دسته: فرهنگی و هنری

ارسال 450 اثر به جشنواره شعر و سرود کیش

 دبیر سومین جشنواره شعر و سرود کیش از ارسال 450 اثر توسط شاعران کشور به این رویداد ادبی خبرداد و گفت: تعدادی شاعر پارسی گوی از هند، افغانستان، پاکستان و عراق نیز آثار خود را به این جشنواره فرستاده اند.

نغمه مستشار نظامی روز سه شنبه در گفت وگو اختصاصی با خبرنگار ایرنا به برگزاری نخستین دوره جشنواره شعر در سال 93 در کیش اشاره کرد و گفت: این برنامه در دور نخست به صورت سوگواره عاشورایی و درسطح شاعران جزیره برگزار شد، جشنواره دوم ویژه شاعران کیش و مناطق آزاد بود و امسال سومین دوره در سطح کشوری برگزار می شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته 86 شاعر مناطق آزاد با 340 اثر در جشنواره شرکت کردند، افزود: در مرحله اول 110 اثر به داوری رسید و در نهایت 17 اثر از شاعران کیش و مناطق آزاد برگزیده شد؛ برگزیدگان از شاعران مطرح کشور بودند که در کنگره های مختلف سراسری حائز رتبه هستند.
این شاعر گفت: آثار برگزیده شاعران در کتابی به نام' نوای نینوا در کیش' جمع آوری و به صورت کتاب به چاپ رسیده و قرار است در جشنواره سوم توزیع شود.
دبیر جشنواره شعر و سرود کیش قالب شعرهای دریافتی سومین دوره را کهن (کلاسیک)، شعر نو، ترانه و سرود و طنز و مهلت ارسال آن را 15 بهمن ماه عنوان کرد و افزود: گروه سنی خاصی در نظر گرفته نشده و همه شاعران می توانند در آن شرکت کنند.
وی اضافه کرد : اشعار رسیده فراتر از مرزهای رقابتی هستند و تلاش این است تا با این اشعار نام خلیج فارس و جزیره کیش ماندگار شود.
خالق مجموعه در 'اوج غربت نارنج' با بیان اینکه در این دوره و تا پایان روز گذشته (دوشنبه) 450 اثر از 312 شاعر به پایگاه جشنواره و یا پست الکترونیک ارسال شده است، افزود: موضوع این جشنواره 'خلیج فارس'، 'اقتصاد مقاومتی' و 'جزیره زیبای کیش ' است .
این شاعر معاصر هدف از انتخاب عنوان جشنواره را توجه به منویات رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: ایشان در دیدار با شاعران کشور در ماه رمضان، سرود را عالی ترین و اثر گذارترین قالب های شعر عنوان کردند و علاقه داشتند تا این قالب ادبی احیا شود از این رو تلاش داریم با انتخاب این موضوعات به ماندگاری برخی موضوعات ملی کمک کنیم .
این شاعر با بیان اینکه پس از انتشار فراخوان، شاعران پارسی گوی از کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان (احمد شهریار)، هلند( محمدامین الکرخی شاعر عراقی)، هند نیز آثار خود را به جشنواره ارسال کرده اند، افزود: این استقبال سبب می شود در سالهای آینده آن را در سطح بین المللی برگزار کنیم .

** داوری مرحله نهایی توسط داوران کشور/ هر قالب سه برگزیده دارد
وی هیات انتخاب را 3 نفر از جزیره کیش در مرحله نخست دانست و به ایرنا گفت: یک سوم آثار پس از داوری اولیه به مرحله نهایی خواهند رفت که داوری آنها را علیرضا قزوه ،محمد علی بهمنی و سعید بیابانکی بر عهده خواهند داشت.
مستشار نظامی با قدردانی از تلاش های معاونت فرهنگی در اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری گفت: برگزاری جلسات نقد کتاب و برگزاری پاتوق های ادبی با حضور شاعران و نویسندگان مطرح کشورسبب شده تا نگاه ها به سمت کیش در این حوزه بیشتر شود.
خالق مجموعه شعر ' همه تو ' با بیان اینکه در هر قالب سه برگزیده خواهیم داشت، گفت: به نفرات اول تا سوم به ترتیب یک میلیون ، 700 هزار و 500 هزار تومان تعلق خواهد گرفت.
مستشار نظامی اظهار کرد: تمام اثار برگزیده در یک مجموعه به چاپ خواهد رسید.

** برپایی نمایشگاه خط از شعرهای برگزیده/ برگزاری شب شعر طنز و مشاعره
این شاعر معاصر در مورد برپایی برنامه های جنبی در جشنواره اظهارکرد: برپایی نمایشگاه خط از شعرهای برگزیده و فروش آنها ، برگزاری شب شعر و طنز و مشاعره از جمله این برنامه ها است .
وی گفت: مراسم اختتامیه سومین جشنواره شعر و سرود کیش نیمه اول اسفند ماه به میزبانی جزیره کیش برگزار خواهد شد.
همه تو ، در اوج غربت نارنج ،1420 سال پس از تو ،در طالعت ستاره زیاد است ماه نه ، ردپای روشنی ، یک جرعه سیب و زنی شبیه خودش مادر از جمله آثار نغمه مستشار نظامی است.

برچسب ها :