سرانه هر نفر 2 کتاب / برگزاری مسابقه کتابخوانی در فضای مجازی

 معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش سرانه کتاب برای هر نفر در کیش نسبت به جمعیت را 2 کتاب عنوان کرد و افزود: در مراکز فرهنگی ، کتابخانه ها و فرهنگسراهای کیش بیش از 42 هزار عنوان کتاب موجود است.

ابراهیم رضوانی روز سه شنبه در حاشیه برپایی نمایشگاه کتاب در فرهنگسرای سنایی با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی بر اهمیت مطالعه تاکید کرد و به خبرنگار ایرنا گفت : جامعه ایرانی جامعه ای اهل مطالعه و کتاب خوان هستند و هدف از برگزاری این نمایشگاه توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی ، افزایش آگاهی عمومی، و سطح مطالعه مفید جامعه است .
وی افزود : کسانی که با کتاب بیگانه باشند استفاده مفیدی از عمر خود نخواهند برد اما افرادی که بخشی از زندگی خود را صرف کتابخوانی می کنند از نشاط و پویایی خوب و بالایی برخوردارند .
رضوانی با بیان اینکه برخی از افراد کتابخوانی را فریضه ای لازم برای خود می دانند تصریح کرد: هر شب اندکی مطالعه و هر صبح کمی ورزش برای هر فرد یک ضرورت است ، با مطالعه و ورزش سن تندرستی را می توان کمتر از سن شناسنامه ای نشان داد.
رضوانی در مورد سهم جزیره کیش از کتاب و کتابخوانی با بیان اینکه جمعیت کیش کمتر از 30 هزار نفر است افزود: به رغم این تعداد جمعیت ، سهم کتاب و کتابخوانی در جزیره بالاست .

*بیش از 42 هزار جلد و 30 هزار عنوان کتاب در کتابخانه های کیش
وی با اعلام اینکه 42 هزار و 881 جلد کتاب در 11 رده مختلف در کتابخانه های جزیره کیش موجود است به ایرنا گفت : عناوین کل کتاب کتابخانه های عمومی و کودک و نوجوان را 30 هزار و 790 کتاب است که از این تعداد 20 هزار و 614 عنوان مربوط به کتابخانه های عمومی و 10 هزار و 176 عنوان در حوزه کودک و نوجوان است .
رضوانی با بیان اینکه اعضای فعال کتابخانه های جزیره به طور متوسط هر فرد در یک ماه یک کتاب امانت گرفته است افزود : تعداد کتابهای کتابخانه های عمومی کیش بر اساس جلد 23 هزار و 119 کتاب و کل کتابهای کتابخانه های کودک ونوجوان 19 و 762 جلد است .
وی اعضای فعال کتابخانه های عمومی و کودک ونوجوان فرهنگسراهای کیش در سالهای 94و 95 را یک هزار و 768 نفر دانست و افزود : تعداد کل کتابهای به امانت رفته از ابتدای سال 94 تا پایان شهریورماه امسال 30 هزار و 995 عنوان است .
رضوانی ابراز امیدواری کرد که با راه اندازی فرهنگسرای بزرگ جزیره کیش ،هم تعداد کتاب ها و هم کتابخوانان افزایش پیدا کند و کیش علاوه بر مقصد گردشگری ، مکانی خوب برای علاقمندان به کتابخوانی باشد .

*سرانه کتاب برای هر نفر در کیش 2 کتاب / تجهیز مراکز دانشگاهی به کتابهای مورد نیاز
رضوانی متوسط دریافت کتاب از کتابخانه ها را برای هر نفر در یک ماه را یک کتاب عنوان کرد و به ایرنا گفت : جمعیت کتابخوان کیش را اگر 20 هزار نفر در نظر بگیریم سرانه هر نفر 2 کتاب در جزیره است.
وی در مورد تامین کتابهای دانشگاهی در کیش اظهار کرد : دو گزینه در این زمینه مطرح شد یکی تامین کتابهای مورد نیاز دانشجویان و دیگری تجهیزدانشگاه ها به کتاب بود که سازمان سیاست دوم را انتخاب کرد که کتابخانه های این مراکز را تجهیز کند که به تازگی نیز بحث تجهیز دانشگاه شریف مطرح بود.

