40 تابلو حاصل 40 سال فعالیت هنری هنرمند معرق کار

 با پایان یافتن کار تابلوی 'عروسی روستایی' تعداد آثار هنری 'کیومرث صیاد' هنرمند معرق کار جزیره کیش به 40 تابلو رسیده که این اثار حاصل زحمات 40 ساله وی در عرصه هنر است

 صنایع دستی هر کشوری بخشی از هویت ملی و فرهنگی یک کشور را تشکیل می دهد و کارکردهای ویژه ای در زمینه درآمدزایی ، اشتغالزایی و رونق صنعت گردشگری دارد که با نمایش و فروش آثار تولیدی می توان در جذب گردشگر بهره گرفت .
معرق یکی از رشته های هنری است و در فرهنگ عمید از آن به تکه تکه، رگه رگه و وصله تعبیر شده است ، در این هنر تکه هایی از چوب در رنگ های متنوع و مختلف در کنار هم قرار می گیرند و طرح و شکل خاصی ایجاد می کنند.
معرق انواع گوناگونی دارد که وابسته به نوع مصالح است و شامل معرق کاشی، چرم، پارچه، فلز، خاتم و چوب است.
ورود به این رشته هنری نیازمند آشنایی فرد با هنرهایی همچون خطاطی ، نقاشی ، طراحی و داشتن ذوق و ظرافت هنری است که داشتن چنین ابزاری به یقین در موفقیت یک هنرمند اثرگذار خواهد بود.
کیومرث صیاد متولد سال 1334 در شهرری و یکی از هنرمندان معرق کار ساکن جزیره کیش است که 40 سال از عمر خود را صرف خلق آثار هنری با استفاده از تکه های چوب کرده است .
سابقه آشنایی وی با هنر ریشه در خانواده دارد ، پدر وی مجسمه ساز بوده و از همان کودکی با صنایع دستی و کار با چوب آشنا شده است ،صیاد هنر خطاطی را از استاد خلج آموخته و نقاشی را در محضر استادانی چون شیرازی و چیت ساز فرا گرفته است و سابقه شاگردی استاد شمسیان معرق کار به نام ایرانی را در کارنامه خود دارد .
وی با هنر خاتم کاری نیز آشناست . صیاد در بیش از 15 نمایشگاه فردی و جمعی آثار خود را به نمایش گذاشته است و چند اثر او در نمایشگاههای آثار چوبی دو سالانه میراث فرهنگی در سال 1378 و همچنین در هشتمین نمایشگاه قرآنی به عنوان اثر برگزیده انتخاب شده اند.
این هنرمند معاصر در طول سالهای متمادی تابلوهای گوناگونی چون علمدار کربلا، موعظه حضرت مسیح ، شب یلدا، نوروز ، یوزپلنگ ایرانی ، شکار شیر ، کوچ ، بازار ، عصر عاشورا، مولود کعبه ، سهراب و گردآفرید ( از آثار استاد فرشچیان) ، گوساله سامری ، یوسف و برادرانش ، هاجر و اسماعیل ، کودک سوری ، کودک کار ، چلچله ها ،نماز در جبهه و مهر و محبت از جمله آثار این هنرمند است .
وی آخرین اثر خود را تابلوی 'عروسی روستایی' عنوان کرد و به خبرنگار ایرنا گفت : با اتمام این کار تعداد اثار هنری معرق من به 40 تابلو رسیده است.
صیاد این اثر را یکی از بهترین آثار هنری خود در این رشته خواند و گفت: در این تابلو چند موضوع در یک اثر نهفته شده است که هریک می تواند به طور مجزا خود یک تابلو باشد.
این هنرمند معاصر اظهارکرد: در کتابی اثری از استاد رضا فتاحی مشاهده کردم و پس از کسب اجازه آن را به زیور معرق آراستم .
وی مدت زمان خلق این اثر را هشت ماه عنوان کرد و افزود: در این اثر 60 نوع چوب داخلی و خارجی از آلمان، آمریکا و مالزی با رنگ های مختلف استفاده شده و اندازه آن 75 در 100 است .
کیومرث صیاد اضافه کرد: قرار است این اثر به همراه تابلو بازار فرش ( اثری از نقاش فرانسوی ) رونمایی و به جمع آثار نمایشگاهی اضافه شود.
خالق تابلوی معرق 'علمدار کربلا' که اثارش از سال 90 در نمایشگاهی در مرکز همایش های بین المللی کیش به نمایش در آمده استقبال مردم از آن را خوب خواند و به ایرنا گفت: در طی سالهای برگزاری پنج کتابچه 200 برگی از دل نوشته ها و نظرات مردم جمع آوری کرده ام که 95 درصد نظرات مثبت است ،از انتقادات سازنده هم استقبال می کنم
این معرق کار ساکن کیش یکی دیگر از تابلو های خود را 'مهر و محبت' میان انسان و حیوان عنوان کرد و گفت: برای خلق این اثر یک ماه و نیم زمان صرف کردم ،اثری حسی است و در اندازه 50 در 60 خلق شده است .
وی به برگزاری کلاس های آموزشی دررشته های هنری در جزیره کیش اشاره کرد و گفت : این جزیره به دلیل داشتن آب و هوای مناسب ، آرامش و هوایی پاک محلی مناسب برای زندگی و الهام گرفتن برای تولید اثار هنری است ، جوانان و علاقه مندان به رشته های هنری می توانند از اوقات فراغت خود به بهترین شکل ممکن برای یادگیری هنر استفاده کنند.

