دسته: گردشگری

 توسعه جزیره هندورابی، آغازی برای آبادانی جزایر کشور

 توسعه جزیره هندورابی آغازگر آبادانی سواحل و جزایر کشور در مسیر تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.

 به نقل از تیتر شهر، شکل گیری بسیاری از تمدنهای بشری در کنار دریا بیانگر اهمیت این ظرفیت طبیعی در رونق اقتصادی کشورها است.
کشور ما نیز به لحاظ برخورداری از سواحل در وضعیت خوبی به سر می برد اما این مزیت تا پیش از تدوین برنامه ششم توسعه و دستور مقام معظم رهبری در خصوص توسعه و آبادانی سواحل کمتر مورد توجه قرار گرفته بود.
در پی منویات رهبر معظم انقلاب در برنامه ششم توسعه،  آبادانی سواحل کشور و بهره گیری از ظرفیت های سواحل و جزایر به عنوان یکی از برنامه های دولت برای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد.
خلیج فارس دارای 20 جزیره است که  11 جزيره داراي سكنه و 9 جزيره فاقد سكنه اند و در اين بين كوچكترين آنها جزيره فارسي با 25 كيلومتر مربع و بزرگترين آنها قشم با 1491 كيلومتر مربع است.
جزاير ايراني خليج فارس ويژگي‌هاي متفاوتي نسبت به هم دارند به همین دلیل نیاز است بر اساس ویژگیهایشان در خصوص آنها برنامه ریزی شود.
جزیره کیش به واسطه ماموریت محوله از سوی دولت نخستین منطقه آزاد گردشگری کشور است و بر همین اساس طرح جامع این جزیره در زمینه توسعه گردشگری تدوین و اجرایی شده است.
موفقیت کیش در عرصه گردشگری دولت را بر آن داشت از این تجربه موفق برای توسعه دیگر جزایر بهره برد.
در سال 1389 جزیره هندورابی به منطقه آزاد کیش الحاق شد این جزیره با ۲۲٫۸ کیلومتر مربع مساحت، در 28 کیلومتری جزیره کیش واقع شده و در سال 89 دارای حدود 70 نفر سکنه بود که از حداقل امکانات رفاهی و زیر ساخت ها هم بی بهره بودند.
در سال 93 با وجود گذشت بیش از سه سال از الحاق هندورابی به کیش این جزیره همچنان از امکانات رفاهی و برنامه توسعه برخوردار نبود.
با سفر دکتر روحانی به جزیره کیش و بازدید از جزیره هندورابی دستور توسعه این جزیره توسط رییس جمهور صادر شد. طرح توسعه هندورابی به عنوان نخستین جزیره پس از پیروزی انقلاب اسلامی در برنامه سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفت تا با توسعه گردشگری به یکی از ظرفیت های ارزشمند اقتصادی کشور تبدیل شود.
توسعه هندورابی با رویکرد حفظ محیط زیست آغاز شد و قرار شد این جزیره به عنوان جزیره آرامش وارد عرصه گردشگری شود. با این تفکر طرح جامع جزیره هندورابی به دست متخصصان و کارشناسان حاذق داخلی و خارجی تدوین شد تا جزیره هندورابی بر اساس برنامه ای هدفمند با ایجاد ساختارهای گردشگری وارد چرخه اقتصادی کشور شود.
ایجاد زیر ساخت ها اولین گام در معرفی یک منطقه است. با این هدف فرودگاه و بندر هندورابی با تاکید بر حفظ محیط زیست آماده شد تا اولیه ترین امکانات تردد گردشگران در این جزیره مهیا شود.
تامین آب و برق نیز از جمله زیر ساخت هایی است که علاوه برتامین رفاه خانواده های ساکن در هندورابی لازمه توسعه گردشگری و به عنوان زیر ساخت این صنعت مطرح است.
اما در تمام این ساخت و سازها حفظ محیط زیست محور اصلی برنامه ها بود زیرا هندورابی مقرر شده به عنوان جزیره آرامش و با رویکرد اکوتوریست توسعه یابد.
در توسعه این جزیره عدم بکارگیری آلاینده های زیست محیطی تا آنجا پیش رفته که تمامی مصالح بکار گرفته شده در این جزیره مرجانی با رویکرد حفظ محیط زیست بدون آلاینده های کربنی است.
جابجایی بیش از 60 هزار قطعه مرجان در مسیر احداث بندر این جزیره نیز شاهدی بر این ادعاست که با وجود افزایش زمان ساخت پروژه،  اما بدلیل اهمیت حفظ این طبیعت بکر و زیبا در روند توسعه هندورابی مد نظر قرار گرفت و اجرایی شد.
نکته جالب توجه در رعایت دقیق مسائل زیست محیطی ساخت خیابانهای هندورابی بدون آلاینده های زیست محیطی و حتی  با حفظ فراز و فرود مسیرها است تا این جزیره آرام همچنان بکر بماند وگردشگر در سفر به این جزیره به دور از هیاهوی شهری، آرامش واقعی را تجربه کند.
امکانات اقامتی جزیره هندورابی شامل یک هتل و کمپ چادری، مجموعه پذیرایی هتل و یک چادر بزرگ پذیرایی، سافاری، تفریحات دریایی، باگی ، شتر سواری و دیگر امکاناتی است که اگر کمی با دقت به آن بنگریم متوجه این موضوع می شویم که هر آنچه در هندورابی مستقر شده بر مبنای گردشگری آرامش و اسکان موقت است.
کاری که در نوروز 96 شاهد آن بودیم و بسیار مورد استقبال واقع شد و شاید اگر شرایط جوی نامناسب نبود از نظر میزان استقبال گردشگران امروز شاهد یک رکورد در هندورابی بودیم.
بیش از یک هزار نفر در مدت 8 روز در قالب تورهای روزانه و تورهای اقامت شبانه از جزیره هندورابی دیدن کردند و به گفته بسیاری از گردشگران،  این سفر تجربه ای جالب برای رهایی از مشغله های زندگی و بهره گیری از مواهب طبیعی این جزیره بکر و دوست داشتنی برای رسیدن به آرامش بود.

برچسب ها :