وضعیت قرمز این روزهای صنعت گردشگری کیش به لطف جشنواره سرد و بی روح!!!

جشنواره تابستانه مثل همیشه پابرجاست اما یک چیز کم است. رونقی در بازار وجود ندارد. این را می‌توان از قیمت تورهای مختلف برای سفر به کیش دریافت. تورهایی که تا سال گذشته در همین ایام از مرز ۸۰۰ هزار تومان گذشته بود و به نوعی یا نرخ تورهای دبی و ترکیه رقابت میکرد

جشنواره تابستانه مثل همیشه پابرجاست اما یک چیز کم است. رونقی در بازار وجود ندارد. این را می‌توان از قیمت تورهای مختلف برای سفر به کیش دریافت. تورهایی که تا سال گذشته در همین ایام از مرز ۸۰۰ هزار تومان گذشته بود و به نوعی یا نرخ تورهای دبی و ترکیه رقابت میکرد این روزها به زحمت به ۴۰۰ هزار تومان در خوشبینانه ترین حالت میرسند اما بازهم مسافر چندانی تمایل به رفتن به این جزیره را ندارند.
آنطورکه شنیده ها حکایت دارد وضعیت اقتصادی کیش تعریفی ندارد. جزیره ای که اگر تمام اقتصاد کشور دچار مشکل بود اما رونقی نسبی در آن به چشم میخورد این روزها در رکود شدید فرو رفته تا جاییکه اغلب فعالان اقتصادی این جزیره به فکر بستن چمدان خود برای خروج از این جزیره و آغازی برای کسب وکاری جدید در جایی دیگر هستند!
هر چند که این شنیده ها کمتر به تایید مسوولان مناطق آزاد و حتی منطقه آزاد کیش می‌رسد اما گشتی کوچک در بازارهای این جزیره دراین روزها گویای همه چیز است.
از سویی دیگر خبر می‌رسد وضعیت بودجه ای منطقه نیز برای نوسازی جزیره هم مناسب نیست. آنطور که خبرها حکایت دارند در حال حاضر اغلب پیمانکاران فعال در این جزیره بیش از ۸ ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده اند. به عنوان مثال در حال حاضر از آذرماه سال گذشته تا کنون حقوق پیمانکاران و مشاوران پروژه های عمرانی جزیره کیش پرداخت نشده است. 
این درحالی است که همچنان فعالیت های توسعه ای دراین منطقه بدون پرداخت مبلغی ادامه دارد. به عنوان مثال کار احداث ترمینال مسافری فرودگاه کیش که به اذعان مسوولان پس از فرودگاه امام خمینی تهران بزرگترین فرودگاه محسوب میشود همچنان بدون پرداخت حقوق کارگران و پیمانکاران در حال انجام است. 
مدیرعامل منطقه آزاد کیش آبان‌ماه سال گذشته در حاشیه برگزاری نمایشگاه هوایی با بیان این که در بخش حمل و نقل سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای در حوزه بندری و فرودگاهی کیش انجام شده تاکید کرد: هم اکنون در حال احداث ترمینال مسافری فرودگاه کیش هستیم که پس از فرودگاه امام بزرگترین ترمینال است که برای ۴.۵ میلیون نفر مسافر طراحی شده است.
مونسان با اشاره به این که بیش از ۴ هزار میلیارد ریال در بخش فرودگاهی هزینه شده از به نتیجه رسیده ترمینال در سال ۹۶ (امسال) خبر داد و افزود:‌ در حال تعمیر روش و تعریض باند جنوبی فرودگاه کیش هستیم که پس از بهره‌برداری تنها باند استاندارد کشور است که هواپیماهای A۳۸۰ در آن می‌توانند نشست و برخواست کنند. 
در حالی طبق وعده مدیرعامل منطقه آزاد کیش باید هر لحظه در انتظار اعلام به نتیجه رسیدن ترمینال مسافری فرودگاه این جزیره و تعریض باند جنوبی فرودگاه بود که خبر می‌رسد پروژه‌های موردنظر در وضعیت نامناسبی به سر می‌برند و روند ساخت و ساز آنها کُند شده است.
یکی از مسائلی که باعث بروز این اتفاق شده، عدم تامین به موقع منابع مالی توسط کارفرما (منطقه آزاد کیش) است. مسئله‌ای که پیمانکاران پروژه‌های عمرانی را دچار مشکل کرده و علاوه بر روند احداث طرح‌ها، پرداخت حقوق کارکنان را نیز دچار وقفه‌های طولانی کرده است. 
دراین بین به نظر می‌رسد توسعه بخش های مختلف این جزیره طی ماه های آینده کاملا متوقف شوند و در این بین بسته شدن کسب و کارهای فعلی فعال در کیش نیز تهدیدی جدی است که باید به آن توجه ویژه ای گردد. چراکه این جزیره از فعالترین مناطق آزاد کشور محسوب میشود که ویرانی آن قطعا عواقب خوشایندی برای اقتصاد کشور در بر نخواهد داشت. با اینحال پیش بینی می‌شود به نتیجه رسیدن پروژه‌های عمرانی این جزیره از جمله بندرگاه، رینگ، پست فشار قوی تا اطلاع ثانوی منتفی است.

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.