دسته: خبرهای بومی

آنفلوانزا بيماري ويروسي حاد دستگاه تنفسي است كه با تب، سردرد، درد عضلاني، تعريق، آبريزش بيني، گلودرد و سرفه تظاهر مي كند. سرفه اغلب شديد و براي مدتي ادامه می يابد ولي ساير نشانه هاي بيماري بعد از 2 تا 7 روز خود به خود بهبودي پيدا مي كند.

آنفلوانزا بيماري ويروسي حاد دستگاه تنفسي است كه با تب، سردرد، درد عضلاني، تعريق، آبريزش بيني، گلودرد و سرفه تظاهر مي كند. سرفه اغلب شديد و براي مدتي ادامه می يابد ولي ساير نشانه هاي بيماري بعد از 2 تا 7 روز خود به خود بهبودي پيدا مي كند.


اشكال باليني بيماري متفاوت بوده.و ممكن است نشانه هايي مثل سرماخوردگي، برونشيت، پنوموني ويروسي و بيماري هاي حاد غيرقابل افتراق  دستگاه تنفسي را نشان دهد. اختلالات دستگاه گوارش (تهوع، استفراغ و اسهال) ممکن است بروز کند.آنچه درمورد این بیماری اهمیت پیدا می کند قدرت سرایت وعوارض احتمالی آن می باشد.


آنفلوانزا دراری سه تیپ اصلیA,B,C می باشد. که نوع A  وتا حدودی Bمسئول ایجاد بیماری وهمه گیری می باشد ونوع Cبیشتر تک گیر است.


آنفلوانزای نوع Aدارای زیر گونه های متعددی است .که دونوع از زیرگونه های شایع انسانی آن H1N1,H2N3می باشد وزیر گونه1 H5N1,H7Nپرندگان وماکیان را مبتلا می کند .


آنفلوانزای پرندگان بیماری عفونی حاد که درگونه های مختلف پرندگان وماکیان ایجاد بیماری زایی وهمگیری می کند وموجب تلافات جبران ناپذیری در دام وطیور می گردد. شواهد محکمی در ارتباط با انتقال تنفسی این بیماری به انسان وجود ندارد در نتیجه انتقال انسان به انسان دو زیرگونه شایع آنفلوانزای پرندگان بسیار نادر می باشد وتاکنون در ایران موردی از آنفلوانزای پرندگان که دارای کشندگی  زیادی است مشاهده نگردیده است .ولی این موارددر طیور به سرعت واگیر دار ودارای تلفات بالا  می باشد .  


آنفلوانزای با زیر گونه H1N1,H2N3 که فقط انسان را مبتلا می کند وهمان آنفلوانزای فصلی است که در فصول سرد سال شایع است. این زیرگونه  دارای قدرت سرایت بالا می باشند ولی میزان کشندگی وشدت عارضه آن بسیار ناچیز می باشد .


واکسیناسیون به موقع، شستن دست ها، رعایت آداب تنفسی، استفاده از مواد ضد عفونی کننده با پایه الکلی، استراحت وخواب کافی واستفاده از مایعات فراوان از جمله توصیه های بهداشتی می باشد که جهت پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا اجتناب ناپذیر است.


مرکز توسعه سلامت  کیش با همکاری ادراه دام پزشکی در راستای رسالت  خود اقدام به نمونه گیری روتین از موارد مشکوک در طیور وانسان  نموده اند . وتا کنون موردی مثبت از سویه های ذکر را در سالی جاری وسنوات گذشته  مشاهده ننموده است .


لذا ضمن اطمینان خاطر به کیشوندان محترم در ارتباط به این موارد در صورت هرگونه پرسش می توانند به واحد کنترل وپیشگیری ازبیماریها کیش مراجعه ویا هرگونه موارد مشکوک در دام درابه اداره دام پزشکی ودر انسان را به واحد بیماریها گزارش نمایید.

برچسب ها :