دسته: فرهنگی و هنری

 لزوم تقویت توانمندی متخصصان داخلی برای تبدیل علم به فناوری

 رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور، تقویت توانمندی متخصصان برای تبدیل علم به فناوری را یکی از اساسی ترین نیازهای کشور بر شمرد.

دکتر قدیانی رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور شامگاه پنجشنبه در نهمین آئین دانش آموختگی دانشجویان پردیس بین الملل کیش دانشگاه شریف با اشاره به اینکه ارتقاء رتبه جهانی ایران اسلامی در زمینه تولید علم بیانگر رشد علمی مناسب کشور در جند سال گذشته است گفت: با وجود اینکه در حال حاضر در زمینه تولید علم و دانش در رتبه 13 تا 16 جهان قرار گرفته ایم اما در زمینه تولید فناوری در میان سایر کشورهای دنیا در جایگاه 87 ایستاده ایم.
دکتر قدیانی با تاکید بر اینکه مهم ترین نیاز کشور در حوزه علم و فناوری پژوهش‌های هدفمند است اظهار داشت: امروزه دانشگاه ها و مراکز علمی کشور باید به سمت آموزش های ماموریت محور گام بردارند و بر اساس نیازمندی های جامعه،  اهداف پژوهشی خود را  در جهت تبدیل علم به فناوری تعیین و برای حرکت موفق در این مسیر برنامه ریزی کنند.
رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور، با اشاره به نمونه موفق پژوهش های هدفمند در سیستم دفاعی کشور گفت: اگر امروز کشور ما جزیره ثبات در منطقه خاورمیانه است، بواسطه تلاش موفقیت آمیز دانشجویان داخلی در دستیابی به فناوری تولید تجهیزات دفاعی و نظامی است که این مهم باید در تمام  بخش های علمی، فرهنگی و اقتصادی کشور اتفاق بیفتد.
وی با اشاره به لزوم ایجاد یک رابطه محکم و اصولی بین نیازمندی ها و توانمندی های کشور گفت: شناخت درست نیازمندی های کشور و اولویت بندی آنها نخستین گام در جهت بر طرف کردن این نیازها است.
دکتر قدیانی با بیان اینکه وجود 4 میلیون 700 هزار دانشجو،120هزار عضو هیات علمی، 2700 مرکز آموزش عالی و  بیش  از  12 هزار فارغ التحصیل مقطع دکترا در کشور یک ظرفیت بسیار ارزشمند داخلی است تصریح کرد: چنانچه جوامع دانشگاهی ما به درستی از نیازمندی های بخش فناوری کشور آگاهی یابند، این ظرفیت در بین کارشناسان و متخصصان داخلی وجود دارد که با پشتکار نسل جوان و با انگیزه و مدیریت هدفمند فعالیت های پژوهشی، جایگاه کشور در عرصه تبدیل علم به فناوری را ارتقاء داده و نیازهای کشورمان را در بخش های مختلف مرتفع کنند.
رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور تصریح کرد: توجه ویژه به توانمندی های دانشجویان سخت کوش کشور و  تلاش برای دستیابی به یک هدف مشترک در قالب مدیریت دانش و فعالیت های علمی و پژوهشی  می تواند چرخ عظیم توانمندی های ایران اسلامی را به حرکت در آورده و توسعه همه جانبه کشور را تضمین کند.
وی با اشاره به جایگاه علمی دانشگاه صنعتی شریف در میان مراکز دانشگاهی بین المللی گفت: این دانشگاه بواسطه دستاوردهای ارزشمند در حوزه خدمات فنی و مهندسی و تلاش اثر بخش استادان برای ارتقاء سطح علمی کشور از جمله دانشگاه هایی است که در روند تحریم های نا جوانمردانه دشمنان در فهرست تحریم ها قرار گرفته بود و این بیانگر نقش مهم و فعالیت اثر بخش اساتید و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در راستای ارتقاء سطح علم و فناوری و رشد اقتصادی کشور است.
دکتر قدیانی همچنین به امکانات مناسب و رشد چشمگیر آموزش عالی در جزیره کیش اشاره و تاکید کرد: دانشجویان دانشگاه های کیش که در یکی از زیباترین مناطق جغرافیایی و مهمترین نقاط استراتژیکی کشور تحصیل می کنند با بذل توجه بیشتر به مقوله پژوهش و تولید علم به فناوری می توانند نقش موثری در رشد و توسعه علم و فناوری کشور ایفا کنند.
لازم به ذکر است مراسم جشن دانش آموختگی 128 تن از دانشجو یان پردیس بین الملل کیش دانشگاه صنعتی شریف پنجشنبه شب و در آستانه ولادت با سعادت حضرت ولی عصر (عج) با حضور حسن قشقاوی معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت خارجه، امام جمعه کیش، محمد فتوحی رئیس دانشگاه شریف، علی سلک غفاری رئیس دانشگاه پردیس شریف، معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه آزاد کیش، فرماندهان نظامی و انتظامی، رئیس شورای هماهنگی مواد مخدر کیش و خانواده های دانش آموختگان در پردیس بین الملل کیش دانشگاه شریف برگزار شد.

برچسب ها :