دکتر علی سلک غفاری رئیس پردیس بین المللی دانشگاه صنعتی شریف

رئیس پردیس بین المللی دانشگاه صنعتی شریف کیش با اشاره به اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان ایرانی مقیم خارج ازکشور گفت: در حال تعامل با سازمان نظام وظیفه برای حل مشکلات مربوط به خدمت نظام وظیفه ایرانیان مقیم ازخارج کشور برای جذب دانشجودر مناطق آزاد هستیم.

دکتر علی سلک غفاری رئیس پردیس بین المللی دانشگاه صنعتی شریف در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه در محل دانشگاه برگزار شد با اشاره به تاریخچه تاسیس پردیس بین الملل دانشگاه صنعتی شریف در جزیره کیش گفت:  فعالیت این دانشگاه در سال ۸۳ با مدیریت دانشگاه کیش آغاز شد و در سال ۸۸ براساس برنامه چهارم توسعه و در راستای توسعه آموزش عالی در کشوررسما به دانشگاه صنعتی شریف واگذار و به عنوان نخستین پردیس بین المللی در کیش تاسیس شد.

وی افزود: فعالیت های پردیس دانشگاه با جذب دانشجوی کارشناسی و همکاری با دانشگاه موناش و مالتی مدیا مالزی در تحصیلات تکمیلی آغاز و به ترتیب براساس مجوزهای دریافت شده از وزارت علوم اقدام به برگزاری تمامی رشته های دانشگاه صنعتی شریف تهران در پردیس بین المللی کیش شد.

به گفته غفاری در حال حاضر پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی دوره‌های بین‌المللی دانشگاه صنعتی شریف در رشته‌های مهندسی عمران، مکانیک، مواد، صنایع، هوا‌ و ‌فضا و کامپیوتر؛ در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های مهندسی عمران (سازه، زلزله، مدیریت ساخت و محیط‌زیست)، مهندسی مکانیک (تبدیل انرژی و طراحی کاربردی) و مهندسی برق (الکترونیک دیجیتال)، مهندسی فناوری اطلاعات (شبکه‌های کامپیوتری)، مهندسی مکاترونیک، مهندسی نانو فناوری (نانو مواد)، مهندسی صنایع (مدیریت مهندسی)، مهندسی نفت (مخازن هیدرو کربوری)، مهندسی شیمی (پدیده‌های انتقال و فرایند جدا سازی)، مهندسی هوافضا (پیشرانش، آیرودینامیک، دینامیک پرواز و کنترل و سازه) و مدیریت کسب‌وکار (MBA)؛ و در مقطع دکتری در رشته‌های مهندسی عمران، مواد، مکانیک، کامپیوتر، شیمی، دریا و هوافضا انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تا کنون ۲۳۰۰ دانشجو د رمقاطع مختلف از آغاز فعالیت پردیس بین المللی دانشگاه صنعتی شریف کیش فارغ التحصیل شده اند اظهار کرد: تاکنون ۹ دوره مراسم فارغ التحصیلی در دانشگاه برگزار شده است.

رئیس پردیس بین المللی دانشگاه صنعتی شریف کیش با بیان اینکه نخستین دانشجویان دکترا در سال ۸۹ وارد این دانشگاه شدند افزود: در نخستین دوره فارغ التحصیلی رشته های دکترا بیش از ۵ نفر در سال ۹۵ و بیش از سه نفر در سال جاری تحصیلات دکترای خود را به پایان رسانده و فارغ التحصیل شده اند.

وی با تاکید بر اینکه همسان بودن کیفیت آموزش پردیس بین المللی کیش با دانشگاه اصلی صنعتی شریف در تهران یکی از افتخارات این مرکز است بیان کرد: پردیس کیش دو دانشکده مصوب مهندسی و علوم و مدیریت و اقتصاد دارد و هم اکنون برآن هستیم تا مجوز دانشکده علوم انسانی را دریافت کنیم.

 

بورس‌های تحصیلی دانشگاه صنعتی شریف پردیس بین‌الملل کیش

غفاری ادامه داد:  دانشگاه براساس برنامه راهبردی از انتهای سال ۹۵ گسترش فعالیت های بین المللی و همچنین توسعه کیفی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه از نیمه دوم سال ۹۵ مجوز جذب دانشجوی خارجی را از وزارت علوم و تحقیقات گرفته ایم افزود: طی بازدید مدیر کل دانشجویی خارجی امکانات و سطح کیفی برنامه های دانشگاه تایید و مجوزها صادر شده و محدودیتی در جذب دانشجوخارجی نداریم.

