی موضوع نمایش "افلاکیان" را دفاع مقدس و محرّم دانست و تصریح کرد: این نمایش با بازی زینب بهرامی نسب اجرا می‌شود. محلّه‌ای که هرساله در آن تعزیه برگزار می‌شود موضوع این نمایش است. طی این نمایش نرگس که همسرش نقش شمر را در تعزیه بر عهده دارد، خواب می‌بیند که در تعزیه بین شمر و سپاه حسین درگیری و دعوا می‌شود و شمر(همسر نرگس) کشته خواهد شد. در خلال این نمایش، گوشه‌هایی از مونولوگ شمر در تعزیه را مرور خواهیم کرد.
وی نمایش "صدایم را می‌شنوی؟" را یک اثر تک بازی خواند و اظهار کرد: این اثر با بازی رضا باستان حق اجرا می‌شود. این نمایش یک اثر تک بازی است که در آن شخصیت اصلی نمایش بانام رضا معرفی می‌شود. تم نمایش در مورد یک رزمنده است که براثر موج انفجار، جانباز شده است. نمایش سعی دارد به مخاطب بگوید، شهید گمنام نام گم‌شده، پیکر گم‌شده و نشان ناپیدا ندارد زیرا شاهد و حاضر به شهادت است. رضا از فراموش‌شدن بریده و خسته است. شاید من و شما نیز بر خستگی دیرینش بیفزاییم. نمایش می‌گوید یادمان باشد که بار دیگر رضا این در را خواهد گشود و به شکوه و شکایت لب باز می‌کند. امید آنکه علیه من و شما به شکایت قیام نکند. این نمایش‌، ماجرای غربت رضا در پی اتفاقاتی است که در خرمشهر در طول جنگ تحمیلی برای او روی‌داده است.
شهرستانی که از دهم مهرماه دوره جدید آموزش تئاتر و بازیگری را آغاز می‌کند، در پایان معتقد است که باید برای انگیزه بخشیدن به هنرجویان، استعدادهای درون جزیره کیش را کشف کرد و به آن بال‌وپر بخشید که البته در این امر مهم معاونت فرهنگی و اجتماعی منطقه آزاد کیش و همکاران این بخش سهم بسزایی داشته و دارند

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.