دسته: فرهنگی و هنری

دومین همایش از سلسله همایش های کیش پژوهی به مناسبت فرا رسیدن روز ملی خلیج فارس در موزه مردم شناسی بومیان کیش برگزار شد.

به گزارش یکشنبه شب در این مراسم گفت: ایرج افشار سیستانی مورخ برجسته کشور با بیش از نیم قرن تحقیق و پژوهش در زمینه های ایران شناسی، تاریخ، فرهنگ، زبان شناسی و مردم شناسی ، آثار ارزشمندی برای فرهنگ و تاریخ کشور بر جای گذاشته است.
سعید پورعلی افزود: خودباوری علمی و اعتماد به نفس و همچنین آرمان خواهی در عرصه پژوهش و تحقیق از تاکیدات و کلیدواژه های این استاد گرانقدر به دانشجویان است.
وی با اشاره به وقف کتابخانه تخصصی ایران شناسی در منطقه زاهدان در 26 آبان ماه سال 1388 توسط افشار سیستانی گفت: یکی از افتخارات دانشگاه زاهدان کتابخانه تخصصی ایران شناسی است که حاصل سال ها تلاش و جمع آوری کتب معتبر در این حوزه است.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، استفاده از واژه مجعول خلیج عرب توسط برخی کشورها در سال های اخیر را برهم ریختن مرز میان اخلاق و سیاست دانست و تصریح کرد: مرز بین اخلاق و سیاست زمانی به هم می ریزد که عده ای خام پرورانه سودای چنگ اندازی به محکمات تاریخ را در ذهن می پرورند که یکی از این خام پروری ها را در منطقه شاهد هستیم.
پورعلی با تاکید بر اینکه سیاست باید در مقابل تاریخ سرتعظیم فرود آورد، تاکید کرد: منطق تاریخ منطق هویت است و منطق سیاست منطق نفی، سیاست در مقابل تاریخ باید مؤدب باشد زیرا چنگ انداری سیاسی به محکمات تاریخی ، ثمره ای جز ایجاد تنش در منطقه ندارد.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی به منطقه قدرتمند فکر می کند نه به کشور قدرتمند گفت: اگر بخواهیم در گوشه گوشه خاورمیانه راهی برای برون رفت از تنشهای موجود بیابیم باید به منطقه قدرتمند فکر کنیم و منطقه قدرتمند تنها در سایه همکاری، مشارکت جمعی و فهم متقابل مبتنی بر تاریخ منطقه شکل می گیرد.
در این مراسم ایرج افشار سیستانی نیز با اشاره به نگارش 40 کتاب در ارتباط با خیلج فارس و جزایر پیرامون آن افزود: کیش و دریای پارس، کیش مروارید خلیج فارس و هندورابی ، جزایر فارور و فارورگان مختص جزیره مرجانی کیش نوشته شده و کتاب های دیگر به شهرها و جزایر پیرامون خلیج فارس ارتباط دارد.
وی با تاکید بر اینکه هنوز در ابتدای راه هستیم خطاب به جوانان ایران اسلامی گفت: به جوانان توصیه می کنم خلیج فارس را پاس داشته و از هویت آن دفاع کنند.
همچنین در این مراسم آخرین اثر دکتر افشار سیستانی با عنوان ' کرانه های مکران دروازه ورود به اقیانوس هند است' با حضور شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل سنت کیش و معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش رونمایی شد .
این کتاب به زبان انگلیسی چاپ و آماده توزیع در خارج از کشور است.
داستان خوانی فریده ترقی از نویسندگان ساکن جزیره کیش بخش دیگری از این مراسم بود وی که از هنرجویان انجمن داستان نویسی کیش است بخشی از اثر خود با عنوان ' پشتیبان ' را که داستان کوتاه برگزیده جشنواره ملی خلیج فارس است برای حاضران در مراسم قرائت کرد.
این داستان برگرفته از مجاهدتهای ' رئیس علی دلواری ' از قهرمانان مبارز شهر دلوار است که در راه مبارزه با انگلیسی ها به شهادت رسید.
ایرج افشار سیستانی جامعه شناس و ایران شناس ، متولد سال 1319 در زابل است که تاکنون 12 بزرگداشت ملی برای این چهره نامی برگزار شده است.
افشار سیستانی که لقب پدر خلیج فارس شناسی را گرفته تاکنون 120 عنوان کتاب را به رشته تحریر درآورده است و برای نگارش این کتابها که اغلب در زمینه تاریخ جوامع و ایران شناسی است سفرهای میدانی به آمریکای شمالی، کانادا، هندوستان، ایتالیا، انگلستان، تایلند و سنگاپور داشته است.
' دانشنامه آیین ها، جشن ها و هنرهای مردم ایران تازه ترین کتاب افشار سیستانی است.

برچسب ها :