منتقد ادبی : نویسندگان تشکل و اتحادیه صنفی ندارند

 منتقدادبی و نویسنده معاصر با بیان اینکه هیچ دادگاهی برای دفاع از حقوق مولف در کشور وجود ندارد گفت : نویسندگان تشکل و اتحادیه صنفی ندارند.

محمد جواد جزینی پنجشنبه شب در حاشیه نشست نقد و بررسی مجموعه شعر ' سخت است قلم باشی و دلتنگ نباشی ' نوشته نغمه مستشار نظامی از شاعران معاصر کشور و به مناسبت 14 تیرماه گرامیداشت روز قلم با تکریم این روز و جایگاه نویسندگان افزود: در روزی که به نام اهل قلم نامگذاری شده است سخن گفتن از وضعیت قلم و نویسندگی کار دشواری است.
وی در خصوص وضعیت نویسندگی و اهالی قلم در کشور گفت: بسیاری از مردم آنقدر که بازیگران سینما و خوانندگان رامی شناسند با اهالی قلم و فکر آشنا نیستند که شاید یکی از دلایل آن عملکرد بخشی از مدیریت فرهنگی است.
این نویسنده معاصر تصریح کرد: بسیاری از مطالبات نویسندگان محقق نشده است، امروز نویسندگان ما اتحادیه و تشکل صنفی و بیمه ندارند.
وی اظهار کرد:تمامی شغل ها دارای کد هستند اما نویسندگی در فرهنگ نظام اداری کشور جایگاهی ندارد، نویسندگی به عنوان شغل شناخته نمی شود و تا نویسنده به معنای کامل شناخته شود احترامی برای آن نخواهد بود.
این مدرس داستان نویسی درباره وضعیت نویسندگی در اروپا پرداخت و گفت: نویسنده کسی است که از راه قلم امرار معاش کند این درحالی است که در کشور هیچ یک از نویسندگان در این تعریف نمی گنجند چرا که این حرفه درآمدی ندارد.
وی دلیل این موضوع را نبود قانون کپی رایت و رعایت نکردن حقوق معنوی مولفان دانست و گفت :آثار بسیاری ازنویسندگان و شعرا درسینما و تلویزیون تبدیل به فیلم و یا برنامه می شود بدون آنکه نویسنده یا شاعر خود بداند.
جزینی با بیان اینکه هیچ دادگاهی برای دفاع از حقوق مولف وجود ندارد و نمی توان اعتراض کرد افزود: در کشور حقوق معنوی نویسندگان و اهالی قلم به رسمیت شناخته نمی شود.
وی با ابراز تاسف از اینکه در کتابخانه های برخی مدارس و مراکز کتابهای نویسندگان خارجی بیش از آثار داخلی به چشم می خورد اظهار کرد: زمانی که نشر خارجی در کشور نیاز به مجوز نداشته باشد و به راحتی ترجمه شود دیگر جایی برای آثار نویسندگان و تالیف داخلی وجود نخواهد داشت.
این منتقد ادبی با تاکید بر اینکه ترجمه از تالیف سه برابر پیشی گرفته است گفت : بازار برای ناشران آثار ترجمه مجانی است و ضرر آن متوجه نویسنده تولیدگر است.
وی تصریح کرد: اگر نویسندگان دارای اتحادیه صنفی باشند می توانند دغدغه های صنف خود را از مدیران فرهنگی مطالبه کنند.
جزینی اظهار کرد: یکی از لطف های که امروز به نویسندگان می شود این است که پس از مرگ در قطعه هنرمندان دفن خواهند شد.
وی حال نویسندگان و اهالی قلم را خوب ندانست و گفت : روز قلم روزی است که احترام نویسنده و اثر حفظ شود.
به گزارش ایرنا ،نشست نقد و بررسی مجموعه شعر ' سخت است قلم باشی و دلتنگ نباشی ' نوشته نغمه مستشار نطامی پنجشنبه شب با حضور معاون و مدیرفرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش ، رئیس فرهنگسرای سنایی و جمعی از نویسندگان و شعرا و علاقه مندان به شعر و ادب در فرهنگسرای سنایی برگزار شد.
14 تیرماه در تقویم کشور به نام روز قلم نامگذاری شده است .

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.