در عصر حاضر یکی از مهمترین صنایعی که به عنوان صنعتی درآمدزا توجه اکثر سرمایه گذاران بخش خصوصی و فعالان اقتصادی و حتی دولتمردان و حاکمیت را به خود اختصاص داده صنعت گردشگری است. این صنعت در برخی از کشورها...

در عصر حاضر یکی از مهمترین صنایعی که به عنوان صنعتی درآمدزا توجه اکثر سرمایه گذاران بخش خصوصی و فعالان اقتصادی و حتی دولتمردان و حاکمیت را به خود اختصاص داده صنعت گردشگری است. این صنعت در برخی از کشورها در رتبه اول قرار دارد به طوری که بخش درآمدزایی آن کشور را در بر میگیرد. ارزیابی دقیق درآمدها و هزینه های جهانگردی در یک کشور ضرورت تعریفی روشن از جهانگردی و جهانگرد را نشان می دهد. در سال 1937 هیات کارشناسان آمار جامعه ملل در جهت تعریف جهانگرد گام برداشت. صنعت توریسم و جهانگردی در ایران از نظر تنوع اقلیمی، فرهنگ و تاریخ کهن وجود آثار باستانی و مراکز دیدنی جزء دهمین و یا به روایتی پنجمین کشور دنیاست .
بر اساس داده های آماری حجم پولی که از راه گردشگری در طول یک سال در جهان جا به جا میشود ، حدود 5.2 برابر درآمد سالانه کشورهای عضو اوپک از محل فروش نفت است و سهم ایران یک دهم درصد است.
در آستانه هزاره سوم، صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی در بیشتر کشورها به شمار می رود. در حال حاضر اقدامات وسیعی در جهت توسعه این صنعت در بسیاری از کشور ها آغاز شده که ایران به لحاظ جاذبه های گردشگری یکی از15  کشور اول جهان محسوب میشود؛ اما درآمد حاصل از جهانگردی بسیار اندک است. بطور کلی صنعت گردشگری علاوه براشتغالزایی باعث رونق اقتصادی نیز میشود. جزیره کیش از هزاران سال پیش مسکونی بوده و در نخستین سال های پیروزی انقلاب اسلامی موضوع از سرگیری بهره برداری از تاسیسات  جزیره کیش در دستور کار شورای انقلاب قرار گرفت. گردشگری کیش علاوه بر این، موجب ارتقا صنعت گردشگری در کشور گردیده و بطور غیر مستقیم و با اثرگذاری بر متغیرهای کلان اقتصادی منجر به توسعه اقتصادی بیشتر در کشور شده است.
به صورت تحلیلی سهم جزیره کیش در گردشگری و توسعه اقتصادی در  کشور ارتقا یافته اما هنوز این جزیره به جایگاه شایسته خود در این زمینه دست نیافته است .  این در حالی است که در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی این جزیره در طی سالها  با نوسانات زیادی مواجه بوده است.
مهرداد تاوتلی کارشناس ارشد گردشگری در یادداشتی در این خصوص نوشت:
"در حال حاضر شرط حیات کیش وابسته به احیای صنعت گردشگری است. کشور ما ، جوامع  و منطقه ها به صورت فزاینده ای به این حقیقت پی برده اند که برای حفظ وضعیت اقتصادی خود باید ابتکار عمل به خرج دهند و در صدد یافتن راه های تازه ای برآیند. اگر چه در منطقه های مختلف شرایط متفاوت است ولی همواره صنعت توریسم عاملی برای بهبود وضع اقتصادی می باشد.
در حقیقت میتوان گفت که خواسته یاناخواسته بازاری با رقابت کامل در این صنعت شکل گرفته که دولت ها و سازمان هایی میتوانند در این میدان به حیات خود ادامه دهند که اولا قابلیت ها و ظرفیت های افزایش یابنده داشته باشند و ثانیا بتوانند با درک عمیق مفاهیم کیفیت در رقابت با اتخاذ مناسب ترین سیاست ها ، راه رشد و ترقی را هموار سازند."
با توجه به اظهارات فوق الذکر ، درحال حاضر جزیره کیش نیاز به فضاهای مناسب و جاذبه هایی متفاوت دارد تا با جذب گردشگری به اشکال گوناگون بتواند نقش عمده و کلیدی در اقتصاد کشور را ایفا کند.
