دسته: خبرهای بومی

با حضور رئیس آتش نشانی کیش و جمعی از اصحاب رسانه، نخستین سیستم اطفاء و اعلام حریق پیشرفته در سطح کشور که منطق بر استانداردهای بین المللی است در پروژه میکامال به بازدید گذاشته شد.

با حضور رئیس آتش نشانی کیش و جمعی از اصحاب رسانه، نخستین سیستم اطفاء و اعلام حریق پیشرفته در سطح کشور که منطق بر استانداردهای بین المللی است در پروژه میکامال به بازدید گذاشته شد.

در این بازدید مهندس کومار، پیمانکار مجری این پروژه و نماینده شرکت نفکو به ارائه عملکرد این سیستم ایمنی در درون بدنه ساختمان پرداخت.

در ادامه این بازدید، مهدی اسدی زنوز، رئیس آتش نشانی کیش در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه چند درصد اقدامات انجام شده در میکامال را مناسب ارزیابی می کند، گفت: میکامال از جمله پروژه هایی است که مباحث ایمنی آن از بیش از 3 سال پیش آغاز شده و بنا بر قوانین مقررات ساخت ساختمان ابلاغیه ها به این بخش ارائه شده است.

وی افزود: همانطور که می دانید عدم توجه به مسائل ایمنی می تواند فجایعی چون پلاسکو را به دنبال داشته باشد. این در حالی است که ما در پروژه میکا علی رغم شرجی بالای هوای و مشکلات مختلف شاهد استفاده از مواد اولیه بسیار خوب و مرغوب و بهترین لوله هایی هستیم که به گالوانیزه گرم معروف هستند. در واقع این مواد استفاده شده از بهترین نوعی هستند که امکان سازگاری بسیار خوبی را با محیط دارند لذا به جرات می توان گفت که این پروژه از جمله بخش هایی است که اجرای بسیار مناسبی داشته است. این در حالی است که پروژه میکامال سیستم کاملا مکانیزه اعلام و اطفاء حریق را در کنار بخش دستی و انسانی قرار داده و امکان دسترسی آتش نشانان را بالای 90 درصد فراهم کرده است.

در ادامه این جلسه امید کشتکار، مدیر اجرایی میکا مال به اشاره به اهمیت رعایت ایمنی در پروژه های ساختمانی گفت: ضایعه پلاسکو حادثه دلخراشی بود که میزان اهمیت مباحث ایمنی را به تصویر کشید در همین راستا نیز ما در این پروژه سعی کردیم که از پیشرفته ترین سیستم های اطفاء و اعلام حریم دنیا بهره مند شویم. به همین خاطر میکا مال با شرکت نفکو که خود از مهمترین پیمانکاران اجرای پروژه های اطفای حریق است و کاملا با استانداردهای NFPA تطابق دارد بهره بردیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه چه تمهیداتی برای ایجاد امنیت تلکابین میکا مد نظر قرار گرفته است، اظهار کرد: تله کابین میکا در دو ایستگاه توقف خواهد داشت لذا برای تامین ایمنی این بخش ما علاوه بر تجهیزات عادی سیستم اطفاء حریق نقطه ای را نیز برای آن تعیین کرده ایم. ضمن اینکه اگر تله کابین به هر دلیل دچار نقص یا توقف شود، کابین به نوعی طراحی شده که تا دو ساعت امکان تهویه هوا و ایجاد شرایط مناسب دمایی را برای افراد فراهم کند. این در حالی است که گروه های امداد و نجات نیز قطعا پیش از شروع به کار این تله کابین توسط آتش نشان ها و بخش های مختلف برای عملیات امداد و نجات آموزش لازم را خواهند دید و همواره در محل حضور خواهند داشت.همچنین ما در این بخش استفاده از جرثقیل های بلند را نیز برای مواقع ضروری پیش بینی کرده ایم ضمن اینکه در داخل هر کابین قطعا مواردی چون کپسول های آتش نشانی و مانتیورینگ توسط اتاق فرمان وجود خواهد داشت تا در صورت بروز کوچکترین مشکلی امکان پیشگیری فراهم شود.

رئیس آتش نشانی کیش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند درصد پروژه های کیش دارای ویژگی های استاندارد لازم اطفاء حریق نظیر میکامال هستند، گفت: با توجه به این که در کیش ارائه مجوز پایان کار به ساختمان ها و پروژه ها منوط به تاییدیه بازرسان آتش نشانی است به جرات می توان گفت که بین 85 تا 90 درصد پروژه های در دست ساخت به آیتم های مد نظر توجه داشته اند البته بخش هایی هم هستند که هنوز مشکلاتی را رفع نکرده اند. به عنوان مثال در گذشته برای بخش اطفاء حریق لوله های نامناسبی استفاده می شد که توانایی لازم را برای ماندگاری در شرایط جوی کیش نداشت لذا امروز طبق ابلاغیه ها تمامی بخش ها ملزم به استفاده از لوله های گالوانیزه هستند.

وی افزود: قطعا لازم است که دیدگاه سازندگان دچار تغییرات ویژه ای شود به نحوی که هزینه های بخش اطفاء حریق را بیهوده نپندازند و برای آن ارزش قائل شوند ضمن اینکه فرهنگ مردمی نیز برای  نگهداری و حفظ تجهیزات اطفاء حریق یک نیاز اساسی است.

مدیر اجرایی پروژه میکامال نیز در ادامه این جلسه به توضیح جزئیات عملکرد این سیستم اطفاء حریق پرداخت و گفت: سیستم اطفاء حریق این بازار به نحوی است که تمام بخش های زیر سقف این پروژه کاملا تحت پوشش دوش های آب هستند لذا حریق از هر نقطه ای شروع شود سیستم به صورت اتوماتیک وارد عمل می شود.

وی افزود: پارکینگ از جمله فضاهایی است که در این بازار بیش از هر نقطه دیگری دارای پوشش اطفاء و اعلام حریق است چرا که قطعا خودرو جزء بخش های قابل اشتعال است.

کشتکار تصریح کرد: سیستم اعلام حریق در این پروژه کاملا به شکلی مستقل از سیستم اطفاء حریق فعالیت می کند به نحوی  که سیستم با دریافت نخستین علائم دود یا موج حرارت فعال می شود و علاوه بر اعلام حریق به بخش مرکزی، آتش نشانان را نیز خبر می کند.

وی ادامه داد: در این سیستم اطفاء حریق برای بخش های الکتریکال و قسمت هایی که امکان شروع آتش سوزی بر اثر اتصالی برق را دارند سیستم تزریق گاز طراحی شده است تا به محض شروع آتش اکسیژن فضا تخلیه شود و امکان گسترش آتش از بین برود. ضمن اینکه در نقاطی نظیر دیزل ژنراتورها نیز به محض فعال شدن سنسور سیستم اقدام به شلیک کف و خفه کردن آتش می کند لذا برای بخش های خاص نیز تمهیدات کاملا به روزی مد نظر قرار گرفته شده است.

پروژه بازار میکامال به عنوان نخستین پروژه ای که موفق به پیاده سازی سیستم اطفاء و اعلام حریق بر اساس استانداردهای بین المللی شده است، 4 و 5 اسفند ماه در دومین همایش ملی آتش نشانی و ایمنی شهری که در مرکز همایش های بین المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

برچسب ها :