تدریس به زبان خارجی به عنوان یکی از زیرساخت های مورد نیاز جذب دانشجوی خارجی از مواردی است که از سال ۹۵ در پردیس بین المللی دانشگاه صنعتی شریف کیش کلید خورده است. غفاری با بیان این مطلب یادآور شد: اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان خارجی و دانشجویان  ایرانی مقیم خارج از کشور از جذابیت هایی است که در راستای جذب دانشجوی خارجی صورت گرفته است.

وی تشریح کرد: به ۲۰ درصد از متقاضیان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا که اقدام به ارسال سوابق تحصیلی کنند با تایید شورای آموزش که آن ها را مجاز به  تحصیل تشخیص دهد ۲۰ تا ۱۰۰ درصد شهریه اعطا می شود.

به گفته غفاری تعامل با نظام وظیفه و تسریع در پاسخگویی به پرونده های دانشجویان متقاضی تحصیل در پردیس بین المللی دانشگاه صنعتی شریف کیش از دیگر امکانات جذب دانشجوی خارجی و دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور است که در این مرکز برآن همت گمارده شده است.

وی توضیح داد: برای جذب نخبگان برای تحصیل  بیش از ۲ میلیارد تومان بورس تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای متقاضیان داخلی و خارجی در نظر گرفته شده و به تصویب هیأت امنا رسیده است. این بورس‌های تحصیلی در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که دارای شرایط ویژه تحصیلی که از سوی دانشگاه تعیین می شود باشند.

رئیس پردیس بین المللی دانشگاه صنعتی شریف کیش ادامه داد:  بورس کامل تحصیلی (معافیت کامل از پرداخت شهریه) در مقطع کارشناسی به ۳ نفر از پذیرفته‌شدگان از طریق آزمون سراسری که رتبه زیر ۲۰۰۰ کشوری را کسب کرده باشند تعلق می‌گیرد. این بورس به صورت معافیت کامل از پرداخت شهریه کل بدون ایجاد تعهد خدمت بعد از فراغت از تحصیل دانشجو است.

وی افزود: بورس کامل تحصیلی (معافیت کامل از پرداخت شهریه) در مقطع کارشناسی ارشد به ۳ نفر از پذیرفته‌شدگان که موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم در مقطع کارشناسی خود از دانشگاه‌های دولتی یا دانشگاه‌های آزاد مراکز استان‌ها باشند، تعلق می‌گیرد. این بورس به صورت معافیت کامل از پرداخت شهریه کل بدون ایجاد تعهد خدمت بعد از فراغت از تحصیل است.

به گفته این مقام مسئول در دانشگاه صنعتی شریف کیش، در مقطع دکتری نیز به ۳ نفر از پذیرفته‌شدگان که موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم در مقطع کارشناسی ارشد خود از دانشگاه‌های دولتی یا دانشگاه‌های آزاد مراکز استان‌ها باشند، بورس کامل تحصیلی (معافیت کامل از پرداخت شهریه کل) بدون ایجاد تعهد خدمت بعد از فراغت از تحصیل اعطا می‌شود.

همچنین به گفته غفاری، به ۴ نفر از ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز که دارای سوابق آموزشی و تحصیلی درخشان در مقطع دبیرستان می‌باشند به تشخیص شورای پذیرش دانشگاه صنعتی شریف بورس کامل تحصیلی (معافیت کامل از پرداخت شهریه) تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: علاوه بر این به ۲۰ درصد متقاضیان خارجی که دارای سوابق درخشان آموزشی باشند بورس تحصیلی در قالب تخفیف شهریه از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد ارائه می‌ شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، برای متقاضیان کیشوند هم بورسیه‌هایی به صورت تخفیف شهریه در نظر گرفته شده است که بخشی از آن به صورت ۳۰ درصد تخفیف از شهریه کل در مقطع کارشناسی می‌باشد. این متقاضیان باید ۴ سال مقطع دبیرستان خود را در جزیره کیش گذرانده باشند رئیس دانشگاه صنعتی شریف کیش در ادامه تشریح کرد: همچنین بورس‌های دیگری تحت عنوان بورس دوره ممتازی هم در مقاطع مختلف تحصیلی وجود دارد، به این صورت که اگر دانشجو در طول تحصیل موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم گردند از تخفیف تا ۵۰ درصد از شهریه متغیر در طول تحصیل برخوردار می‌شوند.