** راه اندازی مجموعه های فرهنگی می تواند کیش را به مرکز تبادل اطلاعات فرهنگی تبدیل کند
صیاد به رویکرد مثبت مدیرعامل سازمان منطقه ازاد کیش به مقوله هنر اشاره کرد و گفت : با برگزاری کلاس های متنوع توسط استادان مجرب، توسعه برنامه های فرهنگی و هنری و دوره های اموزشی مستمر می توان به رونق هنر در کیش کمک کرد.
وی افزود: راه اندازی مجموعه های فرهنگی همچون نماد کیش و فرهنگسرای آوای خلیج فارس به عنوان بزرگترین مجموعه فرهنگی کشور در آینده از برنامه های در دستور کار سازمان منطقه ازاد کیش است که بهره برداری از آنها ضمن کمک به ارتقا هنر و سطح فرهنگ می تواند کیش را مرکزی برای تبادل اطلاعات فرهنگی تبدیل و به رونق گردشگری هنری و فرهنگی کمک کند.
صیاد برگزاری نمایشگاه هایی از تولیدات هنرمندان را یکی از جاذبه های مهم برای جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری عنوان کرد و به ایرنا گفت: باید با زنده نگهداشتن هنرهای ایرانی و صنایع دستی هویت و فرهنگ ایرانی را زنده نگهداشت.
وی خاطر نشان کرد: زمانی که یک اثر هنری یا صنایع دستی توسط گردشگر خارجی خریداری می شود این اثر علاوه بر اینکه می تواند فرهنگ و هنر ایرانی را معرفی کند استعداد و ظرفیت هنرمندان این سرزمین را نشان می دهد.
خالق تابلوی معرق 'کودک سوری' در مورد اینکه تا چه اندازه در جذب گردشگر هنری موفق عمل کرده ایم گفت : تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیاد است اما تلاش هایی که صورت می گیرد در خور تقدیر است ، این اقدام نیازمند یک برنامه منسجم ، دقیق و هدفمند است که امیدواریم مسئولان حوزه فرهنگ و هنر بیشتر بدان توجه کنند.
نمایشگاه معرق آثار هنری کیومرث صیاد در مرکز همایش های بین المللی کیش دائر و به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری هنری در معرض دید عموم قرار گرفته است.
این نمایشگاه در تمام روزهای هفته از ساعت 19 تا 23 پذیرای بازدیدکنندگان است.
مهستان، اندیشه، سنایی ، قرآن و عترت ، میلاد ، مینا ، میر مهنا از فرهنگسراهای کیش به شمار می رود.

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.