دسته: فرهنگی و هنری

رئیس پژوهشکده علوم شناختی:امروزه مغز برتر عامل اقتدار و ثروت ملی است

 رئیس پژوهشکده علوم شناختی گفت: زمانی وسعت و جمعیت برای اقتدار کشورها مهم بود اما امروزه داشتن مغز برتر عامل اقتدار و ثروت ملی به حساب می آید.

نخستین همایش 'معرفی مدرسه تابستانی مغز من در ایران' روز چهارشنبه با محوریت بررسی موضوعات چرا آموزش مغز مهم است؟ ،چگونه با آموش می شود تغییرات ساختاری در مغز ایجاد کرد با حضور دو تن از استادان دانشگاه کشور در پردیس دانشگاه صنعتی شریف در کیش برگزار شد.
در این همایش در مورد جایگاه مطالعات و ارزش تربیت مغز و اینکه چگونه با آموزش می شود تغییرات ساختاری در مغز ایجاد کرد ؟ مطالبی توسط استادان دانشگاه ارائه شد .
رئیس پژوهشکده علوم شناختی یکی از استادان مدعو به این همایش با طرح این سئوال که آیا تاکنون حال مغز خود را پرسیده ایم اظهار کرد: در دنیا یک دهه است که بصورت جدی حال مغز را می پرسند اما این موضوع در کشور ما تاکنون پا نگرفته است .
حمیدرضا پوراعتماد افزود: علوم شناختی و مغز جز اولویت های علمی و استراتژیک دنیا است و گفته شده کشورهایی صاحب قدرت و ثروت خواهند بود که سرانه مغزهای برتر آنان بیشتر باشد .
وی گفت : برای داشتن قدرت و ثروت دیگر وسعت سرزمین و سرمایه مهم نیست بلکه داشتن مغز برتر عامل اقتدار و ثروت ملی است .
این استاد دانشگاه تصریح کرد : دنیا استراتژی های همچون جذب را در پیش گرفته است تا بتواند سرانه مغز برتر را به عنوان ثروت و اقتدارملی خود افزایش دهد.
وی اظهار کرد: استراتژی دنیا امروز این است که به دنبال تولید از طریق مطالعات ژنتیک و تربیت مغز کودکان و نوجوان هستند که برگزاری این مدرسه تابستانه در کیش نیز در همین راستا است .
پوراعتماد تصریح کرد : به دنبال این هستیم تا در این مدرسه تابستانی مغز با استراتژی، عملکردهای شناختی کودکان طبیعی را افزایش دهیم که سود این کار نخست به خود کودکان و بعد از آن به منطقه کیش و در نهایت به کشور خواهد رسید.
وی گفت: در کشورهایی که مطالعه میدانی در آنها انجام شده است 85 درصد مردم به این رسیده اند که رسیدگی به مغز همچون قلب باید در برنامه های نظام سلامت قرار بگیرد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه تا چه اندازه می توان مغز را تغییر داد، گفت: 75 درصد از رشد تکامل دستگاه عصبی بعد از تولد است که شبکه های عصبی را تشکیل می دهند و آنها به ما فرصت خواهند داد تا بتوانیم توجه و تمرکز کنیم و سخن بگویم.
وی اظهار داشت: با بررسی و نگاه انسان شناسی و مطالعه مغز مبانی عصب شناسی و انعطاف دستگاه عصبی نشان داد که تمامی کودکان یک در گران قیمت هستند .
این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه با تمرین می توان تغییرات اساسی در مغز ایجاد کرد افزود: تمرین ها برای هر کس متفاوت و هر کدام نسخه خود را دارد ، این تمرین ها باید مشخص و واضح باشد و انگیزه لازم در دورن فرد نیز وجود داشته باشد.

** مغز تا آخرین لحظه تغییر پذیر است
محمد علی مرادی مدعو دیگر و استاد دانشگاه تهران نیز در این همایش به قابلیت های شناخت و نحوه برداشت فرد از دنیا و اینکه نسبت به محرکه های رخ داده چه پاسخی دارند ، اشاره کرد و گفت : حافظه در آموزش و یادگیری کودکان تاثیر گذار است .
وی اظهار کرد:بیشتر خانواده ها به دنبال این هستند تا کودکان خود از پایه آموزشهای لازم را ببینند و مطالبی را فرا بگیرند اما زمانی که این افراد به صورت تستی به کنکور راه می یابند از حالت فعال خود خارج می شوند و دیگر حالت خلاقانه را ندارند.
مرادی افزود : تحقیقات نشان می دهد که در کودکان مشکل حافظه وجود دارد نه یادگیری و بسیاری از کودکان که مشکل یادگیری را دارند با مشکل حافظه روبرو هستند.
 وی به انعطاف مغز اشاره کرد و گفت: این سخن که تا سن 8 سالگی هر اتفاقی در مغز کودک ایجاد شود و بعد از آن دیگر اتفاقی رخ نخواهد داد اشتباه است زیرا در واقع مغز تا اخرین لحظه تغییر پذیر است .
همچنین ابراهیم رضوانی ،معاون فرهنگی اجتماعی منطقه آزاد کیش نیز در این نشست با بیان اینکه برخی از خانواده ها حساسیت خاصی برای فرزندان خود قائل هستند و برای آینده آنان تلاش می کنند افزود : منطقه آزاد کیش در تلاش است تا این نوع نشست ها و جلسات برگزار شود و خانواده ها از مسائل مطرح شده در ان بهره مند شوند.
نخستین همایش معرفی مدرسه تابستانی مغز من در ایران روز چهارشنبه با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی منطقه آزاد کیش،رئیس پردیس بین الملل دانشگاه صنعتی شریف و خانواده های کودکان 8 تا 12 سال در سالن مینوی پردیس بین الملل دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

برچسب ها :