وی تاکید کرد: دانشجویان کارشناسی ارشد نیز از بورس تحصیلی در قالب ۲۵ درصد تخفیف در شهریه متغیر برخوردار می‌شوند که تماماً بدون تعهد است.

 

هدف از ایجاد بورس‌های تحصیلی، جذب دانشجویان مقیم خارج از کشور

علی سلک غفاری رئیس پردیس بین المللی دانشگاه صنعتی شریف کیش مهم‌ترین هدف از ارائه بورس‌های تحصیلی توسط دانشگاه را جذب نخبگان داخلی و خارجی و ایجاد شرایط مساعد و رقابتی برای تحصیل آنان در داخل کشور برشمرد و افزود: این هدف در راستای تحقق سیاست‌های جذب ایرانیان مقیم خارج از کشور و عملیاتی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بخصوص در مناطق آزاد تدوین شده است.

وی اعطای بورس تحصیلی را روش متداولی عنوان کرد که سال‌ها در دانشگاه‌های دنیا تجربه شده و نقش مهمی در جذب دانشجوی کیفی دارد و افزود: اعطای بورس تحصییلی یکی از اهداف راهبردی است که دانشگاه صنعتی شریف برای پردیس بین‌الملل خود در منطقه آزاد کیش ترسیم کرده و ارتقاء سطح و کیفیت آموزشی دوره‌ها و موفقیت فارغ التحصیلان دانشگاه در ورود و جذب در بازار کار نیز یکی دیگر از برنامه جدی دانشگاه است.

 

تسهیلات جذب دانشجویان خارجی

رئیس پردیس بین المللی دانشگاه صنعتی شریف کیش یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه جذب دانشجویان خارجی را ایجاد امکانات رفاهی مناسب خواند و افزود: خوابگاه‌های دانشجویی باید از نظر کیفی و امکانات از سطح خوبی برخوردار باشد. با توجه به هزینه نسبتاً زیاد مسکن در جزیره این مسئله برای دانشجویان می‌تواند مشکل‌ساز باشد، لذا فراهم کردن خوابگاه‌های مجهز با هزینه قابل قبول در رفع موانع جذب دانشجو بسیار مؤثر است.

وی ادامه داد: تخصیص بورس‌های تحصیلی برای دانشجویان مستعدی که از تمکن مالی خوبی برای بهره‌مند شدن از امکانات تحصیلی این دانشگاه برخوردار نیستند نیزاز دیگر عوامل مهم در جذب متقاضیان برای تحصیل در دوره‌های مختلف به خصوص دوره‌های تحصیلات تکمیلی است.

غفاری به اشاره به اینکهتأمین بخشی از این امکانات بر عهده دانشگاه است و بخش‌های دیگر باید با مساعدت‌های سازمان منطقه آزاد کیش فراهم شود تاکید کرد: انتظار می‌رود که در این مسیر سرنوشت‌ساز تعامل دانشگاه و سازمان منطقه آزاد در جهت تحقق اهداف مشترک اجرایی شود، چرا که این تمهیدات می‌تواند به رشد و شکوفایی فعالیت‌های دانشگاه‌های مستقر در منطقه کمک بسزایی داشته باشد.

 

امکانات آزمایشگاهی و پژوهشی

وی در تشریح وضعیت فیزیکی دانشگاه صنعتی شریف در کیش گفت: پردیس دانشگاه شریف علاوه بر برخورداری از آزمایشگاه‌های آموزشی بسیار خوب، از آزمایشگاه‌های مرجع نیز برخوردار است. بیش از ۱۴ آزمایشگاه آموزشی مجهز در مقطع کارشناسی، در رشته‌های برق، مکانیک، مکاترونیک و فناوری اطلاعات و تعدادی آزمایشگاه تحقیقاتی بسیار خوب وجود دارد.در برنامه توسعه پردیس تعداد آزمایشگاه‌های تحقیقاتی افزایش خواهد یافت.

این مسئول پردیس بین المللی صنعتی شریف در کیش توضیح داد: علاوه بر امکانات آزمایشگاه‌های اشاره شده این پردیس دارای چند آزمایشگاه مرجع نیز می‌باشد که خدمات فنی به منطقه آزاد کیش و صنایع مستقر در منطقه ارائه می‌کنند، به خصوص در حوزه مهندسی عمران نظیر آزمایش‌های کشش میلگرد، آزمایش‌های بتن و آسفالت و کنترل کیفیت مصالح ساختمانی ورودی به جزیره از جمله این موارد است.

