دسته: خبرهای بومی
کلاس آموزشی  بهبود شیوه زندگی سالم جهت سالمندان در جزیره کیش

کلاس اموزشی بهبود شیوه زندگی سالم با تاکید بر تغذیه سالم و پیشگیری از افسردگی  جهت سالمندان در سالن شهید همت مرکز سلامت بوعلی برگزار گردید.

کلاس اموزشی بهبود شیوه زندگی سالم با تاکید بر تغذیه سالم و پیشگیری از افسردگی  جهت سالمندان در سالن شهید همت مرکز سلامت بوعلی برگزار گردید.

بیتا ابراهیمی کارشناس تغذیه مرکز توسعه سلامت کیش  دربخش اول این کلاس آموزشی در خصوص دوران سالمندی  و اهمیت تغذیه سالم در این دوران  توضیح داد :. پیرشدن و سالخوردگی با کاهش تدریجی فعالیت‌های فیزیکی و افزایش بیماریهای مزمن همراه می‌شود و به نظر می‌رسد که بهبود تغذیه تا حد زیادی قادر است از این مشکلات پیشگیری کند و یا آن‌ها را تخفیف دهد. به همین دلیل یکی از مسائل مهم سالمندان، مسائل پزشکی و بهداشتی از جمله وضعیت تغذیه آنهاست. با افزایش سن، نیاز آنها به انرژی کاهش یافته و تمایل به مصرف غذا کمتر می‌شود. در این حال اگر انتخاب غذا درست صورت نگیرد، میزان دریافت مواد مغذی ضروری در آن‌ها پایین‌تر از حد مطلوب خواهد بود.
ابراهیمی گفت :با افزایش سن میزان نیاز به انرژی کاهش می‌یابد که می‌تواند به دلیل کاهش فعالیت جسمی، کاهش توده عضلانی و فعال بدن باشد. در صورت دریافت مازاد بر نیاز انرژی مشکلات و عوارضی مانند چاقی، فشارخون، بیماری‌های قلبی‌عروقی برای سالمند ایجاد می‌شود. میزان نیاز به انرژی برای هر سالمند متفاوت بوده و براساس وزن، قد، شرایط فیزیکی و سلامتی وی محاسبه می‌شود.
 
 
در بخش دیگری از این کلاس آموزشی  آقای تاج الدینی کارشناس مشاور مرکز توسعه سلامت کیش در خصوص افسردگی در سالمندان و راههای پیشگیری از آن گفت:سالمندان بايد حتما برنامه منظم روزانه اي داشته باشند و در برنامه هاي شان، ساعت هايي براي ارتباط با ديگران مانند دوستان يا بستگان در نظر بگيرند. افراد سالمند با داشتن دوست هايي هم سن و سال خود بهتر مي توانند آن ها را درک کنند و روابط اجتماعي شان تقويت خواهد شد.
توجه ويژه اطرافيان به سالمندان هم راهکاري بسيار مهم براي کاهش افسردگي آن هاست. براي مثال توجه به خوراک و پوشاک سالمندان به آن ها حس مورد توجه بودن مي دهد که باعث آرامش و خوشحالي آن ها مي شود.
 ˈاسترس و افسردگی در سالمندان ˈ و ˈ راههای تقویت حافظهˈ ˈراههای مقابله با خشم وافسردگی ،خوب خوابیدن ،ورزش کردن ،تغییر عادات و رفتار غلط ،ارتباط نزدیکتر با خدا از طریق نماز و دعا، کمک به دیگران ،تغییر الگوهای فکری منفی و انجام کارهای مثبت و... از دیگر مباحث ارائه شده در این کلاس آموزشی بود.

برچسب ها :