استاد ادبیات فارسی :شعر ناخودآگاه فرهنگ ایرانی است

 مدرس اسطوره ، شعر و داستان نویسی معاصر با بیان اینکه شعر ناخود آگاه فرهنگ ایرانی است و باید به آن توجه جدی شود افزود : شاعران برای سرایش اشعار باید به منابع مطالعاتی موثق مراجعه کنند .

امیر مرزبان شامگاه دو شنبه در محفل شعر و ادبی که به مناسبت ارتحال امام خمینی (ره) و وفات حضرت خدیجه (س) در فرهنگسرای سنایی برگزار شد، محافل ادبی کیش را نسبت به جلساتی که در شهرهای مختلف برگزار می شود پربار دانست و گفت : در هر موردی که شاعر یا نویسنده کار می کند نیاز به زمینه و پیش زمینه دارد ، نسل معاصر ادبیات ما به نسبت گذشته از سطح سواد ادبی کمتری برخوردارند ، امکانات وتجهیزات پیشرفته ، حوزه ادبیات و نشر را با تنبلی مواجه کرده است .
وی با بیان اینکه نسل 100 ساله ادبی در سراسر جهان و کشور کمتر سراغ پژوهش های ادبی و مطالعه می روند اظهار کرد : بیشتر شاعران بزرگ و مطرح حکیم بوده اند ، شاعرانی چون سعدی ومولوی .
این شاعر معاصر به آفت کم سوادی ناشی از دنیای مدرن اشاره کرد و افزود : بسیاری از شاعران برای بازسرایی به منابع موثق رجوع می کنند و مطالعه می کنند که این امر در شاعران امروزی کمتر دیده می شود.
مدرس اسطوره ، شعر و داستان نویسی معاصر با تاکید بر اینکه دنیا را باید با نگاه جمال و جلال نگریست گفت : در شعر خوانی و ادبیات این دو نگاه حاکم است ، برای سرایش اشعار جلالی باید با اندیشه ورود کرد و برای شعرگویی در مورد زیبایی و جمال از احساسات می توان بهره گرفت .
مرزبان افزود : شعر گویی برای ائمه اطهار (ع) و معصومین (ع) باید به گونه ای باشد که از جمال به گونه ای بسرائیم که به ساحت جلال برنخورد ، اینکه تا کجا باید شاعر ورود کند که اخلاق را رعایت کند و بی ادبی به ساحت معشوق نشود این امر نیازمند تحقیق است .
این شاعر معاصر با بیان اینکه شاعران معاصر برای ورود به این دو ساحت ( جمال و جلال ) با اشکالات و خلطهایی مواجه هستند افزود: در سرایش اشعار در کنار توجه به احساسات باید درست ببینیم ،باید ویژگی ها و ' آن ' را دید ، شاعر ' آن ' را ازجمال می گیرد و رسیدن به ' آنات ' نیازمند مطالعه است ، چه شاعر آئینی ، چه عاشقانه سرا و چه طنز پرداز باشید باید بخوانید و مطالعه کنید ، مطالعه تحقیق در حس و اندیشه است .
به گزارش ایرنا ، این استاد ادبیات فارسی با بیان اینکه شعر در روزگار ما سرسری شده و تاثیر گذار نیست اظهار کرد: شاعران ما دیوان های گذشتگان را با نگاه امروزی مطالعه نمی کنند و تحقیق و مطالعاتی در مورد پدیدار شناسی اشعار شاعران انجام نمی دهند .
وی با بیان اینکه می توان امروزی و پدیدار شناسانه به شعر گذشته نگاه کرد،گفت: بسیاری از شاعران اشعاری سروده اند که بیانگر وقایع مهم تاریخی چون کشتگان کربلاست که می توان با نگاه امروزی به آن نگریست .
مرزبان تصریح کرد : سخن گفتن ما موزون است ، در طول تاریخ هیچ فرهنگ و زبانی نبوده است که عرفان ، حکمت و فلسفه و تمام مفاهیمی که می توان آن را به نسل های بعدی منتقل کرد با زبان ادبیات و شعر منتقل شده باشد .
وی اضافه کرد : تمامی کتب های علمی ما زبان ادبی دارند ، شعر ناخود آگاه فرهنگ ایرانی است که باید جدی گرفته شود ، چه شاعر آئینی باشید و چه در گونه های مختلف کار کنید باید به این ناخود آگاه توجه کنیم و از تنبلی و بیسوادی در این مسیر پرهیز کنیم .
نغمه مستشار نظامی شاعره معاصر نیز در این محفل ادبی گفت : محافل ادبی که تا کنون با موضوع حضرت خدیجه (س) در کشور برگزار شده اندک است ، این محفل ادبی به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی منطقه آزاد کیش و فرهنگسرای سنایی برگزار و اشعار خوبی توسط شاعران کیش در این ارتباط سروده شده است .
وی سرایش شعر آئینی را عرصه مقدسی دانست و گفت : برای شعر گویی در این زمینه باید به منابع موثق مراجعه کرد و با وضو وارد شد .
این شاعره معاصر تاکید کرد: در سرایش شعر یا نگارش مطالب ادبی نباید از احادیث یا روایاتی که سندیت ندارند و یا برپایه شنیده ها و احساسات بیان می شود استفاده شود ،اینکار شاید به نوعی تحریف و یا بی ادبی به ساحت معصومین (ع) باشد.
وی در این برنامه به قرائت شعری با عنوان حضرت خدیجه (س) پرداخت .
این نشست که از ساعت 21:30 تا 23:30 برگزار شد با شعر خوانی تعدادی از شاعران کیش در وصف امام راحل و حضرت خدیجه (س) پایان یافت.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.