وی ادامه داد: موضوع کنترل کیفی آب یکی دیگر از مواردی است که دانشگاه صنعتی شریف در جزیره فعالیت‌های مؤثری را در راستای ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده در منطقه توسط آزمایشگاه‌های مرجع خود انجام می‌دهد.

غفاری اضافه کرد: کنترل مواد غذایی و آرایشی بهداشتی نیز از دیگر موضوعاتی است که پردیس در حال اخذ مجوزهای استاندارد برای فعالیت‌های آتی آزمایشگاه‌های مرجع دانشگاه می‌باشد.

وی افزود: همچنین تفاهم‌نامه جدیدی نیز با وزارت علوم در حال انعقاد است که موضوع آن اختصاص به تخصیص بودجه‌های جهت کمک به دریافت استانداردهای آزمایشگاه‌های مرجع در دانشگاه صنعتی شریف پردیس بین‌الملل کیش است که بزودی شاهد فعالیت آن خواهیم بود.

غفاری در مورد آزمایشگاه‌های پژوهشی گفت: ایجاد آزمایشگاه محاسبات سریع که خدمات فناوری آن به پژوهشگران حوزه مهندسی عمران، مکانیک و نانو ارائه خواهد شد از برنامه‌های اولویت‌دار پردیس برای سازمان‌دهی فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه است که در آینده‌ای نزدیک اجرا می‌شود.

 

برنامه های جنبی دانشگاه

برگزاری همایش ها و سمینارهای داخلی و بین المللی از مواردی است که غفاری به آن ها اشاره کرد و افزود: همایش ها و سمینارهای بین المللی با محوریت دانشگاه صنعتی شریف در تهران برگزار می شود که با توجه به زیرساخت های موجود در دانشگاه و جزیره کیش مانند عدم نیاز به روادید برای اساتید و دانشمندان خارجی، وجود امکانات اقامتی مناسب در جزیره، کوتاهی مسیرها و دوری از آلودگی و ترافیک، فضای آمفی تئاتر و برگزاری جلسات در دانشگاه تلاش شده است تا برگزاری این همایش ها و سمینارها در جزیره کیش صورت پذیرد.

وی ادامه داد: برگزاری همایش نفرولوژی در نیمه دوم سال ۹۶ و همایش بین المللی مهندسی کامپیوتر از نمونه همایش ها و کنفرانس هایی است که در سال ۹۶ در این دانشگاه برگزار خواهد شد.

این مسئول در پردیس بین المللی دانشگاه صنعتی شریف کیش با اشاره به برقراری تفاهم با آموزش و پرورش در راستای آشناسازی دانش آموزان با حرفه های مهندسی افزود: انتخاب رشته با توجه به تامین آینده شغلی و زندگی از موارد مهمی است که باید در آموزش و پرورش به آن توجه شود در همین راستا تلاش شده است تا دانش آموزان پایه چهارم دبیرستان پیش از انتخاب رشته با برگزاری مسابقات مختلف مانند سازه های ماکارونی که چند دوره در این دانشگاه برگزار شد با رشته های مهندسی مانند عمران، مواد، مکانیک و صنایع آشنا شوند.

میکروگلایدر و نجات تخم مرغ از دیگر مسابقاتی است که به گفته غفاری با همکاری آموزش و پرورش در این دانشگاه در آینده برگزار خواهد شد.

برگزاری دوره های آموزشی با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر، دوره های آموزشی مخصوص بانوان، تامین امکانات ورزشی، برگزاری دوره های معرفت افزایی با همکاری دفتر امام جمعه کیش، برگزاری دوره های ارتقاء فرهنگ کیشوندی برای دانشجویان از دیگر فعالیت های جنبی دانشگاه است که غفاری به آن ها اشاره کرد.

 

برگزاری آزمون سراسری

رئیس دانشگاه صنعتی شرییف کیش با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی شریف در جزیره کیش تنها دانشگاهی است که آزمون‌های سراسری کنکور را برگزار می‌کند افزود: این سابقه به قبل از اینکه این دانشگاه به عنوان پردیس بین‌الملل فعالیت خود را شروع کرده باشد باز می گردد و  در حقیقت هدف اصلی آن ارائه خدمات علمی و آموزشی در منطقه است.