بانگاهی به شرایط کنونی کیش در می یابیم با این که  تا به امروز تلاش های زیادی برای رونق کیش  انجام گرفته است ولی هنوز از ظرفیت های لازم در جذب گردشگر و بعد اقتصادی به شکل درست و هدفمند استفاده نشده ، بنابراین نیاز است با برنامه ریزی های بیشتر  از سوی دولت و بخش خصوصی تعاملی در هرچه بهتر شدن شرایط گردشگری و اقتصادی  ایجاد شود. خوشبختانه به جرات میتوان گفت  کیش شاید از معدود مناطقی است که پتانسیل بالایی از نظر جذب سرمایه گذاریهای بخش خصوصی دارد. در واقع سرمایه گذاران در کیش جهت آبادانی و رونق بخشی در این مورد نسبت به دیگر مناطق پیشرو هستند.
با نگاهی اجمالی به جزیره کیش میتوان حضور فعال و خلاقانه ی پروژه های مختلف را دید. پروژه های اجرا شده یا در دست اجرای زیادی است که با حمایت و برنامه ریزی های مدون میتوانند بخش عظیمی از سرمایه را در حوزه ی گردشگری تامین نمایند. به طور مثال پارک تفریحی دلفین کیش یکی از مراکز بسیار دیدنی و مورد توجه گردشگر است که در حال حاضر بخش عمده ای از جذب گردشگر را به خود اختصاص داده و همچنین  پروژه های مشابه دیگر . در سالهای اخیر شاهد پروژه ها و مال های ویژه ای تا به امروز در جزیره ی کیش هستیم که هر کدام در جایگاه خود میتوانند کمک شایانی به حوزه های مختلف داشته باشند.  
پارک آبی کیش که در حال ساخت است جاذبه ای نوین را با موضوع راز قلعه خورشید ارائه خواهد داد که در جایگاه خود بسیار ارزشمند می باشد. در کنار تمام این مراکز مفرح و دیدنی پروژه ای را میبینیم که در شرقی ترین ساحل مرجانی کیش در حال احداث است. مجموعه ای تجاری- تفریحی که با دقت نظر و بررسی های دقیق بر فضای حاکم بر گردشگری و اقتصاد کیش و با توجه به کشور هایی با  جذب گردشگر ی بالا ، میتواند رقیب سرسختی برای آنها باشد.
در حال حاضر و با توجه به امکانات بالقوه در کیش میتوان گفت که پروژه ی تجاری-تفریحی میکامال فاتح قلب گردشگری در کیش خواهد بود. و این میسر نمیگردد مگر  با دقت نظر در مورد خواستها و نیازهای کیش و توریسم که خوشبختانه  توانسته بخش عمده ای از آن  را فراهم سازد. با در نظر گرفتن  این که کیش دارای فضاهای سنتی و تاریخی است حضور این پروژه با فضایی مدرن میتواند اقناع کننده ی روح گردشگر با هر سلیقه ای باشد. امروزه مردم با فناوری های روز بسیار سروکار دارند بنابراین این مجموعه تا حد امکان میتواند فضایی مناسب برای آنان ایجاد کند.
برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب و ارتقا سطح کیفی ، سرمایه گذاران باید بتوانند با در نظر گرفتن تمام جوانب به گونه ای سرمایه گذاری کنند تا ابعاد مختلف جامعه اعم از اقتصادی،گردشگری،فرهنگی، اجتماعی را در بر گیرد.
مجموعه تجاری-تفریحی میکامال از زمان  پی ریزی تا کنون فرآیند فنی و مهندسی چشمگیری را طی کرده است که هر بخشی از آن میتواند رزومه ای پر جاذبه و علمی در نوع خود باشد. در پروسه ی ساخت این سازه ی عظیم بتنی بازدید های مختلفی توسط اساتید مجرب و مطرح علمی  داخلی و خارجی صورت گرفته که بسیار قابل توجه می باشد. در کنار تمام امکانات مفید در این مجموعه تله کابین ساحلی میکا با چشم اندازی خاص جلوه گری میکند.
