همایش داستان عاشورایی با نام واقعه در واقعه در مرکز همایش‌های بین المللی کیش برگزار شد.

این نشست علمی تخصصی با هدف بررسی جایگاه ادبیات داستانی واقعه کربلا در ادبیات داستانی کشور و  شناخت و بهره گیری از ظرفیت های این  حماسه بزرگ و تاریخی در زمینه داستان نویسی  برگزارشد .
محمود حکیمی شاعر و روزنامه‌نگار به زوایای  گوناگون واقعه کربلا اشاره کرد و گفت:  واقعه عاشورا یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین واقایع تاریخی  است و نقش تاثیر گذاری در گرایش افراد  به مذهب شیعه  در طول تاریخ داشته است.
سید مهدی شجاعی نویسنده و روزنامه نگار با اشاره به نقش  وتاثیرگذاری واقعه  عاشورا در حوزه های مختلف فرهنگی ،هنری در طول تاریخ و اقتباس هنرمندان از این واقعه بزرگ تاریخی در خلق آثار ماندگار، گفت: واقعه عاشورا  داستانی است که نویسنده آن خداوند و قهرمانش حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) است .
وی با بیان اینکه این حادثه عظیم تاریخی از نگاه داستان نویسی اثری شگفت انگیز است افزود: واقعه کربلا  از وجوه مختلف فرهنگی ،تاریخی ، هنری، انسان شناسی ،خداشناسی ،دارای ظرفیت های فراوان است و می تواند به عنوان منبعی الهام بخش در اختیار هنرمندان و نویسندگان قرار گیرد.
سید مهدی شجاعی درون مایه های بیشمار ،کنش ها و واکنش ها فراوان  میان عناصر داستان ،گره افکنی، روابط علی و معلولی  ،ترتیب و توالی ،شخصیت پردازی ، حضور شخصیت ها در سنین مختلف  و از ادیان مختلف ، نقطه شروع اوج و پایان تاثیر گذار را از جمله عناصر منحصر به فرد در این واقعه بزرگ تاریخی عنوان کرد.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد هم در این نشست با بیان اینکه غنای مفهومی   حماسه کربلا  به اندازه ای  است که پژوهشگران در پژوهش های خود می توانند مفاهیم و پیام های جدیدی از این واقعه دست پیدا کنند و این مفاهیم می تواند دستمایه مناسبی برای هنرمندان برای خلق آثار فاخر و تاثیر گذار قرار گیرد.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.