وی ادامه داد: در واقع این دانشگاه تنها دانشگاهی است که قدمت بسیار زیادی در جزیره کیش داشته و جزو وظایف خود می‌داند که همکاری‌های مختلفی همچون فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و تعاملات آموزشی، پژوهشی را با ارگان‌های مختلف، سازمان منطقه آزاد کیش، آموزش و پرورش و سازمان سنجش در جهت تحقق اهداف مورد نظر داشته باشد.

ظرفیت‌های پذیرش دانشجو

 

عنوان رشته ها

 

 

کد رشته ظرفیت
مهندسی صنایع Industrial Engineering ۱۰۹۰۹ ۳۰
مهندسی عمران Civil Engineering ۱۰۹۱۰ ۳۰
مهندسی کامپیوتر Computer Engineering ۱۰۹۱۱ ۳۰
مهندسی  مواد Material Engineering ۱۰۹۱۳ ۳۰
مهندسی مکانیک Mechanical Engineering ۱۰۹۱۲ ۳۰
مهندسی هوافضا rospace Engineering ۱۰۹۱۴ ۳۰

 

رشته‌های عنوان شده برای ورودی امسال هر کدام به تعداد ۳۰ نفر ظرفیت پذیرش خواهند داشت.

پذیرش بدون آزمون یا از طریق بررسی سوابق تحصیلی و همچنین از طریق آزمون سراسری دو شیوه‌ای است که امسال برای مقطع کارشناسی استفاده می‌شود.

در شیوه پذیرش بر اساس بررسی سوابق تحصیلی متقاضیان ایرانی مقیم خارج از کشور و متقاضیان داخلی از جمله کیشوندان نیز می‌توانند سوابق تحصیلی خود را از طریق سازمان سنجش کشور از ۱۹ الی ۲۳ مرداد ماه بارگذاری نمایند و سازمان سنجش کشور بر اساس ضوابط حاکم بر پذیرش که توسط دانشگاه صنعتی شریف اعلام می‌گردد پذیرفته‌شدگان را اعلام می‌نماید. در این برنامه فرزندان کیشوندان عزیز فرصت و شانس بیشتری برای استفاده از امکانات و برنامه‌های آموزشی کیفی دانشگاه صنعتی شریف در جزیره زیبای کیش را خواهند داشت. لذا این فرصت هم برای کیشوندان و هم برای ایرانیان مقیم خارج از کشور وجود دارد که امسال از تسهیلات ویژه دانشگاه صنعتی شریف در منطقه آزاد کیش استفاده کنند.

 

محورهای مهم:

  1. پذیرش صرفا بر اساس بررسی پرونده (بدون کنکور) برای مهر ۹۶
  2. رشته ها:
عنوان رشته ها

 

 

کد رشته ظرفیت
مهندسی صنایع Industrial Engineering ۱۰۹۰۹ ۳۰
مهندسی عمران Civil Engineering ۱۰۹۱۰ ۳۰
مهندسی کامپیوتر Computer Engineering ۱۰۹۱۱ ۳۰
مهندسی  مواد Material Engineering ۱۰۹۱۳ ۳۰
مهندسی مکانیک Mechanical Engineering ۱۰۹۱۲ ۳۰
مهندسی هوافضا Aerospace Engineering ۱۰۹۱۴ ۳۰
  1. زمان ثبت نام: از ۱۹ الی ۲۳ مرداد ماه جاری از طریق وب سایت سازمان سنجش sanjesh.org
  2. بورس تحصیلی مقطع کارشناسی: معافیت کامل پرداخت شهریه برای ۳ نفر از پذیرفته شدگان آزمون سراسری با رتبه زیر ۲۰۰۰ کشوری ۲٫ تخفیف ۳۰ درصد از شهریه کل برای کیشوندان ۳٫ بورس کامل ۴ نفر از ایرانیان مقیم خارج از کشور به تشخیص شورای آموزشی
  3. پذیرش ایرانیان مقیم خارج از کشور و دانشجویان بین المللی (تدریس به زبان انگلیسی + منطقه آزاد بدون ویزا)
  4. بورس تحصیلی در مقاطع ارشد و دکتری (هر کدام سه نفر) + پذیرفته شدگان ارشد از طریق آزمون سراسری ۲۵ تخفیف در شهریه متغیر؛ در مجموع تمام مقاطع ۲۰ میلیارد ریال بورس تحصیلی برای ورودی های سال تحصیلی ۹۶-۹۷

تهیه و تنظیم : زهرا افسرده

نظرات در این خبر غیرفعال شده است.