*عرضه یک هزار و 200 عنوان در نمایشگاه کتاب / خریداری بیش از 2 هزار جلد کتاب در سال 95
این مسئول فرهنگی با تاکید بر اینکه جمعیت کیش با کتاب و کتابخوانی بیگانه نیستند اظهار کرد : جزیره کیش نیز همگام با سایر شهرهای ایران اسلامی اقدام به برگزاری نمایشگاهی با یک هزار و 200عنوان کتاب کرده که از 24 تا 29 ابان ماه میزبان علاقه مندان به مطالعه است.
رضوانی با دعوت از دانش اموزان و دانشجویان و عموم مردم برای بازدید از این نمایشگاه گفت : خانواده ها باید از همان کودکی فرزندان خود را با کتاب خواندن آشنا کنند، همانطور که انسان در هر سنی به تفریح نیاز دارد تغذیه روح نیز برای او یک ضرورت است .
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد : عادت به کتابخوانی زمانی در فرزندان ما نهادینه می شود که آنها هر شب والدین خود را در حال مطالعه ببینند.
رضوانی با بیان اینکه هر ساله نیازسنجی برای تامین کتاب های مورد نیاز صورت می گیرد افزود : این کتاب ها در زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خریداری می شود و در سال 95 نیز 2 هزار و 200 جلد کتاب خریداری شده است .
این مسئول فرهنگی با تاکید براینکه جریان کتابخوانی توقف ندارد به ایرنا گفت: هر روز اثار جدید وارد بازار نشر می شود بنا براین پیوسته به دنبال به روز کردن کتاب های موجود در جزیره کیش هستیم و علاوه بر کتابخانه ها ، فرهنگسراها از فضای مساجد هم برای کتابخوانی استفاده می کنیم .
وی با بیان اینکه در شهرهای بزرگ به علت ترافیک و شلوغی دسترسی به کتابخانه ها و محیطی آرام برای مطالعه دشوار است افزود : نویسندگان و شاعران می توانند از فضای ارام و زیبای کیش برای تولید و نگارش آثار خود بهره بگیرند .

*برگزاری مسابقه کتابخوانی در فضای مجازی
رضوانی در مورد گسترش فضای مجازی و جایگزینی مطالعه در این فضا گفت : از هفته گذشته به حوزه فرهنگی ابلاغ شده تا از این فضا به نحو مطلوب استفاده شود ، بحث مسابقات کتابخوانی را در تقویم برنامه های خود به صورت ثابت گنجانده ایم و با معرفی کتاب های خوب هر ماه افراد می توانند در این مسابقه شرکت کنند.
وی با اعلام اینکه این مسابقه بزودی اطلاع رسانی می شود افزود : کتاب حاوی 365 ایه و حدیث و برای هر روز یک پیام به عنوان مسابقه در نظر گرفته ایم که شرکت کنندگان در هر هفته 7 پیام را می خوانند و در روز پنجشنبه در پایان هفته به سئوالاتی که درفضای مجازی مطرح می شود پاسخ می دهند و به قید قرعه برندگان اعلام خواهند شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش به ایرنا گفت : شرکت کنندگان در مسابقه 365 روز با قران و عترت پاسخ خود را به سامانه 10009092 می فرستند و سامانه نیز از بین پاسخ های درست افرادی را به عنوان برنده انتخاب می کنند.
فرهنگسرای سنایی ، مهستان ، اندیشه ، میلاد ،قرآن و عترت ، خانه فرهنگ مینا و کتابخانه میر مهنا از مراکز فرهنگی کیش به شمار می روند.
این مراکز فرهنگی و فرهنگسرا دارای سالن هایی مناسب برای مطالعه هستند و علاوه بر مطالعه در این مراکز علاقه مندان می توانند در دوره های آموزشی در رشته های مختلف هنری، رایانه، موسیقی و زبان انگلیسی ثبت نام کنند.
ساعات بازدید از نمایشگاه کتاب 9 تا 14 صبح و 17 تا 21 عصر است .
24 آبان ماه در سالنامه رسمی کشورمان به عنوان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نامگذاری شده است.

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.