باید در نظر داشت که با ایجاد این نوع امکانات تفریحی میتوان امیدوار بود که روند رو به رشدی را در جزیره کیش داشته باشیم که کاملا کارشناسانه صورت گرفته است.وجود این نوع مراکز و همچنین وجود دیگر مراکز و تفریح گاه ها و مراکز دیدنی این اجازه را به گردشگر میدهد که به راحتی با سلیقه خود هر مکانی را انتخاب کرده و لذت ببرد و با صرف وقت و هزینه لحظات خوبی را در کیش تجربه کند.مراکز تفریحی،کلوپ های غواصی،پارک آبی، پارک تفریحی دلفین و امثالهم میتوانند نوید بخش آن باشند تا در آینده ای نه چندان دور  شاهد تحولی مهم و شگرف در کیش باشیم.
یکی از مهمترین تغییرات ظاهری توزیع خرده فروشی اقتصادی در چند سال اخیر، رشد و گسترش مراکز خرید و مال های تجاری در کشورهای پیشرفته دنیاست، توسعه ی این نوع مراکز در ایران نیز با شدت پیش می رود. به گفته کارشناسان ، توسعه ی مال ها موجب تقویت فضاهای عمومی می شود. و مردم میتوانند اوقات فراغت خود را در این مراکز سپری کنند. در واقع هدف اصلی مدیریت مال، طراحی یک برنامه بازارسازی و شخصیت سازی تجاری برای مال بر اساس ساختار جمعیتی و موقعیت محلی-منطقه ای است که یک مجموعه در آن ساخته می شود.در این برنامه ها به رفتار شناسی وروانشناسی مخاطبان پرداخته شده و بر اساس سطح درآمدی و سنجش وضعیت سایر رقبای مال، مطالعات عمیق بازار شناختی صورت می گیرد تا ضمن شناسایی الگوها و عادات خرید ساکنان منطقه و همچنین حوزه جغرافیایی که به عنوان حوزه نفوذ و بازار هدف مال تعریف می شود؛ نیازها و کمبود های آن نیز شناسایی می شود. در حال حاضر پروژه میکامال با توجه به شناخت تجاری سازی در کیش و فضای مدرن گردشگری که در کشورهای پیشرفته و همچنین کشور های حوزه خلیج فارس و ترکیه ایجاد شده، میتواند بخش قابل توجهی از توریسم را به خود اختصاص دهد،این در حالی است که  اگر بخش دولتی بتواند با برنامه های مدون از این پروژه های خاص حمایت های لازم را داشته باشد مسلما به موفقیت های خوبی دست خواهیم یافت؛ در واقع میکامال پروژه ای عظیم و کلان است  که دارای بهترین فضاهای تجاری و تفریحی بوده و مسیر گردشگران را به سمت جزیره ی زیبای مرجانی سوق می دهد. این پروژه نه تنها میتواند تامین کننده نیازهای گردشگران داخلی باشد بلکه قدرت جذب گردشگر خارجی را هم میتواند فراهم نماید. با نگاهی به پروژه تله کابین میکا و حضور و همکاری شرکت سوییسی و بین المللی BMF حضور گردشگران خارجی به صورت مداوم دور از ذهن نیست. شرکت BMFسوییس یکی از شرکت های مطرح و پیشرو در زمینه سیستم های کابل هوایی و نقاله و فعالیت های مشابه در جهان است؛  و بیش از 50 سال سابقه فعالیت گسترده در سطح جهان را دارد، اینک پروژه میکا را یکی از بهترین پروژه ها در کارنامه  کاری خود می داند.
این تله کابین دارای 3 ایستگاه و7 دکل است که از اسکله تفریحی تا بام طبقه چهارم میکامال بوده که ایستگاه میانی تنها جهت تغییر مسیر ایجاد شده است. این پروژه دارای 22 کابین مدرن است که دو کابین آن VIPبوده و همچنین تمام کابین ها مجهز به سیستم های خنک کننده- ارتباط رادیویی با ایستگاه ابتدایی و انتهایی- سیستم ذخیره انرژی توسط باطری- نورپردازی داخلی و خارجی در شب- پخش موسیقی و مانیتور تبلیغاتی- ارتباط بی سیم به صورت رفت و برگشت با ایستگاه در مواقع ضروری است. تله کابین میکا در ارتفاع 32 متری از سطح زمین در مسیری 3000 متر با کابین های 8 نفره خواهد بود. از نکات حائز اهمیت این است که این تله کابین ساحلی به علت نزدیکی به دریا با دقت نظر و تجهیزات منحصر به فرد ایجاد شده و با توجه به این که کیش دارای ارتفاعات نیست به گونه ای ساخته شده تا بتوان چشم انداز زیبایی از جزیره و دریا را به طور همزمان داشته باشد.با در نظر گرفتن این که مسیر تعیین شده مکانی کاملا تفریحی است گردشگران میتوانند از تله کابین به جای خودرو استفاده کنند که این خود باعث سهولت در تردد شده و از ترافیک احتمالی در سطح شهر جلوگیری می نماید.

در حال حاضر کلیه دکل ها نصب شده که مرحله آخر آن با نصب کوتاهترین و بلندترین دکل در نیمه مرداد ماه  پایان پذیرفت.
لازم به ذکر است که در تمام طول عملیات نصب هر 7 دکل ،سه تیم متخصص شامل تیم شرکت BMF، تیم متخصص ایرانی و تیم استاندارد به صورت مداوم در تمام مراحل حضور داشتند. شرکت BMF دارای 17 استاندارد ENمی باشد که یک استاندارد روتین برای این کار بوده که این تعداد استاندارد با استانداردهای ایران مطابقت داده شده است.
در اغلب پروژه های مطرح در سطح دنیا شاهد آن هستیم که هریک دارای وجه تمایزی هستند که میتواند به تنهایی جاذبه های متعددی را داشته باشد. تله کابین میکا هم از این قاعده مستثنی نبوده و نکات خاصی را در خود نهفته دارد که برای اهل فن میتواند بسیار قابل توجه باشد. به عنوان مثال میتوان گفت که عملیات فوندانسیون  به لحاظ فنی و مهندسی و تکنیکی همیشه برروی زمین انجام میشود، در حالی که این موضوع در مورد تله کابین میکا کاملا متفاوت است و سازه ی عظیمی که ایستگاه نهایی تله  کابین است برروی سقف طبقه ی چهارم مجموعه انجام شده است که این امر برای کارشناسان و صاحبنظران بسیار مورد توجه و تحسین برانگیز بوده است.
شاید این سوال پیش آید که وجود تله کابین برروی سقف میکا ایجاد لرزش واصوات زیادی خواهد کرد؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که خوشبختانه کارشناسان با بررسی دقیق این موضوع، اقدامات لازم را انجام داده اند و در این خصوص یکی از شرکت های مطرح آلمانی به نام  G+Hبه صورت کاملا حرفه ای پیشگیری های لازم را انجام داده است.
باید اذعان داشت که مسئولین امر تمام تلاش خود در جهت افزایش سرمایه ملی کشور انجام داده و میدهند ولی بخش خصوصی هم باید تلاش خود را داشته باشد . در جزیره زیبای کیش بخش خصوصی با تمام توان تلاش میکند تا این جزیره زیبا را به درجه ای برساند که بتواند قطب مهم گردشگری در کشور باشد.
باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی که فرمودند: " اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید میتواند تعیین کننده ی رشد و شکوفایی کشور باشد."
بنابراین میتوان اینگونه دید که سرمایه گذاران توانستند با تمام شرایط تحریم و سختی ها مقابله کرده و کشور را به سمت رشد و شکوفایی سوق دهند. مجموعه ها و پروژه ها و برنامه ریزی های درست و دقیق از جمله میکامال ، پارک آبی و ... توانستند سدهای تحریم را شکسته و چشم اندازی مفید و روشن را ایجاد نماید.
با مدرنیزه شدن کیش صنعت گردشگری دستخوش تحولات چشمگیری خواهد بود که با حضور گردشگران میزان رضایتمندی آنان باعث بهبود اقتصاد گردشگری شده و کیش میتواند بخش عمده ای از سرمایه و اقتصاد کشور را برعهده گیرد البته اگر همه مسوولین امر با اتحاد و انسجام و طبق گفته رهبر عزیزمان فعالیت کنند.
سرمایه گذاران کیش که در مصداق شیواتر میتوان آنان را کارآفرینان به حقی نام برد که دلسوزانه برای رونق کشورشان تلاش کرده تا جوانان دانش آموخته به فراخور شرایط خود به فعالیت بپردازند. در شرایطی که جهان دستخوش تغییر و تحول بسیار است ، در جنوبی ترین قسمت کشور عزیزمان مردانی غیرتمند هستند که با تلاش و کوشش در صدد هرچه بهتر شدن این خاک پاره مرجانی بوده و مانند مرواریدی غلطان در دستان توانمندشان از آن حمایت و پاسداری می کنند.

برچسب ها :

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.